أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۴۵۰۲۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۵     ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
معاون وزیر امورخارجه گفت: اگر همه چیز خوب پیش برود امیدواریم تا قبل از ۲۴ نوامبر، ۳ ‌آذر که مهلت ماست به مقصود برسیم و اگر هم نرسیم همانطور که بارها گفته ایم فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد به هر حال ممکن است که دو طرف به وضع پیش از توافق ژنو بازگردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از سیدعباس عراقچی موضوعاتی چون میزان غنی‌سازی، تاسیسات اراک، مدت توافق نهایی و تحریم‌ها را بخشی از مذاکرات تیم مذاکره کننده هسته‌ای و گروه ۵+۱ دانست و افزود: اختلافات در برخی از این موضوعات کماکان وجود دارد و در برخی از موضوعات هم مقداری نزدیک تر شده‌ایم.

وی با بیان این‌که «گزینه‌های مختلفی در این‌باره وجود دارد» ابراز امیدواری کرد که در یک ماه آینده بتوانیم در دیدارها و مذاکرات دوجانبه برخی از این‌ها را حداقل به هم نزدیک‌تر کنیم و بتوانیم در جلسه بعدی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم داشت، پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم تا بعد بتوانیم مذاکرات را در موعد مقرر خود تا ۲۴ نوامبر به پایان برسانیم.

وی مذاکرات را پیچیده و مفصل دانست و گفت: حتی زمانی که توافق اولیه صورت گیرد تا به توافقی واقعی تبدیل شود شاید به ده‌ها و صدها ساعت مذاکرات در هر موضوع نیاز باشد.

معاون وزیر امورخارجه ابراز امیدواری کرد در یک ماه آینده بتوانیم مقداری در این موضوعات نزدیک‌تر شویم که البته لازمه‌اش این است که در طرف مقابل حسن نیت وجود داشته باشد و از زیاده‌خواهی خودداری شود.

وی افزود: در این حال باید درباره راه حل های خلاقانه ای که می تواند خواسته های هر دو طرف را پوشش دهد بیشتر فکر کنیم و به چنین راه حل هایی برسیم.

وی همچنان از برگزاری نشست‌های دوجانبه با اعضای ۵+۱ قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد و گفت: این نشست‌ها در همه سطوح خواهد بود و اوایل سپتامبر نیز آقای دکتر ظریف و خانم اشتون دیدار خواهند کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده تیم هسته ای افزود: دیدار با کشورهای ۵+۱ به شکل دو جانبه اما با سه کشوری اروپایی خواهد بود که در حال تنظیم آن هستیم.

وی گفت:‌ احتمالا دیدار دیگری را با آمریکایی‌ها خواهیم داشت و در پی دیدارهای دو جانبه‌ای با مقامات روسیه و چین هستیم گرچه مشورت های ما با این دو کشور مستمر است و مدام از کانال‌های مختلف با آنان در تماسیم.

وی افزود:‌ در یک ماه آینده در سطوح و به شیوه های مختلف مذاکرات را با هدف رایزنی و تبادل نظر بیشتر خواهیم داشت و درباره گزینه‌های مختلفی که ممکن است مطرح شود فکر می‌کنیم تا بتوانیم برای جلسه ۵+۱ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به جمع‌بندی برسیم.

عراقچی گفت:‌ البته حتی اگر در این نشست‌ها به جمع‌بندی برسیم به معنی این نیست که در نیویورک به توافق خواهیم رسید؛ زیرا حتی با رسیدن به جمع‌بندی اولیه هنوز چند ماه حداقل دو سه ماه نیاز به مذاکرات جدی و کارشناسی است تا آیین‌نامه‌های اجرایی را هم تهیه کنیم.

وی افزود: اگر همه چیز خوب پیش برود امیدواریم تا قبل از ۲۴ نوامبر، ۳ ‌آذر که مهلت ماست به مقصود برسیم و اگر هم نرسیم همانطور که بارها گفته ایم فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد به هر حال ممکن است که دو طرف به وضع پیش از توافق ژنو بازگردند.

وی تاکید کرد:‌ البته این به معنی این نیست که در چنین شرایطی دیپلماسی تمام می‌شود دیپلماسی هیچگاه تمام نمی‌شود و همیشه راه‌هایی برای ادامه مذاکرات دیپلماتیک هست فقط ممکن است شیوه‌ها و شکلش فرق کند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: به هر حال توافق ژنو فرصتی ایجاد کرده است تا به توافق نهایی برسیم اما اگر به توافق هم نرسیم وضع دیگری خواهد بود و فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد.

وی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، تاکید کرد:‌ ملت ایران ملتی بزرگ و قدرتمنداست و هیچ‌کس نمی‌تواند نقش ایران را در منطقه وجهان نادیده بگیرد؛ دنیا حتما به حقوق مردم ایران در همه موضوعات احترام خواهد گذاشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها