يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۴۴۸۸۳
زمان انتشار: ۰۹:۴۹     ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
ایران‌خودرو و سایپا قیمت جدید برخی محصولات خود را با کاهش سه درصدی اعلام کردند. البته با این وعده که مابه‌التفاوت فروش فوری این محصولات به خریداران پرداخت می‌شود. پیش از این اقدام خودروسازان، مجلس و شورای رقابت هریک بر موضع خود نسبت به قیمت‌های اعلامی شورای رقابت پافشاری می‌کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهیختگان، شورای رقابت قیمت‌های اعلامی خود را منطقی می‌خواند و مجلس این قیمت‌ها را غیرواقعی اعلام می‌کرد. هر چقدر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت تجدیدنظر احتمالی در قیمت خودروها را رد می‌کرد، کمیته بازنگری قیمت خودرو متشکل از نمایندگان مجلس به‌ویژه کمیسیون صنایع با زیر سوال بردن فرمول شورای رقابت به بررسی عملکرد این شورا اصرار ورزیده و از تجدیدنظر در قیمت‌ها خبر می‌داد.

البته خودروسازان هم در این میان با سکوت حاکی از رضایت نسبت قیمت‌های اعلامی شورای رقابت به این کشمکش چشم دوخته بودند تا اینکه دیروز به دنبال اخباری مبنی بر منحل شدن کمیته بازنگری قیمت خودرو، نرخ‌های جدید با کاهش سه درصدی قیمت برخی خودرو‌ها از سوی ایران‌خودرو و سایپا اعلام شد. به عبارتی شاهد عقب‌نشینی خودروسازان بودیم. البته متولیان صنعت خودرو ازجمله احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان این کاهش قیمت را فعلا تخفیف برای بازار می‌دانند تا از حالت رکود خارج شود.

درهمین حال نعمت‌بخش به وعده خودروسازان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها خبر می‌دهد، منتها به شرط اینکه مجلس قیمت مواد اولیه را برای این صنعت ارزان کند. به گفته وی، کاهش قیمت‌ها نتیجه وعده نمایندگان مجلس مبنی‌بر ارزان‌شدن مواد اولیه بود. سعید مدنی، مدیرعامل سایپا هم با تایید این خبر می‌گوید: تخفیف سه درصدی قیمت محصولات سایپا بیشتر از اینکه یک تخفیف باشد، توافقی با مجلس است تا با تدابیر لازم قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو را کاهش دهد. البته مدنی کاهش مجدد قیمت را رد کرده است. کمااینکه محمدرضا نجفی‌منش به فرهیختگان می‌گوید: با وجود توافق اولیه مجلس و خودروسازان، بعید نیست مجلس بار دیگر کاهش قیمت‌ها را مطالبه کند.
 
توافق مشروط بود

البته خودروسازان هم کاهش سه درصدی را عقب‌نشینی نمی‌دانند بلکه ترجیح می‌دهند تخفیفی به مردم تلقی کنند. ضمن اینکه اعلام می‌کنند توافق بعدی برای کاهش قیمت مشروط به اجرای وعده‌های مجلس است. نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این باره می‌گوید: کاهش قیمت برخی خودرو‌های داخلی با رضایت خودروسازان بوده اما این کاهش قیمت نتیجه وعده‌ای است که نمایندگان مجلس به خودروسازان دادند.

وی با بیان اینکه قرار است مواد اولیه موردنیاز صنعت خودرو کنترل قیمت و ارزان شود، ادامه می‌دهد: در حال حاضر خودروسازان تنها کاهش سه درصدی را پذیرفتند تا در آینده با تدبیر مجلس و کاهش قیمت مواد اولیه، کاهش بیشتری را شاهد باشیم. در همین حال نعمت‌بخش می‌گوید: کاهش قیمت خودروها تخفیفی به مردم است و راهکاری است تا هر چه زودتر بازار خودرو به تحرک در‌آید. وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قیمت‌ها ادامه دارد، می‌گوید: کاهشی هم در کار باشد، قطعا زمانبر است و تا دو یا سه ماه دیگر ممکن نیست چراکه باید وعده مجلس برای کاهش قیمت مواد اولیه صنعت خودرو محقق شود که وعده‌ای زمانبر است. وی می‌افزاید: با توجه به عرضه بیشتر محصولات مورد نیاز، صنعت خودرو در بورس باید به دنبال راهکاری باشد که محصولات زیر قیمت بازار سرمایه عرضه شود که این راهکارها قطعا زمان زیادی می‌برد.

سعید مدنی، مدیرعامل سایپا هم می‌گوید: کاهش قیمت محصولات سایپا به درخواست مجلس بوده است و توافق کردیم به ازای کنترل قیمت و ارزان شدن مواد اولیه محصولات خود را با سه درصد کاهش عرضه کنیم و مابه‌التفاوت قیمت جدید و گذشته به مشتریان پرداخت می‌شود.

مدنی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش دوباره قیمت خودرو وجود دارد، می‌گوید‌: کاهش قیمت، تمام شده است و تصمیم جدیدی نداریم. با وجود تاکید مدیرعامل سایپا به عدم کاهش دوباره قیمت خودرو‌ها، محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو‌ها بیشتر از عقب‌نشینی می‌تواند تخفیف خوانده شود می‌گوید: قیمت‌ها با درخواست مجلس کاهش پیدا می‌کند و در توافق اولیه خودروسازان موافقت کردند که کاهش سه درصدی را لحاظ کنند. بنابراین اینکه بار دیگر کاهش قیمت اتفاق بیفتد، قابل پیش‌بینی نیست. با این حال باید توجه داشت تکرار چنین تصمیمی به ضرر صنعت خودرو است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها