أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۴۶۶۳۱
زمان انتشار: ۰۰:۵۲     ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
امروز توپ‌های ۲۳ میلیمتری در قالب پروژه سداد که روی نفربرهای BTR۸۲ نزاجا نصب شده بود،تحویل یگان‌های نیروی زمینی در شرق کشور شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، امروز توپ‌های ۲۳ میلیمتری در قالب پروژه سداد که روی نفربرهای BTR۸۲ نزاجا نصب شده بود،تحویل یگان‌های نیروی زمینی در شرق کشور شد.
 
 
 ۴ دستاورد سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزاجا با حضور امیر حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، به یگان‌های نزاجا در شرق کشور تحویل داده شد.
 
توپ ۱۵۵ میلیمتری هویزه، سلاح تک‌تیرانداز شاهر با کالیبر ۱۴.۵ میلیمتری، توپ ۲۳ میلیمتری و زاویه‌یاب‌های MS۴B که مخصوص بکارگیری در خمپاره‌اندازهای ۸۱میلیمتری، ۱۲۰ میلیمتری و راکت‌انداز ۱۰۷ میلیمتری هستند، ۴ دستاوردی بودند که امروز تحویل یگان‌های نزاجا شدند.
 
یکی از تجهیزات مهمی که امروز تحویل یگان‌های رزمی نیروی زمینی در شرق کشور شد، توپ ۲۳ میلیمتری بود. این توپ‌ها، توپ‌هایی پدافندی محسوب شده و از مدت‌ها قبل با ابتکار متخصصان کشورمان روی نفربرها نصب شده بودند.
 
 
اما امروز این توپ‌ها در قالب پروژه سداد ک همان اتوماسیون و استابلایزر کردن توپ ۲۳ میلی‌متری در مدل نصب‌شده آن روی نفربرهای BTR۸۲ است، تحویل یگان‌های نیروی زمینی شد. نکته قابل توجه این است که در این پروژه، یک دوربین متحرک در قسمت فوقانی توپ نصب شده روی نفربرهای BTR۸۲ نصب می‌شود.
 
با این دوربین، دیگر نیاز به استقرار خدمه توپ پشت آن و در بالای نفربر نیست و این خود علاوه بر اینکه قدرت مانور توپ را بالا می‌برد، امنیت جانی خدمه آتش را نیز بالا برده و وی را از تیررس دشمن دور نگه می‌دارد.
 
با استفاده از این دوربین، خدمه به راحتی، داخل نفربر مستقر شده و با استفاده از یک مانیتور، عملیات اجرای آتش می‌کند.
 
 
توپ ۲۳ میلیمتری سلاحی خودکار است که با فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح می‌شود و با نوار فشنگ از سمت چپ و راست قابل تغذیه است. ماشه این توپ‌ها به‌صورت پدالی و توسط خدمه اجرای آتش می‌کند.
 
این سلاح در سال ۱۹۶۰ میلادی وارد ارتش شوروی سابق شده و بیش از ۲۰ کشور جهان هم اکنون از آن استفاده می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران امروزه جزو دارندگان و تولیدکنندگان این سلاح محسوب می‌شود.
 
برد موثر این توپ‌ها علیه اهداف هوایی ۱۵۰۰ متر و علیه اهداف زمینی و دریایی تا ۲۰۰۰ متر است.
 
در مورد اهداف هوایی، توپ‌های ۲۳ میلیمتری قادرند پرنده‌های ارتفاع کم مثل هواپیماها و بالگردها و اهداف دریایی آن، کشتی‌ها و قایق‌ها و هدف‌های زمینی مانند تانک‌ها، نفربرها و استحکامات مهندسی را هدف قرار دهد.
 
بکارگیری این توپ‌ها روی نفربرهای BTR۸۲، علاوه بر امکان استفاده از آنها در مقابله به پرنده‌های مهاجم اعم از بالگردها و جنگنده‌ها و همچنین اهداف زمینی، قابلیت تحرک توپ را بالا برده است.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها