أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۴۷۵۹۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
نماینده‌ جنبش حماس در ایران: ایده رهبر معظم انقلاب مبنی بر مسلح کردن کرانه باختری نشانه‌ درک عمیق ایشان از مسئله‌ نبرد بین ملت فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی است؛ چرا که کرانه‌ی باختری عمق استراتژیک رویارویی با این رژیم است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از جنگ اخیر مقاومت اسلامی با اسرائیل، نقطه عطف و گشایش جبهه جدیدی در مبارزات جبهه مقاومت اسلامی با رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه شد.

 

ایشان از ابتدای جنگ اخیر غزه در سخنانی بر مسلح شدن کرانه باختری تاکید کردند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان با اشاره به جنایات وقیحانه رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت دولت امریکا از این رژیم فرمودند: «ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقه مند به سرنوشت فلسطین هستند در این زمینه فعالیت کنند».

رهبر انقلاب در دیدار سفیران و کارداران کشورهای اسلامی در ایران، نیز با اشاره به نیاز مبرم مردم مقاوم و رنج دیده غزه به غذا، آب، دارو، امکانات بیمارستانی و بازسازی منازل، با تاکید دوباره بر این مسئله فرمودند: «این ملت برای دفاع از خود، به سلاح نیز احتیاج دارد.»

آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه های نماز عید فطر هم به سخنان و تلاش سران سیاسی جبهه استکبار از جمله رئیس جمهور امریکا برای خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی فلسطین اشاره کردند و فرمودند: «برخلاف نظر و تلاش حامیان رژیم کودک کش صهیونیست، همه دنیا از جمله دنیای اسلام موظف است هر چه می تواند به تجهیز ملت فلسطین کمک کند.»

اعلان این سیاست از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای -که به عنوان رهبر و مدیری استراتژیک در دنیا شناخته شده است- بازتاب فراوانی در افکار عمومی و رسانه‌های دنیا داشت.
 
کرانه باختری در کجا واقع شده است

کرانه باختری رود اردن، در مناطق شرقی سرزمین‌های اشغالی فلسطین قرار دارد که بر اساس اطلاعات موجود در وب سایت سازمان مرکزی اطلاعات دولت آمریکا موسوم به «سیا»، جمعیتی بالغ بر دو میلیون و هفتصد هزار نفر را در خود جای داده است. حدود 85 درصد جمعیت این منطقه به شهروندان فلسطینی اختصاص داشته و مابقی در تصرف اشغالگران صهیونیست است؛ به همین نسبت تناسب میان اعراب بومی و صهیونیست¬ های مهاجر برقرار است.

برابر توافق صورت گرفته در قاهره که به «اسلو ـ۲» معروف است، کرانه باختری و نوار غزه به سه بخش «الف»، «ب» و «ج» تقسیم شد. منطقه «الف» تحت حاکمیت کامل حکومت خودگردان قرار گرفت و منطقه «ب» از نظر امنیتی زیر نظر رژیم صهیونیستی باقی ماند اما امور غیرنظامی و غیرامنیتی آن در اختیار حکومت خودگردان گذاشته شد. منطقه «ج» شامل آن دسته از شهرهای کرانه باختری می‌شود که به لحاظ اداری و امنیتی زیر نظر رژیم صهیونیستی باقی می‌مانند. حدود ۶۰ درصد وسعت کرانه باختری به‌عنوان منطقه ج و در اختیار صهیونیست‌ها می‌باشد.

 

دلایل منطقی مسلح کردن کرانه باختری چیست؟

1- بی‌توجهی به طرح‌های حقوقی و مسالمت آمیز

 بی ‌توجهی سازمان های بین المللی به طرح‌های حقوقی و مسالمت آمیز چون همه پرسی فراگیر از فلسطینینان ساکن سرزمین های اشغالی و پناه جویان فلسطینی در دیگر کشورها برای حل بحران فلسطین.

2- تشدید فجایع انسانی در غزه

تشدید فجایع و اقدامات غیرانسانی رژیم غاصب صهیونیستی در غزه و تغافل سازمان‌های بین المللی بر ضرورت همگرائی جوامع مسلمان نسبت به تجهیز مبارزان فلسطینی برای رهایی آنان از چنگال رژیم صهیونیستی می افزاید.
   

3- اسرائیل زبان زور را می‌فهد

تجربه تاریخی نیم قرن گذشته نشان داده که سران رژیم صهیونیستی تنها زبان زور را می‌فهمند؛ خلع سلاح مقاومت، این رژیم را به طمع می‌اندازد تا حتی به کودکان معلول فلسطینی هم رحم نکنند.

4- مقابله با خلع سلاح مقاومت

رژیم صهیونیستی هدف از حملاتش به نوار غزه را نابود کردن ذخیره راکتی فلسطینیان و تخریب تونل‌هایی دانسته که مبارزان فلسطینی از آنها برای نفوذ به سرزمین‌های اشغالی استفاده می‌کنند. از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن حمایت بی‌ پرده از صهیونیست‌ها گفته‌اند که غیرنظامی شدن منطقه غزه می‌بایست بخشی از راه حل دراز مدت بحران در این منطقه باشد. در واقع مخرج مشترک اقدام سیاسی واشنگتن و حملات نظامیان صهیونیست "خلع سلاح مقاومت” در نوار غزه است.

5- تغییر صحنه رقابت‌های منطقه

برای مقابله با طرح انحرافی دولت‌های غربی در منطقه به منظور درگیری نظامی میان شیعیان و اهل تسنن، باید مبارزه حقیقی در جهت نابودی رژیم صهیونیستی مدنظر قرار گیرد. تأکید بر مبارزه مسلحانه گروه های فلسطینی در کرانه باختری برای باز پس‌گیری سرزمین‌های اشغالی و نابودی رژیم جعلی صهیونیستی را می توان در جهت تغییر میدان مبارزه و صحنه رقابت دانست.
 


ضروریات اولیه برای تسلیح کرانه باختری

1- اراده سیاسی

مهمترین نیاز کرانه باختری برای تجهیز و مسلح شدن، اراده سیاسی و اعتقاد مسئولین به این مهم است. مسئولین ایرانی و فلسطینی بایستی با همکاری و هماهنگی این ایده استراتژیک را پیگیری کنند. به نظر می‌رسد که مقام معظم رهبری که در بیانات اخیرشان بی‌پرده و صریح از ایده «مسلح شدن کرانه باختری» سخن گفته¬اند، با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند. مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در دولت و مجلس و مسئولین نظامی در ارتش و سپاه برای اجرایی شدن ایده تسلیح منطقه شرقی فلسطین اشغالی همت کرده و بسترهای لازم را فراهم آورند. طبیعتاً گروه¬های فلسطینی در کرانه باختری نیز بایستی به این جمع بندی برسند که تنها راه برای مقابله با دشمن صهیونیستی تمرکز بر قدرت نظامی است.
 


2- منابع مالی

مسلح شدن کرانه باختری نیز مانند بسیاری دیگر از اهداف نظامی نیازمند منابع مالی و ارزی است. خرید تجهیزات، ارسال تسلیحات، آموزش نفرات، مایحتاج گروه‌های فلسطینی و اقدامات سیاسی-امنیتی بدون تأمین منابع مالی میسر نخواهد شد. به منظور جمع‌آوری پول و صرف آن در موارد مدنظر، بایستی از کانال‌های مختلف داخلی و بین‌المللی اقدام کرد؛ جمع‌آوری کمک‌های انسان دوستانه ملت ایران و سایر ملل مسلمان، هماهنگی با سازمان‌های خیریه فعال در جهان اسلام، تامین اعتبار از سوی دولت‌های حاضر در محور مقاومت و دریافت اعانه از سرمایه‌داران همسو می‌تواند هزینه های لازم برای مسلح کردن کرانه باختری را برآورد.

تاسیس مراکز مالی و تجاری در منطقه شرق رود اردن به منظور پشتیبانی از این اقدام می‌تواند به توان مالی گروه‌های مبارز کمک کند. در حال حاضر شرایط حاکم بر کرانه باختری برای انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی مناسب نیست اما در گام‌های بعدی باید برای توانمندسازی اقتصادی مبارزان فلسطینی چاره‌اندیشی نمود.


3- تجهیزات نظامی

گزاره مسلح شدن کرانه باختری با تجهیز نظامی گروه‌های مقاومت فلسطینی در این منطقه مترادف است. با توجه به قرابت مکانی مبارزان با شهرک‌های صهیونیست نشین و مراکز اصلی سیاسی– نظامی اسرائیل، در پله اول بایستی انتقال سلاح‌های سبک و انفرادی در دستور کار قرار گیرد در گام بعد ضمن آموزش‌های خاص مبارزان فلسطینی (در حوزه جنگ شهری و تولید تسلیحات سبک)، سعی می‌شود تا تسلیحات پیچیده‌تر و موشک‌های کوتاه برد به کرانه باختری ارسال شود.

تصور این موضوع برای رژیم صهیونیستی که در جنگ آینده، مبارزان فلسطینی برای هدف قراردادن مناطقی در شمال سرزمین‌های اشغالی، به‌جای موشک‌هایی با برد بیش از150 کیلومتر برای شلیک از نوار غزه، با موشک‌هایی با برد کمتر از پنجاه کیلومتر قادر به هدف قراردادن تمام نقاط راهبردی این رژیم و با موشک‌هایی با برد کمتر از ۱۰ کیلومتر قادر به ناامن کردن فرودگاه بن گورین باشند، کابوسی دردناک است و این تصور زمانی که موضوع تهاجم زمینی در دستور کار قرار گیرد، ویران‌کننده خواهد بود.

نیروی قدس سپاه پاسداران، حزب الله لبنان، دولت عراق، سوریه و گروه‌های سیاسی- نظامی حاضر در اردن نقش مهمی در این فرایند داشته و مسئولیت خطیری را برای ارسال مهمات و تجهیزات نظامی به کرانه باختری بر عهده دارند.

4- عقبه تبلیغاتی

کانون‌های تبلیغاتی و بنگا‌های سخن پراکنی وابسته به دولت‌های غربی و نزدیک به رژیم صهیونیستی قطعاً هجمه گسترده -ای را علیه این حرکت آغاز خواهند. این رسانه‌ها با وارونه‌ گویی تلاش می‌ کنند تا جریان تقویت مقاومت و دفاع مسلحانه را به گسترش تروریسم گره زنند. در این میان تمام حلقه‌های زنجیره مقاومت به حمایت از آنچه که آنها گروه‌های تروریستی می‌خوانند، متهم خواهند شد.

 بر این اساس محور مقاومت بایستی ضمن مسلح نمودن مبارزان فلسطینی در کرانه باختری، به عقبه تبلیغاتی آن نیز توجه داشته باشد که در نهایت "منطق درست" این حرکت علاوه بر جوامع مسلمان، افکار عمومی دنیا را قانع می‌کند

منطق مقابله نظامی با دشمن جانی، رژیم اشغالگر و متجاوز مسلح برای هر انسان عاقلی مورد پذیرش است. به همین علت رسانه‌های مستقل بایستی طرح دفاع مسلح را برای افکار عمومی دنیا توجیه نمایند و نشان دهند که علی‌رغم جنایات غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ما شاهد سکوت مجامع بین‌المللی به ویژه سازمان ملل و شورای امنیت و حتی حمایت آمریکا و انگلیس از جنایات این رژیم هستیم.

5- تشکیل واحد اطلاعاتی

مقامات رژیم صهیونیستی پس از اعلان خبر تسلیح کرانه باختری مضطرب و نگران از آینده خود، برای کنترل هر چه بیشتر کرانه باختری و رصد گروه‌های جهادی تقلا می‌کنند؛ آنان از سازمان‌های امنیتی خود و کشورهای همسو در این جهت کمک خواهد گرفت. لذا در جبهه مقاومت نیز باید برای تشکیل یک واحد اطلاعاتی کوچک در کرانه باختری جهت شناسایی، طراحی و مهار اهداف صهیونیستی تلاش کرد. این هسته اطلاعاتی با جمع آوری اطلاعات لازم و مقابله با نفوذ دشمن، در بخش‌های مختلف رژیم صهیونیستی نفوذ خواهد کرد؛ این اقدام علاوه بر موفقیت در راهبرد تسلیح کرانه باختری، نوید یک سازمان مقتدر اطلاعاتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی می‌دهد.
 

نظرات کارشناسان در خصوص مسلح شدن کرانه باختری

- ایده مسلح‌کردن کرانه باختری نشانگر درک عمیق رهبر انقلاب از مسئله فلسطین است

خالد قدومی نماینده‌ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ایران؛

ایده رهبر معظم انقلاب مبنی بر مسلح کردن کرانه باختری نشانه‌ درک عمیق ایشان از مسئله‌ نبرد بین ملت فلسطین و رژیم اشغالگر صهیونیستی است؛ چرا که کرانه‌ی باختری عمق استراتژیک رویارویی با این رژیم است.

- مسلح کردن کرانه باختری اوضاع اسرائیل را وخیم‌تر می‌کند

"هبه عنان" مقاله نویس پایگاه خبری العهد لبنان؛

پیروزی مقاومت در نوار غزه نشان داد که اسرائیل دیگر قادر نیست از طریق گزینه نظامی اهداف خود را در منطقه پیش ببرد و مسلح کردن کرانه باختری اوضاع اسرائیل را وخیم‌تر خواهد کرد.

- تسلیح کرانه باختری بسیار راحت‌تر از مسلح کردن غزه است

حجت الاسلام مهدی طائب رئیس قرارگاه عمار؛

با این دستورالعمل [استراتژی تسلیح کرانه باختری] رژیم اشغالگر قدس مرگ خود را بیش از هر زمان دیگری نزدیک‌تر می‌بیند چرا که تسلیح کرانه باختری به مراتب راحت‌تر از دسترسی به غزه و تسلیح آن است.

- جبهه آینده جنگ مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی از کرانه باختری شروع خواهد شد


مشیر المصری یکی از سخنگویان جنبش حماس؛

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در مورد ضرورت تجهیز و مسلح کردن کرانه باختری همانند غزه برای تسریع در برچیده شدن رژیم اشغالگر قدس است. بدون شک این طرح یک طرح بسیار پیشرفته و استراتژیک است. پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در مورد تسلیح کرانه باختری نشان دهنده پیگیری دقیق جزئیات تحولات فلسطین از سوی ایشان و دلالت بر این دارد که ایشان مقاومت را گزینه ای استراتژیک برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین می داند.
بر اساس دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی ایران در مورد تسلیح کرانه باختری، این منطقه یک جبهه بسیار سنگین و دردآور برای رژیم اشغالگر خواهد بود و ان شاء الله میدان آینده جنگ مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی؛ از جبهه کرانه باختری شروع خواهد شد.
 

- تسلیح کرانه باختری منطبق با حقوق بین الملل و منشورملل است

هادی محمدی کارشناس مسائل خاورمیانه؛

مسلح شدن کرانه باختری به معنای شمارش معکوس نابودی رژیم صهیونیستی است، چرا که شهرک نشینان صهیونیستی که از سراسر دنیا و از کشورهای دیگر به فلسطین اشغالی سرازیر شدند وقتی که شرایط را نا امن ببینند، در این وضعیت نابودی رژیم صهیونیستی نیازمند یک جنگ مخرب نخواهد بود، بلکه خود صهیونیست هایی که با وعده امنیت و شرایط اقتصادی مناسب به این سرزمین آمدند، وقتی شرایط را معکوس و وارونه ببینند به کشورهای خود باز می گردند و به خودی خود رژیم صهیونیتی دچار فروپاشی از درون خواهد شد، لذا به نظر بنده مسلح شدن مردم کرانه باختری بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری هم از منطق حقوق بین الملل و منشورملل و هم از زاویه و منطق اخلاقی و ایدئولوژیک و هم از زاویه امنیت سازی برای مردم این منطقه در قبال یک غده سرطانی و مخرب قابل اتفاق است و موضوع مسلح کرانه باختری به عنوان یک نقطه عطف و به عنوان یک سرآغازی برای پایانی رژیم صهیونیستی می تواند تلقی شود و کارکردهای بسیار کارآمدی را در عرصه معادلات منطقه ای بر جای خواهد گذاشت.
 

- با مسلح شدن کرانه باختری، غزه از پشتیبانی بیشتری برخوردار می شود

مشاور سابق وزیر دفاع ایران:

تهران در پی مسلح کردن فلسطینیان کرانه باختری با تسلیحات استراتژیک شامل موشک‌های است که تل آویو و حیفا را هدف قرار دهد. یک جبهه جدید باید از سمت کرانه باختری پس از مسلح شدن آن به ویژه با موشک باز شود. زیرا ما به خوبی می دانیم که فاصله کرانه باختری تا تل آویو و حیفا و دیگر مناطق بسیار کوتاه تر از فاصله شان از غزه است. بنابراین تجهیزات ساده‌ای مورد نیاز است؛ به موشک‌های دور برد نیازی نیست. موشک‌های کوتاه برد می‌تواند کل تصویر سرزمین‌های اشغالی را تغییر دهد. غزه هم می‌تواند پشیتبانی نظامی بیشتری را از ایران دریافت کند.

- تهدید ایران برای مسلح کردن کرانه باختری، باید جدی گرفته شود!


یک اندیشکده صهیونیستی:

اندیشکده اسرائیلی "اورشلیم برای امور عمومی" که در حیطه امنیت منطقه ای و دیپلماسی در خاورمیانه فعالیت می کند در یادداشتی به قلم یکی از کارشناسان خود از مسئولان ر‍ژیم صهیونیستی خواست تهدید ایران برای مسلح کردن کرانه باختری را جدی بگیرند.
 

نتیجه مسلح شدن کرانه باختری چیست؟

اگر در کنار نیروهای حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه، مردم و گروه‌های کرانه‌ی باختری نیز مسلح شوند و بتوانند مبارزه‌ای فراگیر را علیه اسرائیل آغاز کنند، وضعیت برای اسرائیل بسیار وخیم‌تر از شرایط کنونی خواهد شد. بر اساس گزارش‌های رسمی نشانه‌هایی از ورود مردم کرانه‌ی باختری به صفوف مقاومت در جنگ اخیر مشاهده شده است.

همچنین براساس نظرسنجی‌های موجود، برای نخستین‌بار بیش از 85 درصد مردم کرانه‌ی باختری از اقدامات مقاومت در غزه علیه صهیونیست‌ها حمایت کرده‌اند و به‌صورت روزانه راه‌پیمایی‌هایی را در مخالفت با حمله‌ی اسرائیل به نوار غزه برگزار می‌کنند که این امر تاکنون منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از مردم این منطقه شده است. تمام هراس اسرائیل از این مسئله است که مردم کرانه‌ی باختری نیز به مقاومت فلسطین بپیوندند.

دلیل عمده هراس رژیم صهیونیستی از این موضوع این است که تعداد نیروهای نظامی و مبارز به طرز چشمگیری افزایش خواهد داشت و این مسئله ارتش اسرائیل را بیش از پیش دچار مشکل خواهد کرد و چه بسا از برخی مناطق نیز عقب‌نشینی کند.  همچنین جمعیت قابل‌توجهی از اسرائیلی‌ها در کرانه‌ی باختری زندگی می‌کنند که در صورت مسلح شدن مردم کرانه‌ی باختری، این جمعیت به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه دفاعی، در تیررس مردم فلسطین قرار خواهند گرفت.

منابع:
1). خبرگزاری فارس
2). سایت جریان شناسی دیده بان
3). روزنامه حمایت
4). خبرگزاری تسنیم
5). سایت باشگاه خبرنگاران
6). خبرگزاری ایکنا
7). خبرگزاری قدس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها