أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۴۶۹۲۵
زمان انتشار: ۱۵:۴۲     ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بهره‌برداری از جنگل‌های شمال به مدت 10 سال ممنوع شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس، خداکرم جلالی امروز در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار داشت: در برنامه‌ریزی جدید تغییراتی در بهره‌برداری از جنگل‌های شمال ایجاد شده است، بهره‌برداری‌های غیرمنطقی ممنوع شده و تنها درختان آفت‌زده، افتاده و خشک‌شده از جنگل‌های شمال بهره‌برداری می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌های شمال در مساحت یک میلیون هکتار انجام خواهد شد و به تدریج این مدیریت در سایر جنگل‌ها هم اعمال می‌شود.

به گفته جلالی، مدیریت تغییر بهره‌برداری از جنگل‌ها تا 30 درصد بهره‌برداری را کاهش می‌دهد و به حفظ جنگل و توسعه پایدار می‌انجامد.

* توسعه بیماری خشکیدگی بلوط متوقف شد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر گفت: بر اساس بررسی‌ها توسعه بیماری خشکیدگی بلوط از ابتدای امسال متوقف شده است که دلیل آن بارش‌های مناسب سال گذشته، سرمای زیر 10 درجه سانتیگراد زمستان گذشته و اقدامات اورژانسی و بهداشتی سازمان جنگل‌ها بوده است.

وی افزود: بیماری خشکیدگی بلوط از سال 88 با 30 هزار هکتار در جنگل‌های زاگرسی آغاز شد و هر سال تقریباً به 2 برابر رسید و در سال 92 کل جنگل‌های درگیر این بیماری به یک میلیون و 130 هزار هکتار رسید.

* برنامه‌ریزی احیای جنگل‌های زاگرس

وی گفت: برنامه احیای جنگل‌های زاگرس تدوین شده است و به همین منظور 25 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت اختصاص یافته و 50 میلیارد تومان هم از اعتبارات سازمان جنگل‌ها به این امر اختصاص می‌یابد.

* تفاهمنامه با وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران برای اطفای حریق و مراقبت از جنگل‌ها

جلالی با تأکید بر اینکه نارسایی‌هایی در تجهیزات اطفای حریق وجود دارد گفت: خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها عموماً سنتی، با دست، بیل و سرشاخه‌ها انجام می‌شود بنابراین نمی‌توانیم در مقابل این پدیده مقابله کنیم.

وی افزود: به تازگی توافقنامه‌ای با وزارت کشور و مدیریت بحران برای اطفای حریق و مراقبت از جنگل‌ها امضا شده است.

وی افزود: همچنین تا پایان سال قرار است 400 خودروی اطفای حریق به استانهای کشور داده شود.

جلالی گفت: سیستم‌های هواپیمایی اطفای حریق که در کشورهای پیشرفته وجود دارد در سازمان جنگل‌های کشور استفاده‌ای نمی‌برند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین از راه‌اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی تا پایان امسال خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این صندوق بسیاری از مشکلات مالی جنگلداران و انجام پروژه‌ها برطرف می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: همچنین سامانه مقابله با زمین‌خواری با سازمان فضایی ایران راه‌اندازی می‌شود که نقش مؤثری در جلوگیری از تصرفات خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در سال گذشته بیشترین تصرفات در حوزه مراتع بوده که 1767 پرونده شامل 3961 هکتار زمین‌های متصرفی خلع ید شده است همچنین 52 هزار و 867 هکتار نیز بدون رسیدن به مرحله دادگاه رفع تصرف شده است.

جلالی در خصوص عارضه درختان شمشاد جنگل‌ها گفت: این بیماری از غرب به دریای خزر شروع شده و تا مازندران ادامه یافته است 45 هزار هکتار از سطح 70 هزار هکتاری جنگل‌های شمشاد کشور به این بیماری آلوده هستند.

وی گفت: با بازدید گروه کارشناسی فائو و کارشناسان داخل کشور فعلاً کار خاصی برای این بیماری نمی‌توان انجام داد اما اقدامات بهداشتی و پیشگیری انجام می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین از اقدامات توسعه پایدار در سازمان جنگل‌ها گفت: بازنگری قانون جامع منابع طبیعی که منجر به ارتقای حفاظت و تقویت فرهنگ و ساختار منابع طبیعی می‌شود انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌های سازمان جنگل‌ها قرار است با مشارکت مردم انجام شود که این کار به صورت پایلوت در حال انجام است و از سال آینده تمام برنامه‌های سازمان جنگل‌ها با مشارکت مردم خواهد بود.

جلالی گفت: احیای جنگل‌های زاگرس، احیای گیاهان دارویی، جنگل‌داری دامنه‌های جنوب البرز، جنگل‌کاری پارک‌ها و حاشیه جاده‌ها از دیگر اقدامات در راستای توسعه پایدار است که برای آنها مجری هم تعیین شده است.

وی در ادامه به آمار آتش‌سوزی جنگلها اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست سال 92، 720 مورد آتش‌سوزی در مساحت 5976 هکتار انجام شد اما این آمار در سال 93 به 638 مورد در مساحت 7018 هکتار رسید.

جلالی گفت: بر اساس آمار در سال جاری اگر چه از نظر تعداد آتش‌سوزی 11 درصد کاهش داشته اما از نظر سطح آتش‌سوزی 18 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی در ادامه به ثبت زمین‌های منابع طبیعی به نام دولت خبر داد و گفت: 132 میلیون هکتار از اراضی ملی به نام دولت سند خورده است و 8 میلیون هکتار آن به زودی به نام دولت سند می‌خورد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین با بیان اینکه سالانه یک میلیون مترمکعب چوب وارد کشور می‌شود، گفت: برنامه زراعت چوب سالانه 30 هزار هکتار در دستور کار است که تاکنون 270 هزار هکتار انجام شده است.

وی همچنین گفت: برای طرح احیای جنگل‌های زاگرس 1050 میلیارد تومان طی برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده است.

جلالی همچنین گفت: برای بیابان‌زدایی حوزه دریاچه ارومیه نیز 120 میلیارد تومان در مدت یک سال پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر انجام عملیات آبخیزداری در کشور گفت: سالانه 230 میلیون مترمکعب از ظرفیت سدهای کشور به دلیل رسوب‌گذاری کاسته می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها