کد خبر: ۲۴۵۸۸۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
صفار هرندی:
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی به نرخ رشد 1.47 درصد رسیدیم متولیانی که می بایست عکس العمل نشان بدهند و نگران شوند برعکس فشارهای زیادی اعمال کردند و نرخ جمعیت را بیشتر کاهش دادند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، محمد حسین صفار هرندی شامگاه یکشنبه در همایش سبک زندگی اسلامی با رویکرد افزایش جمعیت جامعه ایرانی در مسجد امام خمینی(ره) بروجرد اظهار داشت: سبک زندگی در گذشته تاریخی ما کاملا متاثر از نگاه اعتقادی و فرهنگ ملی ما بوده است.

وی افزود: در گذشته با تاسیس هر شهری در ایران یک مسجد بنا شده و گسترش شهرها به دنبال وجود یک مسجد قوی شکل گرفته است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در شهرهای قدیمی به ویژه خانه های قدیمی مردم بدور از تجملات و ساده می زیسته اند، ادامه داد: مردمانی ساده با دلی صاف در خانه های خشتی و گِلی اما دارای مسجدی باشکوه و با عظمتی توام با معنویت در ایران زندگی کرده اند.

صفار هرندی تصریح کرد: وجود مساجد با ترکیبی از مسائل مادی پیرامون زندگی روزمره مانند بازار، مدرسه و... مجموعه ای است که نشان می دهد همه این موضوعات به هم پیوسته هستند.

وی افزود: در گذشته عنصر مسلمان موحد می دانسته که به چه صورت باید زندگی خود را نظم ببخشد و مسجد در هر شهری به عنوان مهمترین کانون علمی و معنوی از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

امروز با محدودیت نسل مواجه هستیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم داشتن سبک زندگی اسلامی و پیاده کردن آن در جامعه ادامه داد: تا به حال ضرورت افزایش جمعیت در ایران به خوبی تبیین نشده است.

وی با بیان اینکه امروز با محدودیت نسل مواجه هستیم، اظهار داشت: امروز به نقطه خطرناکی رسیده ایم که اگر این روند ادامه یابد مشخص است مسیر راه را اشتباه طی کرده ایم.

وی افزود: در دهه 60 اعلام کردند که با انفجار جمعیت مواجه هستیم و همه قانع شدیم که رشد جمعیت در ایران افزایش یافته است.

صفار هرندی با بیان این مطلب افزود: در آن زمان متولیان امر اعلام کردند با رشد سریع جمعیت دولت در خدمات رسانی به مردم ناتوان شده است و باید دایره رشد جمعیت را محدودتر کنیم.

وی تصریح کرد: لذا در برنامه اول توسعه این ایده گنجانده شد یک سال بعد عملیات اجرایی آن به تبع قانونی که در مجلس به تصویب رسیده بود، به منظور کنترل جمعیت بکار گرفته شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: طبق این قانون تعداد فرزندان در هر خانواده ایرانی از عدد 6.5 نفر به چهار نفر رسانده شد.

وی افزود: لذا در آن زمان رهبری نظام، علما و مراجع با وضعیت انفجار جمعیت متقاعد شدند و مجوز دادند که این تعدیل به صورت معقول در ایران اشکالی ندارد و می تواند انجام شود.

کوتاهی متولیانی که باید با کاهش جمعیت عکس العمل نشان می دادند

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجریان و مسئولان اجرایی و ناظران در آن شرایط  باید برنامه های کنترل جمعیت را پیگیری می کردند، ادامه داد: در سال 70 نرخ رشد جمعیت به 2.5 و در سال 75 به 1.47 دهم کاهش یافت که منجر به کاهش شدید جمعیت شد.

وی افزود: در آن زمان وقتی به این نقطه رسیدیم می بایست تمام موارد پیشگیری از زاد و ولد را در ایران متوقف می کردیم.

صفار هرندی تصریح کرد: با دادن مشوق های گوناگون در سطح ایران حتی در روستاها رشد جمعیت کاهش یافت و اعلام کردند که هر که فرزند کمتری داشته باشد فردی متجدد، متشخص و روشنفکر است.

وی اظهار داشت: اگر هر خانواده ایرانی چهار فرزند می داشت و به رشد متوسط جمعیت می رسیدیم امروز دیگر نگرانی پیری جمعیت کشور را نداشتیم اما وقتی به 1.47 رسیدیم متولیانی که می بایست عکس العمل نشان بدهند و نگران شوند برعکس فشارهای زیادی اعمال کردند و نرخ جمعیت را کاهش دادند.

وی افزود: نرخ 1.47 درصدی رشد جمعیت در سال 90 به 1.29 درصد کاهش یافت و نرخ باروری زنان 1.8 دهم یعنی کمتر از دو فرزند شده است.

صفار هرندی تصریح کرد: با حفظ این آهنگ ممکن است تعداد جمعیت خانواده ها به 3.5 نفر برسد یعنی کمتر از حد جایگزینی که با این وجود باید منتظر کاهش جمعیت ایران باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه طبق پیش بینی ها در سال 1405 با این نرخ فعلی افزایش جمعیت ایران به 84 میلیون نفر خواهد رسید، افزود: در سال 1422 جمعیت ایران به 87 میلیون نفر می رسد.

صفار هرندی گفت: اگر درصد کهنسالان بالای 60 سال به حدود پنج درصد برسد باید نسبت به آن هشدار بدهیم و اگر این میزان به هشت درصد برسد خطرناک است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال 1420 نرخ سالخوردگی جمعیت ایران که در حال حاضر هشت درصد است به 25 درصد کل جمعیت برسد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: روند روبه کاهش جمعیت از سال 1420 به بعد شروع خواهد شد و باید نگران این موضوع باشیم که در نتیجه آن در سال 1480 جمعیت ایران به 31 میلیون نفر برسد.

صفاری هرندی عنوان کرد: به این اتفاق اضمحلال و نابودی نسل در ایران گفته می شود و قابل تصور است که در آن زمان از نسل ایرانی در کره خاکی اثری باقی نخواهد ماند.

جمعیت مومن و دانشگاهیان تحصیلکرده برای افزایش جمعیت احساس نگرانی نمی کنند

وی بیان داشت: در گذشته نرخ از بین رفتن نوزاد تازه متولد شده به 200 در هزار رسیده بود و گاهی بیشتر متولدین ممکن بود از دست بروند اما امروز با مقابله خوبی که در برابر تهدیدات سلامت در کشور شده تعداد مرگ نوزادهای متولد شده زیر شش ماهگی به عدد ده در هزار رسیده است.

صفار هرندی یادآور شد: امروز امید به زندگی در ایران به 75 سال رسیده است اما از طرف دیگر انباشت نیروهای پیر را داریم که نگران کننده است.

وی افزود: همیشه این مسئله وجود دارد که چرا کسانی که از شاخص های سلامت مطلع هستند و جمعیت مومن و دانشگاهیان تحصیلکرده برای افزایش جمعیت احساس نگرانی نمی کنند.

صفار هرندی گفت: یک دروغ بزرگ شایع شده است که اگر خانواده کوچک باشد سلامت روانی آنها بیشتر خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه امروز 35 درصد زوجهای جوان کشور تک فرزند، 55 درصد دو فرزندی، 8 درصد سه فرزندی و یک درصد بیشتر از سه فرزند را قبول دارند که این فاجعه است و این نگاه باید عوض شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: امید است برای داشتن زندگی به سبک اسلامی و بازگشت به عدد مورد نظر در زمینه رشد جمعیت مشکلات را رفع کرده و برای رسیدن به نتیجه مطلوب این روند را هر چه سریعتر طی کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها