کد خبر: ۲۴۴۰۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۹     ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در همایش واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم گفت: در هیچکدام از قطعنامه‌های شورای امنیت نیامده که ایران NPT را نقض کرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «نسیم»، مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در همایش واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته ای در دولت یازدهم با بیان اینکه : موضوع هسته ای بخش از پروژه ایران هراسی است اظهار داشت: تحریم‌های شورای امنیت تصویب شد تا تحریم های آمریکا و اروپا بر اساس آن بتواند تصویب شود.

وی افزود: در سال 2005 طرحی را به طرف مقابل ارائه دادیم که اگر طرف مقابل حسن نیت داشت موضوع هسته‌ای می‌توانست در همان سال پایان یابد. جالب است در هیچکدام از قطعنامه‌های شورای امنیت نمی‌توان بندی را پیدا کرد که ایران تعهدات خود براساس NPT را نقض کرده است.

تخت روانچی با بیان اینکه در سال 2010 اعلام کردیم حاضریم در قبال دادن بخشی از سوخت 3.5 درصد، خودمان صفحه سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران بگیریم و قراردادی با حضور رئیس‌جمهور ترکیه و برزیل امضا شد گفت: هرچند بعدا این دو رئیس‌جمهور اعلام کردند که با چراغ سبز اوباما وارد این مذاکرات شده بودند اما آنها باز قطعنامه شورای امنیت را بر ضد ما تصویب کردند که این نشان می‌دهد عده‌ای انگار دنبال شر بوده و نمی‌خواهند این قضیه تمام شود.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای خاطر نشان کرد: در مذاکرات به روشنی حس می‌کنیم توانمندی فنی ما چه مقدار دست ما را باز کرده است و آنها می‌دانند اگر فشاری بیاورند به آنچه می‌خواهند نخواهند رسید که همه اینها در نتیجه تلاش دانشمندان و شهدای هسته ای است.

وی در ادامه گفت: اکنون ما در مذاکرات از شناسایی حق غنی‌سازی گذشته‌ایم و چیزی که اکنون ما بر آن تاکید داریم احترام به این حق است که در توافق ژنو این اتفاق افتاده است. ما فکر می‌کنیم اگر حسن نیت وجود داشته باشد مذاکرات می‌تواند تا 3 آذر به نتیجه برسد و اگر به نتیجه نرسد حداقل حسن نیت ایران در مذاکرات به جهان ثابت شده است و همه می‌دانند که چه کسی باعث شده مذاکرات به نتیجه نرسد.

روانچی پروژه ایران هراسی و امنیتی سازی ایران را مطمئنا شکست خورده دانست و گفت: نفس مذاکرات و توافق ژنو شروعی بر پایان ایران هراسی و تحریم‌ها است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها