کد خبر: ۲۴۶۹۹۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۰۹ شهريور ۱۳۹۳
نشانه هایی از فروپاشی نظام سرمایه داری در جهان:
مدتی است که وب‌سایتی در آمریکا راه‌اندازی شده که به‌صورت روزآمد و لحظه‌ای شاخص‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا را محاسبه کرده و نشان می‌دهد. اهم اعداد در این وب‌سایت مربوط به ۳ مورد می‌شود: بدهی ملی، بدهی کل و بدهی کوتاه‌مدت آمریکا. طبق تعاریف دانش مالی Finance بدهی کوتاه‌مدت، بدهی‌ای است که سررسید یک ساله دارد. میزان این بدهی تا این تاریخ نزدیک به ۱۱۸ تریلیون دلار می‌باشد.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، مدتی است که وب‌سایتی در آمریکا راه‌اندازی شده که به‌صورت روزآمد و لحظه‌ای شاخص‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا را محاسبه کرده و نشان می‌دهد. اهم اعداد در این وب‌سایت مربوط به ۳ مورد می‌شود: بدهی ملی، بدهی کل و بدهی کوتاه‌مدت آمریکا.



«تصویر وب‌سایت بدهی‌شمار ایالات متحده»

مبتنی بر تعریف وزارت خزانه‌داری آمریکا، بدهی ملی U.S National Debt عبارت است از:

«بدهی دولتی Public Debt معوقه­‌ی آمریکا که نشان­‌دهنده­‌ی ارزش اسمی Face Amount یا اصل مبلغ بدهیِ Principal Amount اوراق بهادار قابل معامله Marketable Securities و غیر قابل معامله Nonmarketable Securities می­‌باشد که هم‌­اکنون منتشرشده و در دست مردم موجود است.»

با توجه به این تعریف، این عدد صرفاً نشان­‌دهنده­‌ی بدهی بخش مالی دولت ایالات متحده محسوب می­‌شود که ناشی از کسر بودجه و به تبع آن برای جبران کسری، ارائه و فروش اوراق بهادار مختلف از طریق بازار مالی و ابزارهای وابسته به آن می­‌باشد. این بدهی­ را نظام سرمایه‌گذاریِ در بازار آزاد با توجه به ابزارها و روش­‌های پیچیده­‌ی دانش مالی Finance ایجاد کرده و متولی آن نیز بازارهای سرمایه و پول هستند که تحت عنوان Money Market و  Capital Marketشناخته می­‌شوند. میزان این بدهی تا این تاریخ حدود ۱۷ تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار می‌باشد.



عدد دوم که در بالا به آن اشاره شد بدهی کلی آمریکا U.S Total Debt می‌باشد که همه­‌ی ابعاد و جوانب این کشور را پوشش داده و محاسبه می­‌کند. طبق تعریفی که فدرال رزرو یا بانک مرکزی آمریکا ارائه داده است، U.S Total Debt عبارت است از:

«بدهی کلی ایالات متحده شامل خانه‌­وار Household، تجارت، بازرگانی و مشاغل Business، دولت مرکزی State، دولت­های محلی Local Government، موسسات مالی Financial Institutions و دولت فدرالی Federal Government می‌شود.»

بنابراین این رقم می­‌تواند نشان­دهنده­‌ی تمام بدهی جامعه‌ی ایالات متحده از بدهی­‌های دولتی گرفته تا بدهی مربوط به مشاغل خصوصی و خانواده­‌ها باشد. میزان این بدهی تا این تاریخ حدود ۶۱ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار می‌باشد.



عدد سومی که مطرح شد، بدهی کوتاه‌مدت آمریکاست که U.S Unfunded Liabilities گفته می‌شود و مبتنی بر تعریف فدرال رزرو عبارت است از:

«مجموع بدهی کوتاه‌مدت ایالات متحده است که شامل خدمات تأمین اجتماعی، امنیت اجتماعی و خدمات پزشکی می‌شود.» طبق تعاریف دانش مالی Finance بدهی کوتاه‌مدت، بدهی‌ای است که سررسید یک ساله دارد. میزان این بدهی تا این تاریخ نزدیک به ۱۱۸ تریلیون دلار می‌باشد.



در بخش‌های دیگر از این وب‌سایت بدهی آمریکا از سال ۱۹۸۰ و بدهی هر یک از ایالت‌های آمریکا و مجموع بدهی دیگر کشورهای بدهکار دنیا نیز دیده می‌شود.

این وب‌سایت را می‌توانید از این‌جا پی بگیرید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها