يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۴۵۲۴۲
زمان انتشار: ۱۱:۱۴     ۰۱ شهريور ۱۳۹۳

به گزارش پایگاه 598، «درباره حمله روحانی به صدا و سیما؛عاقبت تریبون دادن به زنگنه»عنوان سرمقاله روزنامه وطن امروز به قلم حسین علوی است که در آن می​خوانید؛ آقای روحانی روز پنجشنبه در اردبیل از صدا و سیما بشدت انتقاد کرده و گفت حتی رسانه های خارجی توفیقات دولت را منعکس می کنند اما رسانه ملی خدمات دولت را منعکس نمی کند. رئیس جمهور همچنین همانند رویه چند ماه اخیر تهدید کرد پشت پرده ها را خواهد گفت. حمله رئیس جمهور به صدا و سیما قابل پیش بینی بود. به این نکات دقت کنید:
1- 46 روز قبل، آقای روحانی به کابینه دستور داد عملکرد خود را طی یک سال اخیر بررسی و با وعده های دولت مقایسه کنند و در صورت عدم تحقق وعده ها، از مردم عذرخواهی شود. 46 روز از این دستور آقای رئیس جمهورگذشت اما هنوز کسی در کابینه درباره میزان تحقق وعده ها سخنی نگفته است. بیش از یک سال از دولت یازدهم گذشت. موعد پاسخگویی است. دولت نه تنها باید درباره وعده ها، بلکه باید درباره عملکرد خود در این یک ساله به مردم توضیح دهد. کابینه تعلل کرده و افکار عمومی در انتظار گزارش خدمات دولت است. مردم می خواهند بدانند کابینه رئیس جمهور منتخب، در این یک سوال چه کرده، چه خدماتی ارائه داده و توفیقات آن چه بوده است؟

سراغ خود آقای روحانی برویم. آقای رئیس جمهور46 روز پس از دستور علنی به کابینه، آیا گزارشی از مردان خود گرفته است؟ آقای روحانی همانگونه که وعده داد، باید درباره یک سال اخیر به مردم پاسخگو باشد. بنابراین بدیهی است لیست توفیقات و خدمات دولت روی میز یا درون کشوی میز آقای رئیس جمهور باشد. آیا آقای روحانی آن زونکن خدمات دولت را برای اطلاع رسانی به مردم، در اختیار رسانه ملی قرار داده و صدا و سیما از انعکاس آن استنکاف کرده است؟

2- براساس آمار، فقط تا خردادماه امسال، حدود 4 هزار ساعت آنتن صدا و سیما در اختیار مدیران ارشد و میانی دولت یازدهم قرار گرفته است. البته در این مدت زمان، گفت وگوهای زنده آقای رئیس جمهور، اخبار مربوط به دولت و... محاسبه نشده است. حقیقتا رسانه ملی دربست در خدمت آقای روحانی است. در یک سال اخیر ترافیکی از حضور دولتمردان در رسانه ملی مشاهده شده که بی سابقه است. کدام مقام مسؤول دولتی برای حضور در زمان طلایی برنامه های تلویزیونی با مانع مواجه می شود؟ خب! رسانه ملی در قرق دولت یازدهم است. پس چرا خود دولتمردانی که دائما روی آنتن رسانه ملی هستند، خدمات و توفیقات دولت یازدهم را تبیین نمی کنند؟ حداقل 4 هزار ساعت برای تبیین خدمات دولت تا خردادماه امسال مدت زمان اندکی است؟ بنابراین یا توفیق و خدمتی نبوده که در این 4 هزار ساعت تبیین شود یا اگر خدمت و توفیقی بوده، بیان نشده و این از کاستی مدیران دولتی است و یا اینکه در این مدت خدمات دولت تبیین شده که در این حالت صداقت حمله آقای روحانی به صدا و سیما زیر سوال می رود!

3- آقای روحانی گفته اند مردم مسائل و موضوعات را تنها از صدا و سیما پیگیری نمی کنند. مبنا را این اظهارنظر آقای روحانی قرار می دهیم. دولت آقای روحانی حداقل 20 روزنامه همسو دارد. ده ها خبرگزاری رسمی و سایت اینترنتی نیز شبانه روز در حال حمایت از آقای روحانی هستند. حضور فعالانه رئیس جمهور و وزرا در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر نیز که مسجل است. براساس اظهارات آقای روحانی، رسانه های خارجی هم همراهی می کنند. خب! این امپراتوری رسانه ای آیا برای تبیین خدمات و توفیقات دولت در یک سال گذشته کافی نیست؟! آیا گزارش خدمات و توفیقات دولت در یک سال گذشته در اختیار رسانه های همسو با دولت قرار گرفته است؟ دلیل بی خبری جامعه از خدمات و توفیقات دولت چیست؟

با دقت در این نکات می توان گفت، اگر گزارش خدمات دولت در یک سال گذشته موجود باشد؛ راه های مختلف و متنوعی برای تبیین و انعکاس و انتشار این خدمات در جامعه وجود دارد. مدیران دولتی در صدا و سیمای دربست، می توانند این خدمات را تبیین کنند. روزنامه ها و رسانه های حامی دولت هم می توانند به این خدمات بپردازند. به هر حال اگر خدماتی باشد، راه های فراوانی برای تبیین آن وجود دارد.

به یک عبارت ظریف، همان کانال هایی که انتقاد روحانی از صدا و سیما را منتشر و منعکس می کنند؛ همان ها چرا خدمات دولت را منتشر و منعکس نمی کنند؟ شاید هم انتظار آن است که رسانه ملی برای دولت خدمات تولید کند!

ضرورت یک اقدام مردمی به نظر می رسد زمان آن رسیده است که مدیریت صدا و سیما نسبت به مناسبات نادرست خود در ارتباط با دولت تجدید نظر کند. رسانه ملی مهم ترین و تاثیرگذارترین رسانه در ایران است اما نوع مناسباتی که صدا و سیما با دولت یازدهم تعریف کرده، به هر دلیل ولو تزریق قطره چکانی بودجه هم باشد، به جایگاه و تکالیف این رسانه خدشه وارد می کند. این مناسبات اشتباه آسیب هایی جدی به رسانه ملی وارد می کند. چرا در هفته ای که دادگاه لاهه، حکم به محکومیت ایران در ماجرای کرسنت می دهد، بیژن زنگنه که باید در مقابل این فاجعه دولت افکن به مردم پاسخگو باشد، 2 بار آنتن زنده تلویزیون را در اختیار می گیرد؟! اینها در افکار عمومی شائبه های ناصوابی علیه رسانه ملی ایجاد می کند که البته همه می دانیم در اصل واقعیت ندارد. مدیریت صدا و سیما تاکنون باید در مناسبات خود تغییر رویه می داد. رسانه ملی از بستن در صدا و سیما روی منتقدان هسته ای دولت چه نتیجه ای گرفته است؟ آیا دولت قدر شناس بوده است؟ بیش از یک سال از آغاز به کار دولت یازدهم گذشت، حتی رهبر انقلاب هم جملات بسیار صریحی درباره مذاکرات هسته ای و نتایج آن داشته اند. آیا زمان آن نیست برای مردم توضیح داده شود چرا تحریم ها بیشتر شد؟ آیا زمان آن نرسیده برای مردم تبیین شود دشمنی آمریکا کجا بیشتر شد؟ جامعه گسترده منتقدان عملکرد دولت در مذاکرات هسته ای، چه جایگاهی در رسانه ملی دارند؟ آیا سانسور واقعیات مهم درباره مذاکرات هسته ای، خدمت به جامعه و منطبق بر رسالت رسانه ملی و یک اقدام مردمی است؟

کابینه تکان بخورد
البته این نوشته به معنای آن نیست که دولت خدماتی برای گزارش به مردم نداشته است. اقداماتی که در حوزه بهداشت و سلامت صورت گرفت؛ حقیقتا شایسته تقدیر است. البته انعکاس این خدمات هم در رسانه ملی و حتی در رسانه های منتقد دولت بسیار چشمگیر بوده است، چراکه کسی نمی تواند منکر واقعیات و خدمات این وزارتخانه به مردم شود. قطعا اگر برخی وزارتخانه های بسیار مهم و اثرگذار در معیشت مردم نیز به جای چشم دوختن به مذاکرات هسته ای، اینگونه به مردم خدمت کنند، آن زمان نیز در رسانه ملی و حتی در رسانه های منتقد دولت هم باید شاهد تعریف و تمجید باشند.
این نکته پایانی هم فراموش نشود که حمله به صدا و سیما، به هیچ عنوان نمی تواند تنهایی فرجی دانا در جلسه استیضاح را پاک کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها