امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۴۶۹۴۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۰۹ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ پس از قرار گرفتن دیپلم و گذراندن تست گویندگی به واحد دوبلاژ سیما رفت. با گذشت زمان و کسب تجربه توانست به عنوان یک مجری ماندگار به برنامه "صبحی دیگر" بپیوندد و جایگاه خود را تثبیت کند. او با خلاقیت و تمرکز باعث تحول برنامه شد و مخاطبان جدیدی را برای تماشای صبحی دیگر دعوت کرد. نیما کرمی در کنار اجرای این برنامه در چند تئاتر و تله فیلم به ایفای نقش پرداخت و فعالیت‌های او همچنان ادامه داد به بهانه موفقیت‌های پیاپی این گروه گوینده و مجری کشورمان، پای گپ و گفتی با او نشستیم که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید.

- نیما کرمی چگونه توانست به عنوان یک مجری و نیز بازیگر با رسانه صداوسیما همکاری کند؟

زمانی که به دبیرستان رفتم برنامه‌هایی را اجر امی‌کردم و به دنبال کار اجرا در گروه‌های مختلف تئاتر نیز شرکت داشتم و فعالیت‌های من نسبتا قابل توجه بود تا اینکه دیپلم گرفتم.

- بعد از دیپلم به چه کاری مشغول شدید؟

دیپلم که گرفتمف با دادن تستی وارد هنر دوبله شدم و کارهای مختلفی را از آن زمان به بعد انجام دادم. با سپری شدن یک زمان نسبتا طولانی و فعالیت‌های بسیار، به عنوان نریتور در آثار مستند ظاهر شدم.

- شما در ابتدا در رادیو جوان گویندگی کردید؟

بله –به یاد دارم که وقتی همکاران پدرم در رادیو صدای من را شنیدند از پدرم خواستند که من در واحد دوبلاژ سیما نیز فعالیت کنم.

- چند سال از فعالیت‌حرفه‌ای شما می‌گذرد؟

حدود 18 سال از فعالیت حرفه‌ای من در عرصه اجرا و گویندگی در سازمان صداوسیما نیز می‌گذرد.

شما در چند حوزه گویندگی، دوبلاژ و به خصوص خواندن تیزر فعالیت داشتید، برای حضور در این سه عرصه با شما مخالفت نشد؟ در گذشته نباید فعالان این سه عرصه در کار یکدیگر می‌آمدند ولی امروزه معنای حضور در رادیو و تلویزیون تغییر کرده است. زمانی که به رادیو آمدم، پدرم سخت گیرانه به من گفت که نباید گوینده رادیو تیزر بخواند. اما الان بهترین گویندگان و صداپیشه‌ها در دوبلاژ، بهترین تیزر خوان‌ها هستند و مانعی برای این کار ندارند.

- آیا حضور شما در عرصه تصویر اتفاقی بود؟

یکی از کارگردانان خوب کشورمان زمانی که من به دبیرستان می‌رفتم، مشغول ساخت اثری بودند و روزی که من برای ناهار پیش پدرم رفته بودم آن کارگردان مرحله پیش تولید خود را آغاز کرده بود و از پدرم خواستند که من در کار او بازی کنم و پدرم تصمیم او را به خود من واگذار کرد. من هم مشتاقانه پیشنهاد بازی وی را پذیرفتم.

نام آن اثر را به خاطر دارید و اینکه کار در چه ژانری بود؟ بله روزه داران کوچک نامش بود که در 15 قسمت تولید شد و روی آنتن شبکه یک سیما رفت و ژانر آن هم کودک و نوجوان بود.

* با جنگ جوان به شبکه سه سیما آمدم  
 
- همکاری شما با شبکه سه سیما چگونه شکل گرفت؟

سال 73 در یک اجرای تلویزیونی و در برنامه‌ای با نام جنگ جوان به شبکه سه سیما رفت. در آن دوران این شبکه تازه تأسیس شده بود و به یاد دارم که مجری آن برنامه باید از آداب و رسوم همه شهرهای مختلف می‌دانست و در هر برنامه با توجه به شهر مورد نظر درباره آن مکان بامخاطبان سخن می‌گفت و از آنجا همکاری من با این شبکه تلویزیونی شکل گرفت.

- دقیقا در چه حالی به واحد دوبلاژ سیما رفتید؟

سال 74 به تهران آمدم و در تهران فعالیت خود را ادامه دادم. سال برای خواندن یک نریشن مستند به رادیو رفتم و در آن فاصله زمانی بود که از تصویر فاصله گرفتم تا اینکه در یک برنامه رادیویی که با مهناز دوستی گویندگی داشتم او من را به شبکه تهران معرفی کرد و این اتفاق دلیل حضور من در قاب تصویر شد.

* از مهناز دوستی تشکر می‌کنم

- برای ورود به وادی تصویر با مشکلی مواجه شدید؟

خیر. با تست وارد تصویر شدم و هیچگونه پارتی بازی برای ورود من انجام نشد. به طور اتفاقی و بالطف یک دوست فقط معرفی شدم و با دادن تستی وارد تصویر شدم و هیچگونه پارتی بازی برای ورود من انجام نشد. به طور اتفاقی و با لطف یک دوست فقط معرفی شدم و با دادن تستی وارد تصویر.

*مجریان باید با سکوت رابطه خوبی داشته باشند

- بداهه گویی و داشتن اطلاعات عمومی در کجای کار گویندگی قرار دارد؟

در برنامه زنده همه چیز بداهه است و خیلی تکنیک به نمی‌آید. مگر در مواردی خاص و در بخش‌های گفتگو محور که گوینده و مجری باید قبلا کسب اطلاعات کند واز دانش بالایی برخوردار باشد.

- یعنی چگونه باید باشد؟

این امر شامل دو بخش می‌شود. اینکه مجری نباید بیخودی سخن بگویاد و پرحرفی کند و یکسری حرفهای بی‌ربطی را بزند که به سواد گوینده هم ربطی ندارد. هنوز بیشتر مجریان ما نمی‌دانند که سکوت بخشی از کار اجرا و رسانه است.

یعنی معتقد هستید که عده‌ای از همکاران شما از اطلاعات دم دستی استفاده می‌کنند؟ بله، هنوز متوجه نشدم که چرا بعضی از همکاران من زمانی که مهمان دارند بی‌دلیل شروع به گفتن اطلاعات دم دستی درباره مهمان خود می‌کنند و در یک صحبت 5 دقیقه‌ای آنها 2 دقیقه مقدمه می‌چینند.

مقیاس شما برای سواد مجریان و به کارگیری آنها چگونه است؟ معتقدم مجری باید به وسعت یک اقیانوس و با عمق یک سانتی متری درباره هر موضوعی اطلاعات داشته باشد. زیاده‌گویی بی‌سوادی یک مجری و گوینده را نشان می‌دهد.

من همکاران بسیار خوبی را در حیطه‌های اجرا دارم ولی در آخر مشخص خلاق برنده است.

فرد پرحرف آدم و هنرمند خلاقی نیست. مثالی را در این زمینه بفرمایید؟ علی درستکار وندا ملکی دو مجری با سواد و آگاه برنامه‌های معارفی هستند که بیشتر اوقات باسکوت و نگاه خود با مهمان و کارشناس برنامه سخن می‌گویند و مثل یک دانش آموز در محضر استاد خود سکوت می‌کنند وزمانی که نیاز و صلاح باشد، با مهمان خود وارد گفتگو می‌شوند. به عنوان یک مجری دوست دارم مهمان دعوت شده به برنامه بیشتر سخن گوید، نه اینکه از 20 دقیقه، 5 دقیقه برای او باشد و 15 دقیقه دیگر را مجری با زدن حرف بیهوده سپری کند.

*من به زیاده‌گویی مجری اعتقادی ندارم

- ولی در بیشتر اوقات پیش آمده که به مجری گفته می‌شود برای گذراندن وقت کمی صحبت کند؟

بله پیش‌آمده که زمانی نواری از یک کار پیدا نشده و به دلیل وجود مشکلی گفته می‌شود که مجری صحبت کند که به شدت از این کار متنفر هستم.

معتقدم مهمان مقدمه ندارد و سکوت به جذابیت و جذب مخاطب کمک می کند.

بهتر نیست که مجریانی که سواد ندارند، سکوت اختیار کنند؟ معتقدم افرادی که سواد کمتری دارند به ندرت حاضر به سکوت کردن هستند.

آقای کرمی آیا شما هم به این معتقد هستید که جذابیتهای تصویر بسیاری از عیب‌ها را می‌پوشاند؟ معتقدم که تصویر هم عیب را پوشانده و هم آشکار می‌کند. تصویر یک شمشیر دوبله است. شاید یک مجری خوش چهره و خوش صدا بتواند تا مدتی عیب خود را به دلیل جذابیت‌های ظاهری پنهان سازد ولی بعد از مدتی خیلی از این موارد این مردم عادی می‌شود و کم کم عیبهای مجری به چشم می‌آیند به عقیده من همه پارامترها باید با هم باشد. صدا و تصویر برای نشان دادن یکدیگر نقش بزرگی را ایفا می‌کنند.

به نظر شما راه حل برای حضور مجریان با سواد در سیما چیست؟ معتقدم باید در انتخاب مجریان دقت بیشتری صورت گیرد و آنها باید از اطلاعات به روزی برخوردار باشند. من اگر خود مهمان ویژه‌ای داشته باشم از شب قبل مطالعه خاصی را خواهم داشت و فقط به خواندن کتاب بسنده نمی‌کنم به این دلیل که عده‌ای اطلاعات را در کتاب خواندن می دانند. معتقد هستم که خوب دیدن و شنیدن در سطح جامعه خود مطالعه محسوب می‌شود.

*پیشنهاد در حوزه بازیگر بسیار است
 
- فعالیت جدیدی در حوزه بازیگری نداشتید؟

در طی این سالها چندین کار تئاتر انجام دادم و تله فیلم بوی عطر کاج را برای تلویزیون بازی کردم. اگر قرار باشد در این حوزه بازی کنم باید آن پیشنهاد ویژه و خاص باشد.

بهترین که مجریان و بازیگران در کار یکدیگر ورود پیدا نکنند؟ یک هنرمند خلاق می‌تواند در هر شاخه‌ای فعالیت کند ولی نباید برای ورود به آثار هنری عجله داشت. به عنوان مثال شهاب حسینی به عنوان یک مجری موفق توانست با ورود به عرصه بازیگری به یک سوپراستار تبدیل شود ولی اگر فعالیتش را در عرصه اجرا ادامه می‌داد، هیچگاه به درجه سوپراستار نمی‌رسید. هنرمندان در هر شاخه‌ای باید با اندیشه وارد شوند تا مخاطب از آنها روی برنگرداند.

*هر صدایی مناسب کار دوبله است

- آقای کرمی چقدر به داشتن صدایی خاص معتقد هستید؟

هر صادیی زیبایی و تنین خاص خودش را دارد و هر صدایی با توجه به بودن کاراکترهای متفاوت در دنیا مناسب کار دوبله خواهد بود به شرط اینکه فرد مسلط به تکنیک‌های مورد نیاز باشد ولی صدا در رادیو باید از استانداردهایی برخوردار باشد به این دلیل که رسانه رادیو فاقد تصویر است. گوینده رادیو باید صدایی شیک و عامه پسند‌تری از دوبلور داشته باشد.

فرق آن با گویندگان دوبلاژ در چیست؟ دوبلورهای حرفه‌ای، گویندگان خوبی نیستند به این دلیل که صدایشان شخصیت داشته و با کارکترهای مختلف شکل گرفته است ولی گوینده رادیو فقط باید دارای صدایی عامه و شیک‌تر باشد تا مخاطب لذت ببرد وباز این هنر در تلویزیون به تعریف دیگری می‌رسد.

* از پدرم بسیار آموختم

- از چه کسی برای رسیدن به موفقیت آموختید؟

از پدرم شهریار کرمی بسیار یادگرفتم و هیچگاه سعی نکردم زمانی که اجر می‌کنم و پشت میکروفون می‌نشینم از شخصی و صدایی تقلید کنم.

- از حضور خود در برنامه صبحی دیگر بگویید؟

صبحی دیگر برنامه اجتماعی و صبحگاهی است که با موضوعاتی متفاوت روی آنتن می‌رود و اجرای آن کمی مشکل است. باید هر قشری از مردم را راضی نگه داشت و طوری اجرا کرد که مخاطب با هر سطح سوادی بتواند از برنامه لذت ببرد و راضی باشد و باید سطح علمی و آموزش آن بیش از برنامه‌های دیگر باشد.

* برنامه صبحی دیگر بستری مناسب برای تعامل مجری با مردم است

علت پخ برخی از اثار نمایشی و سریالهای قدیمی و صبحی دیگر چیست؟ همه بخشهای مختلف صبحی دیگر یک زنگ تفریح به حساب می‌آید و پخش سریالها و انیمیشن‌ها در راستای برنامه آموزشی شبکه آموزش است. تا چه اندازه از نظر مخاطبان صبحی دیگر بهره‌مند می‌شوید؟ بیش از 200 هزار پیامک به دست ما رسیده که در مجموع نشان از رضایت مردم دارند و هرجا که لازم باشد از نظر آنان نیز بهره‌مند می‌شویم.

*صبحی دیگر لحظه با لحظه با مردم است

- راز موفقیت صبحی دیگر در چیست؟

این برنامه هر لحظه با مردم بوده و لحظات ناب زندگی آنها را به نمایش می‌کشد و مردم با آن همذات پنداری می‌کنند.

تا چه اندازه موفقیت این برنامه را مرهون زحمات شما می‌دانند؟ تلاشم این است که در هر اجرایی بتوانم حرف تازه را داشته باشم و فضای اجرای من متفاوت باشد، گاهی تفاوت در شیوه اجرا است و گاه در تحریک حس همذات پنداری مردم.
 
* صبحی دیگر تابو شکنی کرد

بزرگترین حرکت و اتفاق صبحی دیگر چه بوده است؟ صبحی دیگر به غیر از آموزش، تابوشکنی کرد و در خصوص مسائل زناشویی بسیاری از ناگفته‌ها را بازگو کرد.
 
صبحی دیگر بهترین آینه برای انعکاس رفتار مردم است.

گفتگو از: الهه علیزاده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها