أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۴۶۶۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۷     ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛
روزنامه های اصلاح طلب در آخرین شماره این هفته خود بر قسمتی ازسخنان رهبر معظم انقلاب تمرکز کرده بودند؛ پیگیری درباره بورسیه های وزارت علوم همچنان در دستور کار این روزنامه ها قرار دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****
روزنامه های اصلاح طلب در آخرین شماره این هفته خود بر قسمتی ازسخنان رهبر معظم انقلاب تمرکز کرده بودند؛ پیگیری درباره بورسیه های وزارت علوم همچنان در دستور کار این روزنامه ها قرار دارد و با وجود تشکیل کمیته پیگیری از سوی کمیسیون آموزش که مرتبط ترین کمیسیون بهارستان برای این موضوع است کماکان شاهد اعتراضات اصلاح طلبان به تشکیل این کمیته و اعضا آن هستیم، مهم ترین دلیل اعتراض آنان حضور افراد کمیته در استیضاح فرجی دانا هست، از سوی دیگر، تمامی روزنامه‌های اصلاح طلب درباره هشدار رهبر انقلاب به دولت نسبت به فاصله گیری از فتنه و فتنه گران با توجه به اظهارات وزرا در جریان رأی اعتماد در مجلس، سکوت کردند.


روزنامه مردم سالاری

 
اصلاحاتروزنامه مردم سالاری در شماره 3557 خود با تیتر «غزه با کمک ایران و حزب الله پیروز شد » به ارزیابی سخنان سخنگوی مقاومت فلسطین رفته است. در صفحه اول این روزنامه تصویر از هادی غفاری از فعالان فتنه نیز مشاهده می شود که به ارزیابی عملکرد دولت پرداخته است.

•    تراژدی وام ازدواج

سيدرضا اکرمي در سرمقاله این روزنامه به در ابتدا به رد طرح تخصیص «پانصد ميليون دلار» از صندوق توسعه ملي به بانک‌ها برای پشتوانه وام ازدواج از سوی مجلس و سپس به اهمیت ازدواج در اسلام پرداخته است؛ این کارشناس مذهبی سپس راهکاری را برای حل مشکلات مالی ازدواج بیان می نماید «براي تامين هزينه‌هاي ازدواج بايد از ابتداي زندگي، موضوع«پس‌انداز» در برنامه کار پدر و مادر قرار گيرد و هنر دختر و پسر آماده ازدواج ، براي تامين هزينه، مورد توجه باشد و «خيرين» هر شهر و منطقه و کشور براي اين موضوع «نهضتي» برپا سازند که برکات ازدواج نصيب همگان خواهد شد. صندوق‌هاي قرض‌الحسنه، در سراسر کشور، در اين بخش فعال‌تر شوند. اگر بستگان دختر و پسر در آستانه ازدواج، همتي کنند و هدايا و کادوي مناسبي به عروس و داماد، لطف نمايند، نيازي به وام ازدواج «بانک‌ها» نخواهد بود که طرح و لايحه به مجلس شوراي اسلامي داده شود و عروس و داماد را گرفتار بروکراسي سازيم و در انتظار ماه‌ها و سال‌ها بمانند و آزرده‌خاطر گردند. » 


روزنامه ابتکار
 
اصلاحاتروزنامه ابتکار آخر هفته را با تیتر« خیز سوم به سمت جام جم » و «برخی انتقادها از دولت غیرمنصفانه است » روانه پیشخوان مطبوعات شده است. این روزنامه در صفحه اول خود به بررسی نامه تعدادی از نمایندگان به ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما پرداخته است و در همین راستا به تحلیل آن پرداخته است و هدف نگارندگان نامه را این گونه توصیف کرده است « نگاهي به حضور چهره‌هاي سياسي در برنامه‌هاي رسانه ملي نشان مي‌دهد که مخالفان دولت درصد بالايي از برنامه‌هاي سياسي صداوسيما را به خود اختصاص داده اند. به نظر مي‌رسد که آن‌ها ضمن بيان نوعي مظلوم نمايي حمله پيش دستانه اي را آغاز کرده اند که مبادا يک زماني رسانه ملي بخواهد به هواداران دولت ميداني براي بيان نظرات شان دهد. و ديگر اين که شايد با پايان يافتن دوره ماموريت عزت الله ضرغامي در دو ماه آينده، قصد دارند براي رئيس بعدي رسانه ملي پيام‌هايي ارسال کنند که مبادا روش مديريت کنوني دچار تغييري شود. »

•    جوانان و دولت یازدهم

آيت قيصربيگي در یادداشتی در صفحه سیاسی روزنامه ابتکار به بررسی جایگاه جوانان در دولت یازدهم می پردازد و با یادآوری شعارهای حسن روحانی در انتخابات خواهان تحقق آن است، وی در یادداشت « جوانان کجاي دولت تدبير و اميد قرار دارند؟ » نوشته است « دولت تدبير و اميد در شعارها و برنامه‌هاي خود به کرات از اشتغال و به کارگيري نيروي جوان در رده‌هاي پايين مديريتي سخن به ميان آورده است. شايد امروز وقت آن رسيده باشد اين وعده‌هاي کارگشا عملياتي شوند. شايد اعتدال فرصتي مناسب براي به تعديل کشيدن معضل بيکاري باشد. در اين جهت براي رفع چالش بيکاري ضرورت دارد کاري اساسي انجام پذيرد و شايد تنها اکتفا کردن به قرص‌هاي مسکني تحت عنوان بنگاه‌هاي زودبازده و انواع خوداشتغالي‌هاي زودگذر و موقتي کارساز نباشد چرا که فردا گروهي ديگر به جمعيت جوان و جوياي کار کشور اضافه مي‌شود دوباره آش همان آش و کاسه همان کاسه مي‌شود! اگر در سازوکارهايي که با نيروي انساني جامعه سروکار دارد قدري آينده نگري داشته باشيم و از همان بدو تولد براي هرفرد ظرفيت سازي نماييم شايد زماني که همان فرد به سن کار و اشتغال مي‌رسد ديگر دچار سردرگمي براي او نخواهيم شد. »

 
روزنامه شرق
 
اصلاحاتروزنامه اصلاح طلب شرق تیتر اول خود را به طرح جمع آوری ماهواره از سوی نیروانتظامی اختصاص داده است و از آن با « ورود ماموران به برج های سعادت آباد برای جمع آوری ماهواره » یاد کرده است همچنین در تیتر دیگری به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با هیات دولت پرداخته است.

•    حق حیات؛ رویکرد شورای چهارم

احمد مسجدجامعی . رییس شورای شهر تهران در یادداشت «حق حیات؛ رویکرد شورای چهارم» در ابتدا به مقوله حق حیات در اسلام و سپس به حساسیت ویژه شورای شهر تهران به این موضوع می پردازد و این گونه از این دغدغه اعضای شورا یاد می کند « آنچه اهمیت دارد این است که در عکس‌العمل مدیر‌مآبانه در مواجهه با حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری و جان‌باختن دونفر از شهروندان عزیزمان، همچون موارد مشابه شاهد توجیه غیرمنطقی مسایل به‌نحوی بودیم که به رفع مسوولیت از مدیران منجر می‌شد و در نهایت صرفا با یک اظهار همدردی، مساله فیصله می‌یافت چنان‌که حتی عذرخواهی از بازماندگان و مردم نیز برای متولیان سخت بود. اما شورای شهر چهارم با تبیین ابعاد مساله برای مسوولان و شهروندان با تمام آنچه در اختیار داشت وارد شد و بحث‌هایی اساسی در صحن شورا مطرح کرد و کمیته‌ای را برای تهیه گزارش از دلایل بروز این حادثه تشکیل داد. شورا از مدیریت‌هایی که در این حادثه دخیل بودند توضیح خواست تا آنها نیز به اهمیت حیات شهروندان بیندیشند و پاسخگو باشند. همین برخورد باعث شد در حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد، رفتار مدیریت کاملا متفاوت شود. اولین واکنشی که نشان داده شد، پذیرفتن مسوولیت و سپس عذرخواهی از شهروندان بود. اما این فقط آغاز کار بود. با دستور شهردار تهران بسیاری از مدیران شهری و همین‌طور ماموران سازمان‌های آتش‌نشانی، اورژانس، امداد هوایی، پلیس راهنمایی‌ورانندگی، نیروی انتظامی و مدیریت شهر سالم برای رسیدگی به درمان مجروحان حاضر شدند و عملا خود را موظف به پاسخگویی دیدند. در حادثه پارک ارم و مجروح‌شدن شهروندان و نیز در واقعه توفان و سقوط هواپیما، وضع بر همین منوال بود. باید گفت شورا در این دوره اهتمام خود را معطوف به همان چیزی داشته که در نگاه آیینی و بشری نسبت به زندگانی وجود دارد. وقتی پس از هر حادثه‌ای، اعضای شورا به دلجویی از صدمه‌دیدگان می‌پردازند و به ملاقات آنها می‌روند یا برای پیگیری مشکلات بازماندگان حساسیت نشان می‌دهند »

•    پرونده بورسیه ها در بهارستان

روزنامه های اصلاح طلب پس از استیضاح وزیر علوم، خبر از پیگیری جدی بورسیه های غیرقانونی می دادند اما به اولین واکنش بهارستان نشین ها روی خوش نشان ندادند؛ مهدی قدیمی خبرنگار پارلمانی روزنامه شرق در گزارشی «استیضاح‌کنندگان «دانا»، مامور پیگیری بورسیه‌ها» نسبت به تشکیل کمیته ی برای پیگیری بورسیه های غیرقانونی در کمیسیون آموزش که مرتبط ترین کمیسیون مجلس درباره این موضوع است، انتقاد کرده است و بیان داشته است « پنج عضو این کمیته، بیش از آنکه پیگیر وضعیت بورسیه‌ها باشند، در ردیف استیضاح‌کنندگان «دانا» بودند؛ وزیری که خود، از پیگیران اصلی پرونده بورسیه‌های غیرقانونی بود و با رای «بهارستان» از جمع یاران «پاستور» خط خورد..... قاسم جعفری که در روز استیضاح وزیر علوم یکی از سخنرانان موافق استیضاح بود درباره ترکیب کمیته به «فارس» گفته بود: «پس از رای‌گیری از اعضای کمیسیون آموزش، سیدمحمود نبویان، عطا‌الله سلطانی‌صبور، علیرضا سلیمی، علی‌اصغر زارعی و بنده به‌عنوان اعضای کارگروه یا کمیته بررسی بورسیه‌های وزارت علوم انتخاب شدیم.» نکته جالب‌توجه در این ترکیب، حضور سردار زارعی است، چهره‌ای که محور نطق او در روز استیضاح، تاکید بر عدم‌صحت اخبار مربوط به تخلف در اعطای بورسیه‌ها بود. »


روزنامه اعتماد
 
اصلاحاتروزنامه اعتماد با تیتر « توصیه های مهم رهبر انقلاب به دولت» به بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت پرداخته است و همچنین با خبر هسته ای « آغاز باز طراحی قلب راکتور اراک» به استقبال مخاطبین خود رفته است.

•    برادران سپاهي‌ام؛ متشكرم

الياس حضرتي، مدیرمسئول روزنامه اعتماد در صفحه اول این روزنامه در یادداشتی با عنوان «برادران سپاهي‌ام؛ متشكرم» به تلاش بی وفقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موضوع غزه و با شناسايي و ساقط كردن پهپاد اسراييلي در نطنز پرداخته است و انتهای یادداشت خود بیان داشته است « پاسداران جان بركف مثل هميشه آنچنان ضربه‌يي به اسراييل زدند كه بار ديگر ابهت پوشالي و به ظاهر توانمند اسراييل به خاك ماليده شد. همان‌طور كه فرماندهان سپاه اعلام كردند پاسخ‌هاي نظامي اسراييل را با ديپلماسي جواب نخواهند داد و اين آغاز سحر است. بر خود فرض مي‌دانم از برادران سپاهي‌ام از ته قلب تشكر و قدرداني كنم و روي ماه و پيشاني نوراني آنها را مي‌بوسم كه نه‌تنها دل ملت ايران را بلكه قلوب تمامي مسلمانان جهان و همين‌طور تمام آزاديخواهان و حق‌طلبان را مملو از شادي كردند و با صداي بلند اعلام مي‌كنم برادران سپاهي‌ام، متشكرم. »

•    آرامش سیاسی در پرتو وفاق ملی

جواد دلیری، سردبیر روزنامه اعتماد در یادداشت « حفظ آرامش با وفاق ممكن مي‌شود» به بررسی سخنان رهبرمعظم انقلاب اسلامی پرداخته است، وی معتقد است که آرامش رواني جامعه در پرتوی وفاق ملی گفت‌وگو و مفاهمه رخ خواهد داد و به توضیح راهی دستیابی به آنها می پردازد و در انتهای این یادداشت بیان می دارد « اگر همه جريان‌هاي سياسي اين قواعد را بپذيرند و به شكل حقيقي رعايت كنند، آنگاه مي‌شود اميدوار بود كه «آرامش و اميد» در فضاي كشور كه تاكيد رهبري انقلاب است هر روز بيش از گذشته مي‌شود و برهم زدن فضاي سياسي از سوي جريان‌هاي اقليتي كه تن به توصيه‌ها و فرامين و الگوها نمي‌دهند، دشوارتر. در اين زمينه باز هم سخن خواهيم گفت. »


روزنامه آرمان
 
اصلاحاتروزنامه اصلاح طلب آرمان که نزدیک ترین رسانه مکتوب به هاشمی رفسنجانی شناخته می شود؛ در صفحه اول خود به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت پرداخته است همچنین در این صفحه به اعلام خبر محرمانه ای پرداخته اند و از آن با تیتر « نشست محرمانه جامعه مدرسین با یک عضو دولت » یاد کرده اند.

•    محرمانه ای که افشا شد

مطهره شفیعی از فعال ترین خبرنگاران روزنامه آرمان در یادداشت صفحه سیاسی این روزنامه به اعلام خبر دیدار جامعه مدرسین یا یکی از اعضای دولت پرداخته است؛ وی در این یادداشت ابتدا به معرفی جامعتین می پردازد و آنان را «مردان باتجربه‌ای که نه درصدد کسب قدرت و جلوس بر کرسی‌های مدیریتی هستند، نه در پی آن تا نفعی از مجادلات سیاسی نصیبشان شود. » و سپس از اساسنامه و وظایف آنان یاد می کند و در انتها بیان خبر محرمانه خود را بیان می نماید «در این راستا چندی پیش شنیده شد که یکی از مشاوران رئیس‌جمهور به جامعه مدرسین رفته و پذیرای سخنان و انتقادات آنها شده است.
یکی از اعضای این تشکل روحانی در تشریح آن نشست گفت که مشاور رئیس‌جمهور به کمیسیون فرهنگی جامعه مدرسین دعوت شد که آیت‌ا... یزدی هم در آن جلسه حضور داشت. وی در مورد چرایی دعوت از این دولتمرد گفت: یکسری انتقادات نسبت به عملکرد این عضو دولت وجود داشت که موجبات نارضایتی اعضای جامعه مدرسین را فراهم کرده بود پس از ایشان دعوت شد تا با حضور در کمیسیون فرهنگی جامعه مدرسین به سوالات پاسخ دهد و مشاور رئیس‌جمهور هم در موعد مقرر آمد و به سوالات پاسخ داد. این عضوجامعه مدرسین در پاسخ به اینکه پاسخ‌های آقای مشاور رئیس‌جمهور تا چه اندازه توانست اعضا را قانع کند؟ اظهار کرد: در برخی موارد پاسخ‌ها قانع‌کننده نبود و دوستان جامعه مدرسین نتوانستند آنچه می‌خواهند را از پاسخ‌های ایشان پیدا کنند. وی با رد برخی شایعات درمورد اتفاقاتی که در آن جلسه رخ داد، افزود: آقای یزدی بعضا از برخی پاسخ‌های مشاور رئیس‌جمهور راضی نبودند اما اینکه عصبانیت ایشان غیرمعمول باشد، صحت ندارد..... این عضو جامعه مدرسین در پایان درباره تاثیر جلسه با مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: این جلسه بسیار تاثیرگذار بود و ایشان دیگر آنچه مورد نقد قرار داشت را تکرار نکرد ضمن اینکه خبر داریم رئیس‌جمهور پس از آن جلسه دوبار به مشاور خود تذکر داده است. »


روزنامه ایران
 
روزنامه دولتی ایران با تیتر«برخی انتقادها از دولت غیرمنصفانه است» و «غوغای پیروزی در غزه» به استقبال آخر هفته رفته است. دکتر محمدعلی مهتدی در یادداشت «دوام پیروزی به شرط مقاومت»که در صفحه اول این روزنامه درج شده است به واکاوی مقاومت مردم فلسطین در جنگ اخیر می پردازد و ماحصل این پیروزی را این گونه بیان می کند « محور مقاومت از این پس در معادلات منطقه ای با قدرت بیشتری وارد عمل خواهد شد. از آثار این پیروزی نیز میتوان به ضعف رژیم صهیونیستی اشاره کرد زیرا این رژیم در جنگ 51 روزه غزه به هیچ یک از اهداف خود شامل نابود کردن زیرساختهای مقاومت، از بین بردن تونلها، پایان دادن به پرتاب موشک و... نرسید و مقاومت تا آخرین لحظه و تا قبل از شروع آتش بس به پرتاب موشک به شهرهای صهیونیستنشین و حتی تلآویو ادامه داد. به این معنا مانند جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان که نتیجه اش توازن رعب و موازنه قوا بود در شمال هم همین اتفاق افتاد و رژیم صهیونیستی از این پس میداند که مقاومت چه در جنوب و چه در شمال قادر است هرگونه تجاوزی را پاسخ دهد و این مسأله تئوری بازدارندگی اسرائیل را نقض میکند، زیرا در گذشته ارتش رژیم صهیونیستی چهارمین ارتش قدرتمند جهان بود، اما اکنون این قدرت بازدارندگی دیگر وجود ندارد. »

•     ثبات اقتصادی تا اعتماد بین المللی

این روزنامه در صفحه سیاسی خود به دلیل فرارسیدن هفته دولت به ارزیابی کارنامه سیاسی و اقتصادی یک ساله دولت یازدهم در گفت وگو با پنج نماینده مجلس  پرداخته است؛ نکته عجیب این گزارش معرفی عبدالرضا عزیزی به عنوان نماینده اسفراین است درحالی که ایشان نماینده مردم شیروان در بهارستان هستند!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها