کد خبر: ۲۴۵۰۰۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
ایشان در یکی از بیانات خویش در این باره می فرمایند: «آنچه در خریدن عطر مصرف مى‏کنید، عنوان اسراف ندارد.»


اشاره؛

اگر حتی نگاهی اجمالی به احادیث و روایات صادره از ائمه اطهار(ع) بیندازیم، به راحتی تأیید خواهیم کرد که بسیاری از آن ها از ناحیه دو امام همام یعنی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به دست ما رسیده است.

احادیث نورانی ای که بسیاری از آن ها تحت مقوله کلان سبک زندگی اسلامی قابل رصد و بکارگیری هستند .

بی تردید یکی از نشانه های چنین سبکی که اتفاقاً در احادیث متعددی از امام ششم مورد توجه بسیار قرار گرفته، عطرزدن است که یکی از نشانه های مؤمن به شمار می رود.

خبرنگار حوزه در ایام شهادت جانسوز رییس مذهب جعفری، راجع به همین عادت زیبا و پسندیده که مورد تاکید آموزه های دینی ما نیز قرار دارد، با تنی چند از عطرفروشان باسابقه قم و نیز یکی از فضلا و محققین حوزوی ، گفت وگو کرده است.

45 سال عطرفروشی در جوار حرم بی بی(س)

حاج محسن معماریان یکی از باسابقه ترین عطرفروشی های قم را دارد که بنا برگفته خود مغازه اش در گوشه یکی از درب های ورودی حرم مطهر حضرت معصومه(س) بیش از 45 سال دایر است.

وی ضمن ابراز خرسندی از شغل خود گفت: به لطف خدا از کارم رضایت کامل دارم و جدای از بحث درآمد که به هر حال لازمه زندگی است به این خاطر از عطرفروشی خوشم می آید که در روایات معصومین(ع) بسیار تاکید شده است.

ریزه خوار سفره ات هستیم بانو!

معماریان همچنین افزود: مغازه ما به جهت واقع شدن در کُنج درب قدیمی حرم حضرت معصومه(س) در کسب و کارمان بسیار نقش داشته اما معتقدم همه ما روزی خوار سفره کریمه اهل بیت(ع) هستیم و باید قدردان این بانوی بزرگوار باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که مردم و زایران بیشتر چه عطرهایی خریداری می کنند، گفت: بیشتر مشتریانم برای تشرف به حرم و یا سوغاتی بُردن به شهر و دیار خود، عطر محمدی و یاس می خرند و البته هستند برخی جوان ها که عطرهای خارجی باب دلشان است.

بزرگان حوزوی؛ مشتریان پر و پاقرص عطرفروشی

وی همچنین با تاکید بر این نکته که عطر زدن در روحیه افراد بسیار موثر است به خصوص وقتی به زیارت اماکن مقدسه ای همچون حرم امامان و امامزادگان مشرف می شویم، بیان داشت: بسیاری از بزرگان از علما و اساتید به نام حوزه در طول این سال ها به عطرفروشی ما سر می زدند و برخی هنوز هم می زنند و یا از طریق بستگانشان به تهیه عطر اقدام می کنند.

عطر از چه چیزی ساخته می شود؟!

شاید در ذهن بسیاری از ما قبل از خرید این کالای دل انگیز این سوال شکل بگیرد که اساساً عطر از چه ساخته می شود و چه انواع و اقسامی دارد؟!

حسن قاسمی که صاحب یکی از مغازه های عطر نجفی در بازار قم است، در این رابطه گفت: هر عطری از ترکیب شیمیایی روغن های معطر، عطر مخلوط، تثبیت کننده و حلال به انضمام اسانس ساخته شده که بوی دلپذیر و جذابی را تولید می کند.

وی اضافه کرد: چنانچه عطر تولید شده به درستی نگهداری نشود، ترکیبات آن پس از مدتی ، شروع به خراب شدن می کند، از این رو بسیار مهم است که در ظروف محکم، به دور از نور و گرما و نیز دور از اکسیژن نگهداری شود.

عطرها الکل ندارند، خیالتان راحت!

این فروشنده قمی با بیان این که امروزه بیش از 5 هزار ماده مختلف به عنوان خوشبوکننده و عطر در دنیا مصرف می شود، یادآور شد: تا آن جا که بنده اطلاع دارم عطرهای کشور ما عموماً از چند کشور اروپایی و آسیایی وارد می شود و این که برخی می گویند عطرها دارای الکل است این طور نیست بلکه این اُدکلن ها هستند که تا حدی الکل در درون خود دارند و گرنه عطرها از مواد شیمیایی و اسانس های مربوطه ساخته می شود.

ثواب بالای عطر زدن و گلایه از غفلت امروزی ها

سید محمود بُکایی ، بیش از 14 سال است که در محله گذرخان عطرفروشی دارد و در مغازه کوچک خود، روزانه با مشتریان بسیاری که بیشتر آن ها را زایران و مسافران تشکیل می دهند، سر و کله می زند.

وی با اشاره به این که بیشتر مشتریانش با هدف استحباب و برای زیارت ، از او عطر می خرند، اظهار داشت: یکی از مهم ترین توصیه های پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) ما عطرزدن به خصوص در هنگام نماز و در روزهای جمعه و اعیاد است که به نظر من ، این توصیه مهم تا حدی در بین بخشی از مردم ما به خصوص جوان تر ها تا حدی مورد فراموشی قرار گرفته و حال آن که بنده به خاطر دارم که قدیم ها ، اکثر افراد به خصوص در زمان رفتن به مسجد ، به خود عطرهای خوشبو می زدند.

مردم کمتر خرید می کنند اما...

وی گفت؛رشد قیمت عطر و مواد خوشبو کننده نسبت به سایر اجناس و کالاها، آن چنان افزایش عجیب و غریبی نداشته و به همین خاطر معتقدم که باید در این رابطه فرهنگ سازی کرد.

سنت عطر زدن در کلام صادق آل محمد(ص)

حجت الاسلام یزدی نژاد ، از فضلای حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه ویژه عطر زدن در سنت نبوی و ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: با توجه به این که در ایام شهادت امام صادق(ع) قرار داریم، باید عرض کنم که ایشان در یکی از بیانات خویش در این باره می فرمایند: «آنچه در خریدن عطر مصرف مى‏کنید، عنوان اسراف ندارد.»

هدیه ای که هیچ گاه رد نمی شد

وی همچنین افزود: خود این بزرگوار هر گاه که روزه مى‏گرفت ، خود را معطر مى‏ساخت و مى‏فرمود: «عطر تحفه روزه دار است.» جالب و درس آموز برای ما اینجاست که حضرت هیچ گاه در زندگی خود هدیه عطر و حلوا را رد نمى‏کردند.

این محقق و پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: از امام صادق (ع) حدیث معروفی وجود دارد مبنی بر این که «دو رکعت نماز با عطر بهتر از هفتاد رکعت نماز کسی است که عطر نزده است».

گزارش: سید محمد مهدی موسوی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها