أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۴۷۹۵۳
زمان انتشار: ۰۰:۲۶     ۱۴ شهريور ۱۳۹۳
مردم در این شرایط انتظار ندارند که مانند گذشته، گروه های سیاسی به رقابت منفی بپردازند و منافع گروهی و شخصی را دنبال کنند مردم انتظار دارند که هر کسی که قادر است کاری انجام مستقل از دیگران پابه میدان بگذارد و به جای تجربه تلخ رقابت های سیاسی و رانت باید به درد مردم برسد....
به گزارش 598 به نقل از بولتن نیوز،سایت های جرس و ندای سبز ایران، در مطلبی با عنوان "فضای امنیتی برای اصلاح‌طلبان سخت‌تر شده است" گفت وگویی با علی شکوری راد از فعالان و سیاستمداران اصلاح طلب و عضو جبهه مشارکت را در تاریخ 7شهریور 93 منتشر کرده اند و مدعی شده اند که شرایط برای فعالیت اصلاح طلبان سخت تر شده است.


انتظارات مردم باید در دستور کار دولت باشد نه انتظار گروه های سیاسی!

شکوری راد مدعی شده که اصلاح‌طلبان سیاست صبر و امید مبتنی بر عقلانیت‌گرایی را برای بهبود امور و پاسخ به مطالبات مردم و اصلاح‌طلبان در پیش گرفته اند و این موضوع همراه با صبر و امید و آرامش باعث عصبانیت جناح مقابل شده و به همین خاطر عده ای دولت یازدهم را امید اصلاح‌طلبان ارزیابی کرده اند. اما در عین حال نهادهای امنیتی و قضایی نظیر اطلاعات سپاه و دادستانی و گاهی وزارت اطلاعات در این زمینه از گذشته سخت‌گیرانه‌تر رفتار می‌کنند.
در تحلیل نظر شکوری راد باید توجه داشت که آنچه مبنای عملکرد نهادهای امنیتی و نظارتی و هوشیاری و دقت آنها بوده است تجربه ای است که از حوادث سال 88 به دست آمده و برای جلوگیری از رفتارهای افراطی، در شرایط حساس کنونی که کشور با تحریم و مشکلات اقتصادی و... مواجه است، لازم است که فضای آرامش و همدلی ادامه یابد تا اجازه سواستفاده به افراطیون ندهد.
دولت یازدهم، سیاست اعتدال و میانه روی، حاکمیت نظام تدبیر و ایجاد امید برای مردم واصلاح امور را در پیش گرفته و بهترین کارایی در فضای سیاست داخلی زمانی حاصل می شود که تندروها در هر جناح سیاسی، اصلاح طلبان و تحول خواهان و بقیه گروه های سیاسی، از طرح دیدگاه های تند و مطالبات گسترده پرهیز نمایند و مطالبات خود را متناسب با شرایط کشور و امکانات دولت مطرح نمایند.
لذا تا زمانی که فضای آرامش و همدلی و پیشرفت کارها مطرح باشد،حضور گروه های سیاسی مختلف در کنار دولت می تواند راهگشای مشکلات و تحریم ها و... باشد.
اما در عین حال لازم است که نهادهای مربوطه و نظارت کننده، هوشیاری لازم را داشته باشند تا دستاوردهای ملت و دولت در ایجاد فضای کنونی از بین نرود و دولت با موانع داخلی و افراطی مواجه نشود.
همان طور که رئیس جمهور نیز اعلام کرده، دولت از همکاری همه گروه های سیاسی بهره می برد و افراد مختلفی در دولت مشغول به کار هستند اما باید همگی به حاکمیت نظام تدبیر و اصلاح امور معتقد باشند.
در نتیجه اگرمطالبات افراطی در این شرایط مطرح شود باعث نوعی مقاومت و واکنش از سوی طرف مقابل می شود و هر گروه سیاسی که بخواهد تنها انتظارات را محقق کند، قطعا با واکنش و مقاومت طرف مقابل مواجه می شود.
لذا ضمن این که دولت باید مذاکرات خارجی  و سیاست خارجی را با هدف کاهش تنش به پیش ببرد، از سوی دیگر نباید موضوعاتی که کشورهای غربی ادعا می کنند مطرح شود.
به عبارت دیگر، به همان اندازه، که کند شدن روند مذاکرات و عدم پیشرفت در سیاست خارجی و کاهش تنش زیان بار است، به همان اندازه طرح ادعاهای حقوق بشری و... نیز زیان بار خواهد بود و دولت در این شرایط به حرکت تدریجی و مستمر برای بهبود شرایط وکاهش مشکلات توجه ندارد.
لذا آقای شکوری راد و اصلاح طلبان وتحول خواهان باید توجه داشته باشند که اگر مطالبات وانتظارات افراطی مطرح شود باعث عدم دسترسی به دستاوردها و نقاط مشترک همه جناح های سیاسی و حل مشکلات معیشتی و اولویت های مردم می شود.
به عبارت دیگر، با جنجال و جو سازی و طرح مسائلی که متناسب با شرایط کنونی نیست، عملا بهبود نسبی شاخص ها و دستاوردهای دولت در یکسال اخیر و سال های پیش رو با موانع جدی مواجه خواهد شد.
براین اساس، فعالان سیاسی از هر جناح و گروهی باید توجه داشته باشند که نباید فرصت اصلاح امور و نظام تدبیر در همین اندازه فعلی از دست برود. تجربه سال های دولت اصلاحات و بعد از آن نشان داد که حرکت های افراطی، باعث یک گام به پیش و دوگام به عقب می شود اما حرکت های تدریجی و آرام، پیشرفت در اصلاح امور را موجب خواهد شد.
با سروصدا کردن و تند رفتن و تنش ایجاد کردن، عملا فرصت های پیش روی دولت نیز تضعیف می شود و دولت بخشی از نیروها و امکانات را از دست می دهد و باعث از بین رفتن دستاوردها می شود.
لذا هوشیاری نهادهای مربوطه در این زمینه، لازم است ضمن آنکه به تدریج جلب اعتماد و ایجاد اعتبار بین همه نیروها و نهادهای جامعه، این توافق و اجماع نظر را ایجاد می کند که شرایط کشور توان هزینه سازی سیاسی را ندارد و همه باید دست به دست هم بدهند و بدون تلاش کردن برای رسیدن به قدرت و پست و سمت، زمینه کاهش مشکلات را فراهم کنند.
امروز مردم انتظار ندارند که به جای جوسازی سیاسی به مطالبات اصلی و اولویت های کشور توجه شود و نیروهای سیاسی باید تجربه چهار دولت قبلی و 30 سال گذشته را مورد توجه قراردهند و اجازه ندهند که حرکت های تند ومطالبات افراطی ایجاد مشکل کنند و عملا باعث تخریب نیروهای سیاسی و خروج از آنها از کشور و یا به حاشیه رفتن آنها شود.


شکوری‌راد در این گفت‌وگو از عملکرد دولت حسن روحانی بالاخص در عرصه سیاست خارجی دفاع می‌کند و معتقد است اولویت دادن به مسائل سیاست خارجی، یک راهبرد درست برای حل بخشی از مشکلات کشور است که منجر به آچمز شدن مخالفان دولت نیز شده است وتلاش‌های آنها برای شکست دولت تاکنون ناموفق بوده‌ است. البته افراطیون برای رسیدن به خواست خود و دادن این پیام که چیزی تغییر نیافته است، به سخت‌تر شدن فضا برای فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه  توجه کرده اند.
این جملات نشان می دهد که گروه های سیاسی باید توجه داشته باشند که هر گونه حضور افراطی آنها از هر سو باعث ایجاد مشکل و سخت تر شدن فضای فعالیت می شود و واکنش تند طرف مقابل را به همراه خواهد داشت لذا میانه روی و اعتدال، شرط موفقیت دولت روحانی است.

دولت یازدهم امید همه مردم است، نه یک گروه سیاسی خاص!


دولت یازدهم امید همه مردم، نه یک گروه سیاسی خاص

 شکوری راد گفته است که دولت یازدهم امید اصلاح‌طلبان است و انتظارات اصلاح‌طلبان از دولت حداقلی است.
در این زمینه باید توجه داشت که اولا طرح این موضوع که دائما دولت را امید اصلاح طلبان بخوانند نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه عملا باعث واکنش منفی و فشار بر دولت خواهد شد. همچنین این که گفته می شود انتظارات اصلاح طلبان از دولت حداقلی است در پاره ای ازموارد درست نیست زیرا وقتی از مسائل حقوق بشری همزمان با ادعاها و بیانیه های کشورهای غربی سخن می گویند و یا موضوعات تند دیگری که فعلا امکان پذیرنیست را مطرح می کنند، عملا باعث واکنش طرف مقابل می شود و دولت در این زمینه هم باید به مطالبات تحول خواهان و اصلاح طلبان توجه نماید و هم باید به گونه ای عمل نماید که متهم به حرکت های افراطی نشود. رعایت چنین مواردی بسیار سخت است و دولت بنا دارد که به تدریج همه موارد را رسیدگی کند. اما لازم است که صبر و حوصله و شکیبایی به خرج داده شود و البته در مواردی هر دو طرف کوتاه نمی آیند و این موارد نباید دائما مطرح شود بلکه باید اجازه داد که در زمان خود و با ایجاد شرایط و بهبود مشکلات کشور و ایجاد اعتماد و تقویت همکاری و آرامش و همراهی، به آنها پرداخته شود و فعلا باید موارد اساسی تر و مشترک بین همه جناح ها و مردم مورد توجه باشد.
بهتر است گفته شود که دولت یازدهم امید همه مردم، است نه یک گروه سیاسی خاص، زیرا طرح این مسائل گرهی بر گره های دیگر می افزاید...
 


 

شکوری راد در پاسخ به این پرسش که این انتظارات که آنها را هم حداقلی نامیدید، چه چیزهایی بوده است؟ نکاتی را مطرح کرده که مورد توافق همه جناح های سیاسی است اما در عین حال برخی مسائل مربوط به حوادث بعد از انتخابات 88 را نیز مطرح کرده و گفته است:

 
از انتظارات قبل که مربوط به حوادث پس از انتخابات 88 است، همه اختیارات دست دولت نبوده و ما این صرافت و تلاش را از دولت دیده‌ایم که می‌خواهد این انتظارات را پاسخ دهد و مشکلات را حل کند اما اختیاراتش را نداشته است و ما این را درک می‌کنیم. بنابراین صبر می کنیم. اما مشخصا درباره رفع حصر و آزادی زندانیان دولت اقدام چندانی نتوانسته است، بکند... به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد کاری بکند و البته بعضی از کارها را نیز کرده است ... مثلا آقای روحانی صراحتا وزیر بهداشت را مامور رسیدگی به امور پزشکی و سلامت افرادی که در حصر هستند، کردند و وزیر بهداشت نیز به شکل جدی به این موضوع ورود کرده است .. آقای روحانی در جاهایی که محل اثر بوده است، باب مذاکره را گشوده اما خیلی راهی به رویش گشوده نشده است که بتواند کاری انجام دهد، چراکه اختیار در دست رئیس جمهور نبوده است ...
به گزارش بولتن نیوز، این گونه اظهارات که از یک سو ادعای انسجام اصلاح طلبان و از سوی دیگر هزینه سازی برای جناح مقابل را مطرح می کند، باعث حل مشکلات نخواهد شد و عملا واکنش ها را بیشتر می کند و فشار بر دولت را نیز از هر دو جناح سیاسی افزایش می دهد.
براین اساس، طرح این نکات نه تنها به بهبود شرایط برای دولت کمک نمی کند بلکه سرعت تحقق سایر مطالبات مشترک بین همه مردم وجناح ها را نیز کاهش می دهد.

 شکوری راد در بخشی دیگر از این گفت وگو، مدعی شده که هر گاه دولت به مسائل خارجی توجه کرده مخالفان و منتقدان دولت درواکنش ها و تجمع ها ناموفق بوده اند اما اگر به مسائل داخلی توجه کند چه بسا نیروهای بیشتری را در مخالفت با دولت جمع کند.
دولت لاجرم باید وارد عرصه سیاست داخلی بشود و نمی‌تواند همیشه در عرصه سیاست خارجی مانور بدهد. اما من هر روز صدای شکسته شدن ستون فقرات افراطیون را می‌شنوم و فکر نمی‌کنم آنها به راحتی بتوانند خود را سازماندهی بکنند و این هوشمندی رئیس جمهور و دولت بوده که افراطیون را به این ورطه کشانده‌اند، عرصه‌ای که آنها حرفی برای گفتن ندارند.

زمانی که به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم انتظارات از دولت نیز افزایش پیدا می‌کند. در این حال عدم پاسخگویی به انتظارات می‌تواند سرخوردگی ایجاد کند.
آنها دوست دارند که چالش و بازی به میدان سیاست داخلی کشیده شود چراکه در این زمین از امکانات خوب و گسترده‌تری برخوردارند. ما اصلاح‌طلبان نباید دولت را تحت فشار قرار دهیم که در زمینی بازی کند که افراطیون برایش در نظر گرفته‌اند.اگر ما مردم را به صبر دعوت می‌کنیم، این یک صبر هوشمندانه است و نه انفعالی

 به گزارش بولتن نیوز، این گونه اظهارات نشان می دهد که عده ای با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، قصد دارند که میدان بازی را به سیاست داخلی بکشند و از دولت انتظار دارند که به نفع آنها بازی کند و باعث حذف جناح مقابل و به نفع پیروزی اصلاح طلبان باشد...
این گونه مسائل نشان می دهد که نگرانی بسیاری از کارشناسان امر از ایجاد تنش در فضای داخلی و ایجاد اختلافات و دامنه دار شدن آن درست است و به همین خاطر نباید این هوشمندی تضعیف شود بلکه باید مراقب بود که فضای آرام کنونی جامعه دستخوش فعالیت های افراطی نشود.  
به عنوان نمونه، خبرنگار از شکوری راد پرسیده است:
آقای شکوری‌راد! اما همانطور که گفتید دولت باید وارد عرصه سیاست داخلی شود و به مطالبات هوادرانش در این عرصه نیز پاسخ دهد. بدنه اجتماعی می‌خواهد همایش برگزار کند، مجوز این همایش لغو می‌شود، هنوز در جاهایی جو امنیتی وجود دارد، فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران بازداشت می‌شوند و مسائلی از این قبیل. این مسئله منجر به از دست رفتن سرمایه و بدنه اجتماعی‌اش نمی‌شود؟
و شکوری راد پاسخ داده که  من به شما حق می‌دهم به پشت صحنه نیز توجه دارم. من می‌گویم مطالبه اصلی‌مان رفع حصر بوده است ولی نباید انتقادمان را متوجه آقای روحانی کنیم ...

این نکات نیز نشان می دهد که بخشی از نیروهای سیاسی منتظر فرصت هستند و اهداف اصلی شان حل مسائل مشترک جامعه نیست بلکه هدف اصلی همان مطالباتی است که در گذشته و از سال 88 به این سو بیشتر مطرح بوده است.
لذا نباید انتظار داشته باشند که وقتی خودشان این گونه عمل می کنند طرف مقابل، هیچ واکنشی نشان ندهد و منفعل عمل کند....

خبرنگار سوال دیگری را مطرح کرده و گفته است: اصلاح‌طلبان در دولت قبل اجازه زیادی برای فعالیت نداشتند و ممانعت‌ها و موانع زیادی برای فعالیت وجود داشت. آیا شرایط لازم برای فعالیت‌های حزبی و فعالیت سیاسی برای اصلاح‌طلبان فراهم آمده است؟ و شکوری راد نیز پاسخ داده که  شرایط امنیتی پس از یک دوره گشایش در ابتدای کار دولت برای اصلاح‌طلبان اکنون قدری سخت‌تر شده و می توانم بگویم دشواری‌ها بیشتر شده است.جلوی سخنرانی من در حمایت از دولت را می گیرند و...

این جملات نیز نشان می دهد که اصلاح طلبان اگرچه به دنبال فعالیت و سخنرانی در حمایت از دولت هستند اما واقعیت این است که در ذهن خود مطالبات دیگری نیز دارند و آنها را به شکل های مختلف منتقل می کنند. در نتیجه وقتی خودشان قبول دارند که این گونه فکر می کنند چرا انتظار دارند که واکنشی نباید در برابر آنها باشد؟
در نتیجه به نظر می رسد تا وقتی مسائل مشترک کمتر مطرح می شود و اهداف خاص به عنوان اولویت اصلی جناح های سیاسی مطرح است در نتیجه دولت تنها می ماند و مسائل اصلی دولت کمتر پیگیری می شود و بیشتر همان اهداف خاص در نقد دولت یا مسائل مورد نظر اصلاح طلبان است که سایه سنگین خود را بر مسائل مشترک و اساسی جامعه حفظ کرده است.
در نتیجه نهادهای مربوطه نیز کار خود را انجام می دهند.  اما اگر این گونه مسائل به زمان دیگری موکول شود ومسائل اساسی مطرح باشد قطعا اثرگذاری بهتری خواهد داشت و مسائل دیگر کشور نیز بهتر حل خواهد شد.  

شکوری راد گفته است:‌ در شرایطی که بعد از انتخابات سال 88 در عرصه سیاست داخلی پیش آمد، یک صحنه رو و یک صحنه زیر داریم. صحنه رو که تبلیغاتی است، همینی است که برخی مقامات دم از فتنه و جریان فتنه حرف می‌زنند ولی در صحنه زیر و در دیدارهای خصوصی این باور به این شدت وجود ندارد.

اما با وجود اشاره ای که شکوری راد به موضوع شکلی بودن اختلاف نظرها دارد اما نباید فراموش شود که دو جناح سیاسی از گذشته تاکنون اختلاف سلیقه و نظر و عملکرد داشته اند و این که در ظاهر نسبت به کسی احترام بگذارند به معنای قبول عملکرد سیاسی او نیست و در نتیجه برخی مسائل عمیق سیاسی همچنان باقیست و اگرچه بسیاری علاقه مند هستند که این گونه مسائل حل و فصل شود اما حل آن نیز به صورت ظاهری خواهد بود وهمچنان اختلاف نظر وسلیقه وجود دارد، اما باید امیدوار بود که موجب تنش و هزینه سازی برای نظام نشود و موجب افزایش همدلی و همکاری برای حل مشکلات کشور شود.
این موضوع از سوی بسیاری از فعالان سیاسی پذیرفته شده اما در عین حال در این نکته که برخی مواضع باعث ایجاد هزینه برای نظام شده و مانند سال 88 مشکل ساز می شود، اتفاق نظر دارند و نباید تصور شود که تعارف ها و سلام و علیک ها، به معنای خواسته قلبی آنهاست. به هر حال وقتی اشتباه و خطایی از هر جناحی صورت گیرد و باعث ایجاد هزینه برای کشور شود نباید آن را حق و درست جلوه دهیم و انتقاد به آن را ناحق بدانیم. بلکه باید از آن درس بگیریم تا کشور بار دیگر با چنین هزینه ها و خسارت هایی مواجه نشود.
لذا این گونه تعارف ها و احترام ها بین وزرا، نمایندگان و فعالان سیاسی، به معنی رفیق گرمابه و گلستان بودن نیست بلکه انتظار همگان این است که اختلاف ها به تدریج حل شود و مسائل کشور در اولویت باشد و مسائل سیاسی و تنش ها تبدیل به توان کارشناسی و سازماندهی نیروهای کشور شود.

شکوری راد دربخش دیگری گفته است: آرمان و رویکرد اصلاحات قابل دست برداشتن نیست. اصلاحات می‌تواند رادیکال، می‌تواند نرم و می‌تواند میانه باشد و هر یک از این سطوح و روش‌ها می‌تواند با توجه به شرایط انتخاب شوند. روشی که ما انتخاب کرده‌ایم، روشی است قانونی، نه انقلابی. اصلاحات پر دامنه است. یک سرش وصل می شود به انقلاب و سر دیگرش به انفعال.
وی درموردانتخابات و وحدت دولت و اصلاح طلبان و یا اختلاف بین آنها گفته است: براساس رویکردها و عملکرد فعلی دولت، فاصله‌ای میان دولت و اصلاح‌طلبان ایجاد نخواهد شد ولی اگر رویکرد و عملکرد تغییر کند، تحلیل نیز تغییر می‌کند. معتقدم که یک ذخیره طلایی در میان اصلاح‌طلبان وجود دارد و آن تجربه انتخابات سال گذشته است. تجربه انتخابات به ما فرصت می‌دهد برای انتخابات آینده نیز از آن رویکردها برای اجماع استفاده کنیم. آن رویکرد برای اجماع این بود که همه پذیرفتند آقای خاتمی و تا حدی آقای هاشمی محور فعالیت‌ها باشند. بدنه اجتماعی به این فرصت و امکان پی برده‌اند و اگر نیروهای سیاسی بخواهند از این فرصت و امکان تخطی کنند از سوی بدنه اجتماعی طرد خواهند شد یعنی اصلاح‌طلبانی که ساز جدایی بزنند خودشان طرد خواهند شد.

این نکات نیز نشان می دهد که اولا برخی اصلاح طلبان رفتار خود را از قانون گرایی تا انقلابی گرایی قابل انعطاف می دانند و دوم این که نتیجه انتخابات سال 92 را کاملا متاثر از حضور اصلاح طلبان می دانند و لذا به همین خاطر انتظار دارند که جناح دولت در انتخابات مجلس، حامی اصلاح طلبان باشد ...
این نحوه انتظارات باعث می شود که اولا احزاب و گروه های دولتی و یک شبه مثل جبهه مشارکت در دولت خاتمی در انتخابات مجلس شکل بگیرند و دوما باعث واکنش جناح های رقیب اصلاح طلبان خواهد شد و سوما برای دولت دردسرساز خواهد شد زیرا چنین گاردی که اکنون اصلاح طلبان به دنبال آن هستند فضای آرام و کار و فعالیت دولت را به فضای تنش سیاسی و رقابت های غیر موثر تبدیل خواهد کرد و رد صلاحیت ها و تایید صلاحیت ها و انتخاب افراد برای لیست و حضور بزرگان اصلاحات و... باعث مسائلی خواهد شد که نوعی ناآرامی را ایجاد می کند.
لذا اصلاح طلبان بهتر است که در فضای قانونی و با ارامش و به صورت مستقل به میدان بیایند تا برای دولت هزینه سازی نکنند.
به یاد داشته باشیم که مردم در این شرایط و سال های اخیر و سال های آینده انتظار ندارند که مانند دو دهه گذشته، گروه های سیاسی به رقابت منفی بپردازند و منافع گروهی و شخصی را دنبال کنند مردم انتظار دارند که در این شرایط که شاخص های رکود و بیکاری و تورم را شاهد هستند، هر کسی که قادر است کاری انجام دهد از هر جناح سیاسی که باشد مستقل از دیگران پابه میدان بگذارد. به جای تجربه تلخ رقابت های گروه های سیاسی  و رانت جویی های گذشته، امروز باید به درد و گرفتاری های مردم توجه شود...


دولت یازدهم امید همه مردم است، نه یک گروه سیاسی خاص!
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها