يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۴۶۴۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
خبرنگاران در جنگ غزه خود به خبرهای داغی بدل شدند که بمباران‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی عامل اصلی آن بود. در این بمباران‌ها شاهدان عینی کشته می‌شدند، همانگونه که مفهوم زندگی در این شهر در محاصره کشته می‌شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، از آغاز هجوم رژیم صهیونیستی به «غزه»، 16 خبرنگار کشته و 49 دفتر خبری در بمباران‌ها تخریب شده‌اند.

به گزارش الجزیره، با شهادت «عبدالله مرتجی»، خبرنگار جوان فلسطینی در بمباران منطقه الشجاعیه در روز دوشنبه، تعداد خبرنگاران کشته شده در 51 روز جنگ مداوم و محاصره به 16 نفر رسید. همچنین یک فعال رسانه‌ای به نام «نجلاء الحاج» هم در این بین کشته شد.

در میان خبرنگاران کشته شده‌، «سیمون کامیلی»، عکاس و خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس هم بود که در اواسط ماه اوت به همراه «علی ابوعفش»، خبرنگار و مترجم همراه وی در اثر انفجار یک موشک عمل نکرده رژیم صهیونیستی کشته شدند.

موشک‌های اسرائیلی صبح روز گذشته (سه‌شنبه) هم «برج پاشا» را که ده‌ها دفتر خبری، مرکز رسانه‌ای و همچنین ایستگاه رادیویی «صوت الشعب» را در خود جای داده بود، ویران کردند.

در این بمباران «مامون ابو ریاله»، عکاس شبکه خبری «مدیاکم» و «احمد نصر»، عکاس شبکه ماهواره‌ای «الاقصی» مجروح شدند.

اتحادیه خبرنگاران فلسطین هم در واکنش به این جنایات‌، اسرائیل را متهم کرد که از بعد از ظهر روز دوشنبه و صبح دیروز در سایه ناتوانی مجامع بین‌المللی در حمایت از آنان به ویژه سازمان ملل متحد و دبیرکل آن به عنوان کفیلان حقوق بشر، عامدانه حملات خود را نسبت به خبرنگاران و رسانه‌های مستقر در غزه افزایش داده است.

این مرکز از اتحادیه بین ‌المللی خبرنگاران خواست به نمایندگان بازرسی این سازمان اجازه ورود به غزه را دهند. همچنین این اتحادیه جوامع بین‌المللی و سازمان حقوق بشر را دعوت کرد برای حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها گام‌های جدی بردارد و وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

مرکز «مدی» حامی آزادی رسانه‌ها مستقر در رام‌الله وضعیت آزادی عمل رسانه‌های مختلف را در نیمه اول سال 2014 در فلسطین اشغالی و در جریان هجوم اسرائیل به غزه مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش به جنایات مختلف ارتش اسرائیل در حق خبرنگاران شامل قتل، مجروحیت‌، تخریب خانه‌های این افراد،‌ تخریب دفاتر موسسه‌های رسانه‌ای، اخلال در پخش برنامه‌های خبری و رسانه‌های داخلی غزه‌ و پارازیت انداختن بر روی این شبکه‌ها و در نهایت تعطیلی برنامه‌های این شبکه‌ها و پخش پیام‌هایی علیه مقاومت اشاره شده است.

بر اساس گزارش مرکز «مدی»، هدف بمباران‌های اسراییل از کار انداختن قدرت رسانه‌های فلسطین بوده است. البته این بمباران‌ها خسارت‌های مالی سنگین چند میلیون دلاری را هم در مراکز شبکه ماهواره‌ای «الاقصی» و رادیوهای محلی به جای گذاشته است.

بر اساس این گزارش، در سه هجوم اخیر اسرائیل به شهر غزه، 49 موسسه رسانه‌ای بمباران شدند. در جنگ سال 2009، چهار خبرنگار و در سال 2012 سه خبرنگار و در جنگ اخیر 16 خبرنگار و یک فعال رسانه‌ای به نام «نجلاء الحاج» کشته شدند.

«موسی ریماوی»، مدیر مرکز «مدی» در کنفرانس مطبوعاتی که روز سه‌شنبه در شهر رام‌الله برگزار شد‌، گفت: در دو ماه جولای و اوت شاهد کشته شدن 16 خبرنگار بودیم.

این در حالی است که این رژیم از آغاز انتفاضه مسجد الاقصی در سال 2000 در کرانه غربی و غزه 39 خبرنگار شامل 3 خبرنگار خارجی را کشته است.

ریماری افزود: رژیم غاصب صهیونیستی در هجوم‌های پیاپی خود به غزه از سال 2008 به بعد‌، مراکز خبری را به عنوان بخشی از اهداف جنگی خود مورد هدف قرار داده است.

تهاجم‌های اسرائیل عامل اصلی پایمال شدن حقوق رسانه‌ای است که پیش از این در اسناد و تفاهمنامه‌های بین‌المللی به ویژه ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر به تصویب رسیده است.

رژیم اسرائیل دفتر شبکه‌ ماهواره‌ای «الاقصی» و همچنین دفتر شبکه خبری«الجزیره» را چندین بار به بهانه تحریک افکار عمومی زیر آتش سنگین توپخانه‌های خود قرار داد. این در حالی است که تفاوت و رفتار دوگانه رسانه‌ها و خبرنگاران اسرائیلی تندرو در برخی مواقع حتی بیشتر از رهبران نظامی در میادین است. این رفتارها در شبکه‌های اجتماعی هم ادامه یافته است و علاوه بر تبلیغات ضد گروه‌های مسلح فلسطینی‌، علیه مردم غیر نظامی فلسطین هم فعالیت هایی شده است.

با ثبت 186 حمله به خبرنگاران در 6 ماه اول سال جاری مشخص شد این اقدامات نسبت به مدت مشابه سال قبل 64 درصد افزایش داشته است و این به غیر از مواردی است که از ابتدای جنگ علیه خبرنگاران غزه انجام شده است.

این رژیم در نیمه اول سال جاری 132 بار خبرنگاران فلسطینی را مورد هجوم قرار داد که بیشتر این حملات در زمان پوشش رسانه‌ای تظاهرات شهرهای مختلف فلسطین و نقاط هم مرز با اسرائیل رخ داده است. در این شش ماه 30 خبرنگار در محل متوقف و 18 خبرنگار از انجام کار خود محروم و هم چنین 4 خبرنگار هم بازداشت شدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها