أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۴۶۷۸۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۰۶ شهريور ۱۳۹۳
بررسی آثار و پیامدهای نسل سوم تلفن همراه؛
پایگاه 598 در نظر دارد در این پرونده به بررسی آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی نسل جدید تلفن همراه و ارتباطات تصویری بپردازد.
همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد تغییر اولویت این دولت در حوزه ارتباطات بودیم به طوری که به رغم تصریح قانون به ضرورت پیوست فرهنگی برای نسل سوم تلفن همراه تلاش برای توسعه اینترنت آمریکایی پرتابل پر سرعت شدن گرفت و همچنین مبحث اینترنت ملی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و سایر بزرگان نظام بود از اولویت افتاد.

پایگاه 598 در نظر دارد در این پرونده به بررسی آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی نسل جدید تلفن همراه و ارتباطات تصویری بپردازد که در ادامه می آید.

********************************

* تحلیل مهندسی فرهنگی در مواجهه با ویدیو و رایتل


 همین که بحث نقد برخی سخت افزارهای فرهنگی باز شود، گفته می شود که مگر از تجربه اشتباه ممنوعیت ویدیو در دهه شصت عبرت نگرفته اید. متأسفانه در حوزه تحلیل تدبیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، کمبودهایی هست که امیدواریم این مقاله بتواند بار کوچکی را به دوش بکشد...


* اعتراف گاردین: فحشاء، راز کثیفی که تکنولوژی نسل سوم ارتباطات همراه را جهت می دهد


 جان آرلیج می نویسد: «بخش فحشاء، در تحقیقات و توسعه ارتباطات نسل سوم، دارای سریع ترین رشد است. اینکه فحشاء و استهجان، یکی از کلیدهای پیش برنده تکنولوژی مصرفی جدید بوده است؛ برای مدتها، راز کثیفی بوده است؛ اما نیاز به کارگیری هر چه سریعتر نسل سوم ارتباطات همراه، از این راز پرده بر می دارد». وی با استناد به گفته های متخصصین درگیر در این مسأله می گوید: «تحلیل گران بر این باورند که درخواست دریافت خدمات مستهجن از طریق موبایل در بریتانیا، به حدّ یک میلیارد پوند در سال 2005 است.


* توپوگرافی، رنگ شناسی و شکل شناسی برند نسل سوم اپراتور تلفن همراه


 با مطالعه برند رایتل، دو قضاوت متفاوت خود را نشان می دهد؛ نخست اینکه این طراحی بسیار سطحی و بی ضابطه است که البته شواهدی بر این موضوع نیز هست که به آن نمی پردازیم؛ و دیگر اینکه متأثر از بهم ریختگی سطحی و پیچیدگی عمیق و جهت دار پست مدرنیزم بوده، مدعی غوغایی در طراحی است. به هر روی ما طراحان و شرکت یادشده را نقد نمی کنیم، بلکه تنها طرح را تحلیل می کنیم. مبنای نقد هم داده های موجود تجربی و روان شناختی در حوزه رنگ و شکل است.


* ژنرال آمریکایی:از تمام هزینه های انجام شده در افعانستان، امیدها به نسل جدید تلفن همراه است


 ژنرال آمریکایی، جیمز هاس کارترایت در مرکز بررسیهای استراتژیک و بین‌المللی، درباره چگونگی دگرگونی جنگ به وسیله فناوری‌ اطلاعات گفت: «با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چیزی که بیشترین تاثیر را در طولانی مدت بر فرهنگ این کشور می‌گذارد، همین شبکه 4G و نسل جدید گوشی‌های همراه در آنجا است؛ چون این فناوری از کوهها و موانعی اجتماعی عبور خواهد کرد».


* بررسی دیدگاه شهیدآوینی درباره مواجهه با ویدئو، ماهواره و رایتل


 با ورود محصولات غربی، برخوردهای گوناگونی با آنها می‌شود؛ برخی آن را دربست رد می‌کنند، برخی آن را دربست می‌پذیرند، برخی هم به ویرایش و پالایش آن می‌پردازند؛ رایتل از جمله این کالاها است. برخی بر آنند که ضرر قرار دادن نسل سوم تلفن همراه که این روزهای با نام رایتل به بازار آمده است در سبد مصرف عمومی، بیش از نفع آن است و به درستی معتقدند که بر مبنای اندیشه شهید آوینی، رایتل در خدمت ترویج نفسانیات و گسترش «ولایت تکنیک» است؛ اما ادعا می‌کنند که شهید آوینی، مخالف تحریم راه‌اندازی رایتل است!


* حقوق شهروندی مردم را قربانی منافع برخی اپراتورها نکنید/ اجازه راه اندازی مجدد سرویس مکالمه تصویری رایتل را ندهید


 شورای عالی فضای مجازی وظائف مهمی را بر عهده دارد که یکی از آن‌ها، تهدیدزدایی از فضای مجازی است. این در حالی است که با فیلتر نشدن نرم‌افزارهای جدید ارتباطی مانند «تانگو»، «لاین»، «اووو»، سرویس عکس و تلفن همراه فیسبوک به نام «اینستاگرام»، «هانگوتس»، نرم‌افزار اسرائیلی «وایبر» و... عفت و ایمانِ جوانان ما را هدف گرفته و همچنین زمزمه‌های راه‌اندازی مجدّد ارتباط تصویری رایتل بسیاری از دلسوزان، خانواده‌ها و مشاوران تربیتی، مؤسسات فرهنگی را بیش از پیش نگران کرده است.


* ارتباط تصویری رایتل موجب تضعیف بنیان خانواده و رشد صعودی طلاق می شود


 به دنبال شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر راه اندازی مجدد سیستم ارتباط تصویری رایتل، سرکار خانم نیلچی زاده از اساتید حوزه و دانشگاه کارشناس عالی مسائل خانواده در نامه ای خطاب به آقای انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی، نسبت به پیامدهای منفی و تخریبی سیستم ارتباطات تصویری در بنیان خانواده های ایرانی هشدارهایی را بیان داشته اند.


* مخالفت مراجع تقلید با گسترش مکالمه تصویری در کشور / بی‌ توجهی به پیوست فرهنگی یک تکنولوژی جدید + تصویر نظر مراجع تقلید


 اپراتور نسل سوم در حالی در کشور راه اندازی می گردد که این اپراتور علاوه بر ارتباط صوتی، امکان ارتباط تصویری را بین طرفین مکالمه فراهم می سازد. همچنین به واسطه این اپراتور، مشترکین می توانند انواع تصاویر و فیلم ها را برای همدیگر ارسال کنند. راه اندازی این اپراتور مزایا و معایبی را به همراه دارد که به همین منظور جمعی از طلاب و فضلای با بررسی تبعات راه اندازی اپراتور نسل سوم و آسیب های بی توجهی به پیوست فرهنگی آن به سراغ جمعی از مراجع تقلید رفته و نظرات آنان را جویا شده اند.


* مقایسه قرارداد رویتر با قرارداد رایتل / آیا بازار فرهنگی بازار عرضه و تقاضا است؟


 اکنون سؤال این است که چرا برخی، تمام بزرگراهها و راههای سایبری کشور را در اختیار وزارت جنگ (پنتاگون) آمریکا گذاشته‌اند و در مقابل جهانی‌سازی شیطانی و نسل فرانو بمب هسته‌ای، دست ایران را بالا بستند؟ این یک سؤال تاریخی است! چرا با بیت‌المال مسلمین، فیبرنوری و آزادراه‌های سایبری در کشور بسازیم، ولی اختیار آن را به راهبانان پنتاگون، آژانس امنیت ملی آمریکا و غولهای جاسوسی و مهندسین شبکه‌های اجتماعی استکباری بدهیم؟


* ذبح ارزشهای اخلاقی و انسانی در جنگ تبلیغاتی اپراتورها در رسانه ملی

 
اپراتورهای تلفن همراه در کشور ما جزو پرسودترین بنگاههای اقتصادی هستند، ‌حتی در زمانی که رکود اقتصادی موجب کمتر شدن تبلیغات شرکتهای دیگر شده است این چند اپراتور سعی دارند در ماراتن تبلیغاتی گوی سبق را از هم بربایند و با هر روشی که به نظرشان جذاب می آید و موجب توسعه بازار و فروش بیشتر خدمات آنها می شود روی می آورند.


* تغییر اولویت حوزه ارتباطات از اینترنت ملی به توسعه اینترنت جهانی!


 چندی پیش محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص سیاستگذاری های حوزه ارتباطات بیان داشته بود: «از آنجا که بشر برای همه نیازمندی های خود به اینترنت وابسته است باید کاری کنیم که نیازمندی را از اینترنت انتخاب، خرید و وجه آن را پرداخت و با پست دریافت کنیم». اگر نگاه جناب وزیر چنین است، پس آمریکا می تواند همه نیازهای ما را وقتی که کاملا به اینترنت وابسته شدیم در دست بگیرد. آیا این روشن ترین مصداق «رکون به ظالمین» نیست؟


* تذکر مجدد آیت الله مکارم شیرازی به اپراتورهای ارائه دهنده مکالمه تصویری

 
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء جمع کثیری از موسسات فرهنگی و تبلیغی در خصوص حرمت ارائه و استفاده از سرویس مکالمه تصویری اپراتورهای تلفن همراه، تذکر صریحی را نسبت به راه اندازی و گسترش این سرویس بیان داشته اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
mohamad
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
۶
۷
خدا شفاتون بده امل های عقب افتاده.
شما بهتره سوار شتر بشید چون زمان پیامبر تاکسی نبوده....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها