أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۴۵۱۹۱
زمان انتشار: ۰۲:۰۲     ۰۱ شهريور ۱۳۹۳
کارشناسان و صاحبنظران امور عراق بر این باورند تغییر موضع آمریکا در قبال گروه تکفیری «داعش» در عراق بیانگر این امر است که سحر داعش بر ساحران آن برگشته است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس در بغداد ، کارشناسان و صاحبنظران امور عراق بر این باورند تغییر موضع آمریکا در قبال گروه تکفیری «داعش» در عراق بیانگر این امر است که سحر داعش بر ساحران آن برگشته است.

این کارشناسان می‌گویند: آمریکایی که زمانی از این گروه تکفیری برای تحقق اهدافش حمایت کرد و به آن پر و بال داد، هم اکنون توان کنترل آن را ندارد که بیانگر تغییر اوضاع به زیان این کشور در منطقه است.

الجبوری: داعش ساخته و پرداخته آمریکاست که از کنترلش خارج شده است

در این ارتباط «عبد الکریم الجبوری» ، کارشناس امور امنیتی عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد می‌گوید: داده‌هایی وجود دارد که تاکید می‌کند، این دولت آمریکا بوده که گروه تکفیری داعش را ایجاد کرد و به آن پر و بال داد تا منافع خاص خود را چه در سوریه و یا عراق محقق کند، اما برخی اشتباهات موجب شد تا کنترل اوضاع از دست آمریکا خارج شود و این گروه علیه سرکردگان خود بشورند، به ویژه پس از آنکه اختلاف دیدگاه‌هایی بین دو طرف به وجود آمد و آمریکا نیز به وعده‌های خود درباره این گروه عمل نکرد و موجب شد تا این گروه تکفیری پس از آنکه شمار اعضایش به هزاران نفر در عراق و سوریه رسید، به فکر منابع درآمد دیگری برای خود بیفتند و خود را از یوغ آمریکا نجات دهند.

الجبوری افزود: براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز حقوق بشر سوریه هم اکنون شمار عناصر گروه تکفیری داعش تنها در سوریه به 50 هزار نفر می‌رسد، در حالی‌که هر روز که می‌گذرد، نه تنها بر شمار عناصر آن افزوده می‌شود، بلکه منابع مالی آن نیز با تسلط بر میدان‌های نفتی و گازی افزایش می‌یابد و همه این امور نشان می‌دهد که دو طرف هر روز از یکدیگر دورتر می‌شوند.

این کارشناس امور امنیتی عرق ادامه می‌دهد: آمریکا پس از کشته شدن خبرنگارش به دست گروه تکفیری داعش و تهدید آنها به کشتن خبرنگار دیگر، هم اکنون تحت فشار افکار عمومی آمریکاست تا اقدامی فوری و سریع جهت پایان دادن به جنایات این رژیم اتخاذ کند و به موجودیت آنها پایان دهد، چون اکنون بیم و هراس‌هایی در آمریکا و غرب و همچنین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از افزایش قدرت و امکانات داعش احساس می‌شود و همه داده‌های موجود نشان می‌دهد که باید به موجودیت این گروه پایان داده شود، آن هم پس از آنکه سحر جادوگر بر وی برگشت و آمریکایی که زمانی القاعده را تشکیل داده و در دام آن گرفتار آمده بود، هم اکنون در دام داعشی که خود آن را ساخته، گرفتار آمده است.

السراج: بحران عراق با هدف تغییر نقش آمریکا در عراق و منطقه ایجاد شد

از سوی دیگر «خالد السراج» ، تحلیلگر امور سیاسی عراق نیز در سخنانی به خبرنگار فارس در بغداد گفت که نقش آمریکا پس از بحران امنیتی که عراق در آن گرفتار آمد، بسیار تغییر کرد و چه بسا بتوان گفت که این بحران به عمد ایجاد شد، تا تغییرات سیاسی مورد نظر آمریکا در عراق رخ دهد، تغییراتی که در تغییر نخست وزیری نوری المالکی و خط مشی حکومت نمود پیدا می‌کند و این بدین معناست که آمریکا احساس کرد که باید چنین تغییراتی در عراق رخ دهد، اما آنچه حاصل شد، بحران امنیتی بود که از کنترل آن خارج شد و این موضوعی بود که واشنگتن انتظار آن را نداشت، اما توانست از آن بهره برداری کند، به این طریق که بار دیگر حضور خود در عرصه عراق را توجیه کند.

السراج افزود: کاهش نفوذ آمریکا در منطقه طی دوره اخیر موجب شد تا این کشور بر ایجاد گزینه‌های جدید برای باز گرداندن این نفوذ تکیه کند و همین موجب حمایت این کشور از گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه به بهانه برقراری دموکراسی و آزادی در این کشور شد، اما به مرور زمان این مطالبات تغییر کرد و از میان این گروه‌ها، گروهی به نام داعش سربرآورد که از سیطره و کنترل آمریکا خارج شد.

سعید: نمایش آمریکا با داعش همچنان ادامه دارد

در همین راستا «محمد سعید» ، نویسنده و خبرنگار عراقی نیز به خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد گفت که نمایش آمریکا همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که داده‌های موجود بر این امر تاکید می‌کند که تنها بهره برنده از حوادث جاری چه در سوریه و چه در عراق آمریکاست.

سعید می‌افزاید: واشنگتن حملات هوایی خود در مناطق شمالی و غربی عراق را توسعه داده و همه این اقدامات به سود ملت عراق نیست، بلکه برای این کشور بسیار هزینه‌بر است، عراقی که تاکنون توان دفاع و حمایت خود از حملات خارجی بدون حمایت‌های خارجی را ندارد و این موضوعی است که بر منطقه کردستان نیز منطبق است و به همین دلیل می‌گوییم که آمریکا تنها بهره برنده از بحران عراق است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها