يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۴۷۶۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۱۰     ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
وزیر ارشاد ضمن اشاره به نظارت کلی خود بر تئاتر آن را بدون مشکل در محتوا ندانست و گفت: به تئاتر نظارت کلی دارم و در عین حال برخی کارها را نیز از نزدیک می‌بینم. اما مشکلات ما در این حوزه بسیار زیاد است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو پیرامون عملکرد یکساله وزارتخانه متبوعش توضیح داد.

* تلاش برای اجرای سیاست‌های فرهنگی طبق منویات رهبری

بر اساس این گزارش، علی جنتی وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در مورد نام‌گذاری سال تحت عنوان «اقتصاد و فرهنگ» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: با نام‌گذاری سال تحت عنوان اقتصاد و فرهنگ ، این نام‌گذاری عمق توجه ایشان به مساله فرهنگ را نشان می‌دهد. البته ایشان در دو سه دهه گذشته عنایت ویژه‌ای به مساله فرهنگ داشته‌اند و ما نیز در وزارت ارشاد سعی داریم به اجرای سیاست‌های فرهنگی مد نظر ایشان که مورد تاکید دولت و رئیس جمهور نیز هست بپردازیم.

جنتی ضمن تاکید بر این مهم که در دو سه ماه ابتدایی وزارت بیشتر از هر چیز به دنبال شناخت حوزه کاری بودیم و بعد از آن برخی انتصابات باید انجام شد، تصریح کرد: یکی از قول‌های بنده هنگام ورود به این سمت این مسئله بود که فرهنگ را به اهالی فرهنگ بسپاریم بر این اسا افراد خبره مسئولیت اجرایی گرفتند.

* نشر ارزش‌های اسلامی، حفاظت از فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، صیانت از جریان فرهنگ ملی، حفظ اقتدار فرهنگی و کمک به ارتقاء فرهنگ عمومی در کنار معرفی الگوی ایرانی اسلامی نیز مد نظر است

عالی رتبه ‌ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد ضمن تاکید بر سخن پیشین خود که در حوزه فرهنگ و هنر بسیاری از کارهای که مد نظر ماست که بر مبنای اهداف بلند ترسیم شده توسط رهبری، اسناد بالا دستی در قانون توسعه پنج ساله و شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر اسناد بالا دستی تنظیم شده است، یادآوری کرد: نشر ارزش‌های اسلامی، حفاظت از فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، صیانت از جریان فرهنگ ملی، حفظ اقتدار فرهنگی و کمک به ارتقاء فرهنگ عمومی در کنار معرفی الگوی ایرانی اسلامی نیز مد نظر من بوده است و در کنار همه اینها همیشه به دنبال این بودم که به مساله اقتصاد فرهنگ نیز توجه خاص نشان دهم.

* محتوای فعلی سینما بسیار کمتر از انتظارات ما است

جنتی در ادامه در پاسخ به اینکه در بدو ورد وعده رخداد انقلاب در سینما را داده بودید این صحبت تا چه اندازه به مرحله اجرا رسیده است، تصریح کرد: سینمای ما امروز هم در داخل و هم در جهان شناخته شده است و جایگاه با اهمیتی دارد.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که تولیدات ما هم از نظر فنی و حرفه‌ای قابل دفاع است، عنوان کرد: آنچه بیش از اینها اهمیت دارد محتوای آن است. محتوای فعلی سینما بسیار کمتر از انتظاراتی است که ما داریم. البته می‌دانم که سینما در دو سه دهه گذشته رشد تکاملی داشته است اما بیشتر به مسائل اجتماعی در آن پرداخته شده است در حالی که انتظار ما این است که ارزش‌های دینی و ملی ما هم به آن داخل شود.

* ساز و کار ارشاد در تولید آثار فاخر؛ بر اساس سیاستگذاری‌هایمان بنا داریم از آثار مروج ارزش هایمان بیشتر دفاع کنیم

جنتی در ادامه و در پاسخ به سئوالی در مورد سازوکار حمایت وزارتخانه مطبوعش وی از تولید آثار فاخر گفت: هنوز آثار کاری که ما در یکسال گذشته انجام داده‌ایم ظاهر نشده است. آنچه به عنوان تولیدات سینمایی در جشنواره فیلم فجر سال قبل دیدیم در دولت قبل ساخته شده است اما با این حال در جشنواره امسال نیز شاهد نمایش آثاری مانند «شیار ۱۴۳ » و یا «چ» و «رستاخیز» بودیم. ما هم بر اساس سیاستگذاری‌هایمان بنا داریم از آثار مروج ارزش هایمان بیشتر دفاع کنیم و در این راه به ویژه سعی داریم از جوانانی که تازه قدم در وادی هنر می گذارند حمایتی ویژه تر به عمل آوریم.

* یک اصرار برای عدم اکران «شیار ۱۴۳»: باید تعداد کم سالن ها و محدودیت ها را نیز در نظر گرفت

وی در مواجهه با اصرار مجری برنامه در راستای عدم اکران «شیار ۱۴۳ تاکنون» اینگونه پاسخ داد که، گفت: در این مساله باید تعداد کم سالن ها و محدودیت ها را نیز در نظر گرفت. ما در کل کشور ۳۳۰ سالن سینمایی داریم که برخی از آنها فرسوده و غیر قابل استفاده است و در مجموع می شود گفت که ۳۰۰ سالن نمایش در کشور ما موجود است در حالی که مجموع آثاری که نوبت اکران به سر می برند بسیار بیشتر است و البته این معنی حمایت نکردن ما از سینما نیست. در همین مدت اخیر به طور مثال در غرب تهران مجموعه‌ای فرهنگی ساخته شده است که ۱۴ سالن نمایش دارد. ما در یکسال گذشته تمامی سینماهایمان را به سیستم دیجیتال مجهز کردیم که به معنی این است که دیگر همه سالن‌ها می‌توانند همزمان با هم اثری را پخش کنند و یا تدبیری سنجیدیم که سالن‌های سینما در مجتمع‌های تجاری ایجاد شود که بهره اقتصادی بیشتری به همراه داشته باشد.

* دستاورد یک معاونت زیر مجموعه ارشاد/ در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی حرکت شتابانی در کشور آغاز شده است

عالی رتبه ترین مقام مسئول در ارشاد با اشاره به دستاوردهای معاونت هنری طی یکسال گذشته در برخی حوزه‌ها آن را دارای حرکتی شتابی عنوان کرد و گفت: در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی حرکت شتابانی در کشور آغاز شده است. من هم به صورت ویژه دنبال مساله اقتصاد فرهنگ بوده ام.

وی افزود: اگر هنر بتواند ارزش مادی پیدا کند علاقه‌مندان بیشتری دور آن جمع می‌شوند. در همین رابطه امروز می‌بینیم که هنر نگارگری و مجسمه سازی ما از نقطه نظر مادی ارزشمند شده اند و به دیگران انگیزه حرکت در این راه می دهند.

* اطلاعات وزیر ارشاد از موضوع تئاتر در ایران: به تئاتر نظارت کلی دارم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد میزان اطلاعاتش از آنچه در تئاتر ایران می گذرد گفت: به تئاتر نظارت کلی دارم و در عین حال برخی کارها را نیز از نزدیک می‌بینم. اما مشکلات ما در این حوزه بسیار زیاد است.

* کل بودجه هنرهای نمایشی در سال ۱۷ میلیارد تومان است که قابل قیاس با بودجه سینما نیست

جنتی متذکر شد: البته کارهای فعلی اهالی تئاتر ما هنوز ارزش مادی خودش را به دست نیاورده است. بسیاری از کارهای خوبی که عرضه شده است کماکان مطالبه مالی‌اش از دولت باقی مانده است و توجه لازم به آن صورت نگرفته است. کل بودجه هنرهای نمایشی در سال ۱۷ میلیارد تومان است که قابل قیاس با بودجه سینما نیست.

وزیر ارشاد ضمن قبول مشکلات در حوزه محتوای تئاتر به اشراف در این ماجرا اشاره و تصریح کرد: اشکالات همیشه هست اما مهم این است که به دنبال رفع آن باشیم. ما در سال مثلا ۶۶ هزار عنوان کتاب منتشر می کنیم که نیمی از آنها چاپ اول است و از میان آنها شاید ۲یا ۳ کتاب هم از زیر دست ممیزان بیرون رود. من مشکل فعلی مان را فیلم نامه و نمایش نامه می دانم.

* فعلا کار ارزشی و قابل قبول کم داریم که برای رفع آن در حال تربیت نیروهایی هستیم

جنتی اینگونه توضیح داد و گفت که، فعلا کار ارزشی و قابل قبول کم داریم که برای رفع آن در حال تربیت نیروهایی هستیم. مدرسه عالی سینما و موسسه علمی کاربردی هنر نیز با همین انگیزه ایجاد شده است و حمایت از نیروهای مومن را در دستور کارش دارد. البته محتوای فعلی تئاتر نیز از نظر ارزشی صد در صد مورد تایید ما نیست اما در مجموع قابل قبول است.

* در جشنواره فیلم فجر من آثاری را دیدم که با وجود ساخت در دولت قبل غیر قابل نمایش بود

وی افزود: در بخش سینما نیز مشغول انجام نظارت در حین ساخت اثر شده‌ایم. کاه پیش آمده که کاری در شورای پروانه ساخت مجوز گرفته است اما در نهایت نسخه ساخته شده با متن مصوب بسیار متفاوت است. امسال در جشنواره فیلم فجر من آثاری را دیدم که با وجود ساخت در دولت قبل غیر قابل نمایش بود.

* گاهی فیلمی بدون اینکه بخواهد از ما مجوز ساختی بگیرد در خارج از کشور ساخته و نمایش داده می شود

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه گاهی فیلمی بدون اینکه بخواهد از ما مجوز ساختی بگیرد در خارج از کشور ساخته و نمایش داده می شود گفت: من شک ندارم این آثار بر اساس فیلمنامه مجوز گرفته شده ساخته نشده است. نکته دیگر اینکه گاهی فیلمی بدون اینکه بخواهد از ما مجوز ساختی بگیرد در خارج از کشور ساخته و نمایش داده می شود. این مساله به ما ارتباطی پیدا نمی کند. اما چرا باید فیلمی که از روی سناریوی مصوب ساخته شده است غیر قابل پخش شود؟ دلیلش این است که فیلم نامه حقیقی واصلی ساخته نمی شود. برای حل این موضوع ما به سراغ مساله نظارت حین ساخت رفته ایم و در حال اجرای آنیم. قدر مسلم اما این است که فیلم ونمایشی که منطبق با معیارهای ما نباشد مجوز پخش و اجرا نمی گیرد.

* یکی از سیاست‌های ما در وزارت ارشاد ایجاد تسهیلات برای انتشار نشریات است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به معاونت مطبوعاتی خود اشاره کرد و گفت: یکی از سیاستهای ما در وزارت ارشاد ایجاد تسهیلات برای انتشار نشریات است به ویژه در حوزه هایی که نشریاتی بسیار تخصصی و یا مقید وجود دارد. در دوره فعلی فعالیت هیئت نظارت به طور قطع می‌توان شکوفایی مطبوعات را دید. جلسات هیئت برای صدور مجوز نشریات به صورت منظم برگزار می‌شود و خودم نیز در همه آنها حضور دارم.

* برخی پرونده‌ها در معاونت مطبوعاتی ۵ سال است در نوبت انتظار هستند

وی ادامه داد: من در این مدت در معاونت مطبوعاتی دیده‌ام که برخی پرونده‌ها و درخواست‌ها پنج سال است که در نوبت انتظار به سر می‌برند ما در دوره جدید و تا خرداد ماه امسال تمامی تقاضاهای موجود در معاونت را تعیین تکلیف کردیم.

* ارائه کاغذ یارانه‌ای / هرگز اینطور نیست که نشریه موافق دولت یارانه بیشتر و نشریه مخالف دولت یارانه کمتری بگیرد

جنتی ادامه داد: الان در کشور ما نزدیک به ۴ هزار نشریه مجوز دارند. زمانی شیوه دادن یارانه به این نشریات ارائه کاغذ یارانه‌ای به آنها بود اما الان شیوه کمک ما مالی و نقدی است. ما با حمایت خود اصحاب رسانه ضوابطی را تصویب و منتشر کرده‌ایم که کمک آنها یارانه پرداخت می‌شود و شیوه پرداخت آن نیز کاملا عادلانه است. اینگونه نیست که روزنامه‌های موافق دولت یارانه بیشتر و مخالفان یارانه کمتری می‌گیرند. هر کسی امروز دوست دارد از ضوابط دریافت یارانه مطبوعات مطلع شود می‌تواند به پایگاه اینترنتی ما مراجعه کند و متن این ضوابط و میزان یارانه اختصاص یافته به هر نشریه‌ای را مشخص کرده است.

سخنان وزیر ارشاد در ادامه به موضوع یارانه‌ها اینگونه تشریح شد که، هرگز اینطور نیست که نشریه موافق دولت یارانه بیشتر و نشریه مخالف دولت یارانه کمتری بگیرد. البته قرار نیست روزنامه ۴۸ و ۱۶ صفحه ای یارانه یکسان بگیرند. یا روزنامه ای که مطلب تولیدی دارد و روزنامه ای که مطلب اقتباسی دارد و یا روزنامه ای که مبانی ارزشی ما را تقویت می کند با روزنامه ای که مطالب خلاف آن دارد یک اندازه یارانه نمی‌گیرند اما پرداخت بر اساس ضابطه ای است که در پایگاه اطلاع رسانی ما مشخص شده و در کنارش نیز مبلغ تخصیص یافته به هر نشریه ای مشخص شده تا همه بتوانند مقایسه کنند. در کنار این موضوع امسال تمامی دستگاه های دولتی از شمول دریافت یارانه مطبوعات حذف شدند.

* واسپاری فعالیت‌ها باز هم در سخنان وزیر ارشاد

واین مقام مسئول در ارشاد باز هم به شعار واسپاری امور اشاره و با بیان اینکه خصوصی‌سازی سخت است و بخش دولتی هم در مقابل آن مقاومت زیادی به خرج می‌دهد، ابراز داشت: ما هم درحوزه فرهنگ واسپاری داشته‌ایم اما کمتر در این زمینه موفق بوده‌ایم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها