يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۴۶۲۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
"مسعود ده نمکی" کارگردان سریال معراجی ها گفت: ما برای انتقال مفاهیم جنگ به نسل امروز باید با زبان خودشان با آنها صحبت کنیم.
به گزارش پایگاه 598، مسعود ده نمکی کارگردان سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر مراحل پایانی تدوین سریال معراجی‌ها را سپری می‌کنیم. مراحل فنی آن در شهریور ماه به اتمام می‌رسد و از اواخر شهریور ماه این سریال 30 قسمتی به روی آنتن خواهد رفت.
 
وی افزود: این سریال با نسخه‌ی سینمایی آن تفاوت‌هایی دارد، نسخه‌ی سینمایی آن در رابطه با شخصیت‌های دوران جنگ و آن نسل است اما نسخه‌ی تلویزیونی آن به نسل امروز می‌پردازد و در واقع به نوعی آشتی بین دو نسل است.
 
 
وی ادامه داد: در این سریال قصد داریم برخی از اختلاف سلیقه‌‌ای که در بعضی از جریان‌های فکری ایجاد می‌شود را ارائه دهیم و بگوییم که این دو نسل با وجود این اختلاف سلیقه‌ها، هر دو عاشق این کشور هستند اما باید یک سری اختلاف سلیقه‌ها و کم کاری‌ها را رفع کنیم.
 
ما به دنبال این هستیم که شخصیت‌هایی که در نسخه‌ سینمایی این اثر بودند که شهید شدند را به نسل امروز معرفی کنیم و با زبان طنز به نوعی به مسائل اجتماعی و کنایه‌های سیاسی بپردازیم. به هر حال نسخه‌ تلویزیونی معراجی‌ها با نسخه‌ سینمایی آن تفاوت‌های اساسی دارد.
 
ده نمکی عنوان کرد: به نظر من نیاز هست که به مخاطب امروز که به هر حال شاید با آن نگاه پروپاگاندا گونه به جنگ نتوانسته ارتباط برقرار کند،‌ این مفاهیم را به وسیله‌ طیفی از مردم که به سفر‌های راهیان نور می‌روند را در این سریال انتقال دهیم.
 
این کارگردان بیان کرد: این قهرمانان باید به نسل امروز معرفی شوند و به یک سری شبهات جوانان امروز درباره‌ی آن‌ها پاسخ داده شود. 
 
این سریال درباره‌ی شهدای گمنامی است که در دانشگاه‌ها تدفین می‌شوند اما یک سری حواشی برای آن‌ها ایجاد شده بود که در واقع "معراجی‌ها" پاسخ به یک سری سوالات طرح شده درباره‌ این مسائل است و ما سعی داریم که به این سوالات پاسخ دهیم.
 
ده نمکی بیان کرد: تمام تلاش من در "اخراجی‌ها" و "معراجی‌ها" این بود که کسانی را به تماشای حرف‌های ارزشی دفاع مقدس و افراد آن دوران بنشانم که نتوانستند با این مفاهیم ارتباط برقرار کنند.
 
کارگردان اخراجی‌ها عنوان کرد: من معتقدم اگر با این نسل با زبان خودشان صحبت کنیم، می‌توانند ارتباط برقرار کنند. ما باید با توده‌های مردم و نسل جوان که در معرض آماج تهاجمات فکری و فرهنگی هستند حرف بزنیم و دلیل انتخاب من برای این طیف گسترده از مخاطبان همین است و برخی از دوستان در آثار دفاع مقدسی خود این مخاطبان خاکستری را نادیده گرفته بودند.
 
ده نمکی اظهار داشت: زبان طنز این سریال نسبت به نسخه‌ی سینمایی آن بیشتر است و من مطمئنم که اگر نسخه‌ی سینمایی آن نیز تا به این حد طنز داشت، استقبال بسیار بیشتری از آن می‌شد ولی به هر حال من دو هدف متفاوت داشتم.
 
در نسخه‌ی سینمایی باید قهرمانانی که در جبهه‌های جنگ فداکارانه شهید شدند را نشان می‌دادیم و در نسخه‌ی تلویزیونی آن به مسائل بعد از جنگ پرداختیم و حالا با این روند مردم قهرمانان را می‌شناسند که در عصر جدید زندگی می‌کنند و مردم به این ترتیب با شهدا و خانواده‌های آنها بیشتر ارتباط برقرار خواهند کرد.
 
کارگردان معراجی‌ها بیان کرد: حجم عظیمی از بازیگران در نسخه‌ی تلویزیونی وجود دارد که به نوعی مردم غافلگیر می‌شوند زیرا بعضی از شخصیت‌هایی که مردم فکر می‌کردند در نسخه‌ی سینمایی آن شهید شده‌اند را در این سریال می‌بینیم که به زندگی ادامه می‌دهند، مثل شخصیت روحانی و کریم. بازیگرانی همچون "محمد رضا شریفی‌نیا" ، "علی صادقی"، "امیر نوری"، "نیما شاهرخ شاهی"، "افسانه پاکدل" و ... نیز در این سریال حضور دارند.
 
این کارگردان اظهار داشت: من فکر می‌کنم اوج این سریال حساسیت‌ها و جذابیت‌های آن مربوط به قسمت‌های پایانی است و در قسمت‌های اول به شخصیت پردازی پرداخته‌ایم. 
 
ده‌نمکی خاطر نشان کرد: این سریال در روزهای سخت زمستان فیلمبرداری شد و با توجه به اتفاق تلخی که هنگام فیلمبرداری در صحنه  برای برخی از دوستانمان مانند "شهید جواد شریفی" و "شهید رنجبر" رخ داد ، امیدوارم این سریال تقدیری از آنها باشد و تقدیم به همه‌ی کسانی شود که جان خود را برای این کشور و انقلاب فدا کردند. 
 
نسخه تلویزیونی "معراجی‌ها"با نسخه سینمایی آن متفاوت است
 
محمود رضوی تهیه کننده " معراجی‌ها" نیز عنوان کرد: سریال " معراجی‌ها"در 30 قسمت بعد از  سریال" انقلاب زیبا " به صورت شبانه  به روی آنتن شبکه 1 خواهد رفت و با نسخه سینمایی آن متفاوت است.
 
وی افزود: نسخه سینمایی آن به اتفاقات زمان جنگ و نسخه تلویزیونی آن به اتفاقات بعد از جنگ و زمان حال می پردازد، البته  نسخه تلویزیونی آن فلش بک‌هایی به زمان جنگ دارد اما حداقل 70 درصد از فیلم مربوط به زمان جنگ است.
 
رضوی ادامه داد: این سریال از اواسط شهریور ماه آغاز و تا هفته دفاع مقدس ادامه پیدا خواهد کرد.
 
وی خاطر نشان کرد: این سریال هر شب به جز روزهای جمعه به روی آنتن خواهد رفت.
 
" معراجی‌ها" بعد از اتمام " انقلاب زیبا " روی آنتن شبکه یک
 
مهدی فرجی مدیر شبکه یک در خصوص این سریال گفت: آنچه مردم در سریال " معراجی‌ها" خواهند دید فیلمی متفاوت و مستقل از نسخه سینمایی آن است.
 
وی افزود: این سریال به عنوان آخرین ساخته " مسعود ده نمکی" در 30 قسمت هر شب ساعت 10:15 از 20 شهریور ماه به روی آنتن شبکه یک خواهد رفت و دلیل انتخاب این ساعت برای پخش، استقبال از آثار موفقی همچون " مدینه " و" انقلاب زیبا"  و انتظار مردم برای پخش یک سریال موفق همچون " معراجی‌ها" است.
 
فرجی عنوان کرد: " معراجی‌ها" همچون دیگر کارهای " مسعود ده نمکی " نقد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور است و جامعه در یک فضای کوچکی همچون دانشگاه مدل سازی شده و بسیاری از موضوعات جامعه هم در این  دانشگاه نقد می‌شوند.
 
وی ادامه داد: " معراجی ها" با یک زبان طنز بسیار شیرین و جذاب ساخته شده و به گمانم قادر به برقراری ارتباط با مخاطبان خواهد بود و گفتمان اصلی سریال دفاع مقدس و برنامه‌های فرهنگی راهیان نور و تاثیر آن در تغییر و تحول مردم است.
 
وی خاطر نشان کرد:در رابطه با جنگ دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد اما هنگام وقوع یک حادثه، همه مردم ضمن اتحاد با یکدیگر به دفاع از ارزش‌ها  و آرمان‌های خود بر می‌خیزند و به نظر من حرف اساسی این فیلم، این موضوع از دیدگاه " مسعود ده نمکی" است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها