أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۴۳۸۹۷
زمان انتشار: ۲۳:۵۶     ۲۶ مرداد ۱۳۹۳
سازمان ملل متحد چند روز پیش اعلام کرد که گروه اسلام‌گرای افراطی داعش، با صدور «فتوا»ئی، دستور ختنه همه دختران و زنان درون و اطراف شهر موصل را صادر کرده است.خانم ژاکلین بد کاک- نفر دوم سازمان ملل متحد در عراق، از کردستان این کشور این فتوا را تأئید کرد و گفت داعش خواستار ختنه کردن دختران وزنان 11 تا 46 ساله را صادر کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فردا، داعش در هفته‌های اخیر ماشین آدم کشی بدل شده است که تخت گاز حرکت می‌کند. در این میان اما با ورود نیروهای آمریکایی به عرصه نبرد با داعش هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است و تنها بعد از بمباران مواضع داعش توسط جنگنده های امریکایی دیگر شاهد تحرکات جدی توسط آمریکایی‌ها در این زمینه نبوده‌ایم.

طریقه شکل گیری حملات داعش و آمریکایی‌ها بیشتر در این زمینه به بازی موش و گربه می ماند و حملات محدود آمریکایی‌ها نیز موید آن است که آمریکا برای اثباط حضور نظامی خود در عراق است پای به میدان گذاشته و بیشتر سعی می‌کند با تنش کمتری در درگیری با داعش موجودیت خود را در عراق حفظ کند. در این باره تحلیل‌های مختلفی از سوی کارشناسان ارائه شده است. برخی از کارشناسان با اشاره به تجربیات تلخ گذشته ایالات متحده در افغانستان و ... مطرح می کنند که آمریکا از بیم شکستی دیگر در عراق وارد جدال جدی با داعش نمی شود.



 برخی دیگر از کارشناسان نیز داعش را دست پرورده آمریکا قلمداد می کنند و حملات امریکا به داعش را به سان عمل چوپانی می دانند که گوسفندان خود را هدایت می کند. از سوی دیگر مطرح می شود که آمریکا درگیر شدن با داعش را به نفع خود نمی داند و شکل گیری داعش در عراق که به عنوان یکی از محورهای مقاومت شناخته می‌شود در چارچوب جنگ‌های غرب علیه محور مقاومت توصیف می کنند.

اما داعش در این روند بی کار نمانده است و با حمله به روستاهای کرد نشین عراق طوایف ایزدی را مورد هجوم قرار می‌دهد. رویترز در این زمینه گزارش داد شبه‌نظامیان این گروه افراطی سنی پس از آنکه به روستا رسیده‌اند از ساکنان خواسته‌اند تا اسلام بیاورند. یک روستایی دیگر از دهی در همسایگی آنها که خود ماجرا را شنیده به رویترز گفت: «داعشی‌ها پنج‌روز در روستا بوده و تلاش کرده‌اند تا ساکنان آن به اسلام روی بیاورند.» سپس «مردان جمع‌آوری و با گلوله کشته شده‌اند و زنان و دختران به تل‌عفر (در استان نینوا)؛ جایی که پیکارجویان هستند، به اسارت برده شدند.»


اما خرید و فروش زنان در این راستا به بحرانی جهانی بدل شده است که صدای بسیاری از محافل حقوق بشری جهان را در آورده است. در این باره العربیه خبر داد: داعش 700 زن ایزدی را برای فروش به مزایده گذاشته است. مسیحیان عراقی که به‌تازگی از این کشور به فرانسه پناه برده‌اند، از برخورد وحشیانه گروه تروریستی داعش با مسیحیان و ایزدی‌ها به‌ویژه زنان این اقلیت‌های دینی خبر داده‌اند. فروش زنان، ختنه آن‌ها، ممنوع شدن مشاهده تلویزیون در مناطق تحت کنترل گروه داعش از جمله حوادثی است که پناه‌جویان مسیحی در پاریس، آن‌ها را افشا کردند. گفته می‌شود هر زن به ارزش 150 دلار به فروش می‌رفته است.

سازمان ملل متحد چند روز پیش اعلام کرد که گروه اسلام‌گرای افراطی داعش، با صدور «فتوا»ئی، دستور ختنه همه دختران و زنان درون و اطراف شهر موصل را صادر کرده است.خانم ژاکلین بد کاک- نفر دوم سازمان ملل متحد در عراق، از کردستان این کشور این فتوا را تأئید کرد و گفت داعش خواستار ختنه کردن دختران وزنان 11 تا 46 ساله را صادر کرده است.این فتوا تنها شامل شهر "موصل" می شود که در روز 10 ژوئن به چنگ نیروهای داعش افتاده است.



علاوه بر کردها، ترکمن‌ها نیز نسبت به اعمال متعصبانه و خشونت طلبانه داعش در امان نبوده اند. در دو ماه گذشته هزاران ترکمن شیعه و سنی از مناطق شمالی به خصوص موصل و تلعفر، کیلومترها راه پیموده اند تا خود را نقاط امن جنوبی تر برسانند. برخی از شیعیان ترکمن به نجف و کربلا نیز رفته اند. و آنهایی که به بغداد آمده اند عموماً در شهرک صدر که شهری شیعه نشین است سکونت یافته اند. بسیاری از آنان در مدارس و مساجد پناه گرفته اند و گروه های خیریه و مذهبی در حال خدمت رسانی و کمک رسانی به آنان هستند.

این درحالی است که در زمینه سیاسی نیز عراق در چند روز اخیر دستخوش تحولات عمده‌ای بوده است. استعفای نوری المالکی زمینه گذار آرام و بدون تقابل قدرت به حیدر العبادی نخست وزیر پیشنهادی عراق را فراهم می کند تا او بتواند در سی روز آینده کابینه خود را تشکیل دهد که از دیدگاه گروههای اقلیت در عراق فراگیر تر باشد و بهانه عدم دخالت سنی‌ها در حکومت عراق از بین برود. کارشناسان در این راستا بیان می کنند که ثبات سیاسی در دولت مرکزی عراق سبب ایجاد اتحاد و تمرکز برای مقابله با داعش می شود اما به نظر می رسد که با توجه به پشتیبانی حکومت‌های مرتجع منطقه ماننده اردن که به پایگاه داعش تبدیل شده است و همچنین عربستان سعودی مقابله با داعش به یک روند طولانی مدت در عراق تبدیل شود.



از سوی دیگر داعش حملات خود را تنها بر روی عراق متمرکز نکرده است و از سوی دیگر سوریه را نیز آماج حملات خود قرار داده است. در این زمینه عناصر گروه تروریستی داعش بیش از 700 نفر از اعضای یکی از قبایل اهل تسنن دیرالزور را اعدام کردند.  در مقابل اهالی دیرالزور یکی از مقرهای داعش را در منطقه "المیادین" منهدم کردند که بر اثر آن همه تروریستهایی که داخل آن مقر بودند به هلاکت رسیدند.افراد عشیره الشعیطات، پس از اقدام عناصر داعش در نقض توافقی که بین آنها امضا شده بود، به شدت با این گروه درگیر شدند.


چند روز پیش نیز عناصر تروریستی داعش سر یک سرباز سوری را در منطقه "رقه" با شمشیر زدند. با این اوصاف نکته قابل توجه در مقابله با داعش شکل گیری یک دولت قوی در عراق و همبستگی عراق و سوریه برای از بین بردن تروریست‌هاست. از سوی دیگر داعش به منابع نفتی غنی دست یافته است و با دزدی نفت روزانه سه میلیون دلار عایدش می شود که بایستی نسبت به این امر توجه ویژه‌ای صورت گیرد و منابع درآمدی داعش از بین برود. فقر و جهل در این رابطه دو عنصر اصلی در شکل گیری داعش است و مردانی که به این گروهک تروریستی می پیوندند در پی کسب مال و ثروت هستند و با توجه به فتواهای فساد برانگیز مفتی‌های مرتجع وهابی و سعودی مانند جهاد نکاح این گروهک تروریستی عناصر بیشتری را به خود جلب کرده است.

البته سعودی‌ها چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ دیگر به داعش کمک شایان توجهی می کنند و از این رو باید نسبت به حکومت‌هایی که در این وادی باعث رشد و شکل گیری داعش به این نحو شده اند برخورد جدی صورت گیرد. مساله اصلی که در این روند باید جلوی آن گرفته شود سلاح‌های مدرنی است که در اختیار داعش قرار گرفته است که عموما از سوی این کشورها تامین شده و یا اینکه در سناریو فرار سربازان ارتش عراق که با  توطئه بعثی‌ها صورت گرفت در اختیار این گروه تروریستی قرار گرفت. به هر لحاظ به نظر می رسد مقابله با داعش که مانند یک هشت پا از چندین نقطه تغذیه می شود باید از محورهای مختلف انجام شود تا با خلع سلاح و قطع پشتیبانی مالی داعش نابودی آن زودتر صورت گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها