أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۴۸۲۲۶
زمان انتشار: ۱۰:۲۰     ۱۵ شهريور ۱۳۹۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز انتقاد از صدور مجوز ساخت و تولید به فیلم‌های اینچنینی گفت: سوال من این است که اصلا چرا این «قصه‌ها» ساخته شد و چرا مجوز گرفت؟ اگر نظارت بر مراحل ساخت نباشد این اوضاع پیش می‌آید.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، در هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز نام 3 فیلم ایرانی  خودنمایی می‌کرد.

یکی از این 3 فیلم، «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد است که در حمایت از فتنه 88 ساخته شده. این فیلم در بخش اصلی جشنواره جای گرفت و برای دریافت شیر طلایی رقابت کرد.

حضور فیلم «قصه‌ها» در کنار فیلم مخملباف در جشنواره فیلم ونیز، فقدان سیاست جدی در دیپلماسی سینمایی کشور را به‌درستی به نمایش گذاشت. حضور فیلم «قصه‌ها» با مجوز سازمان سینمایی در ونیز نشان می‌دهد سیاه‌نمایی، افسردگی و یاس بار دیگر به جریان تبدیل شده است. نمایش فیلم در جشنواره بحث اصلی رسانه‌ها و محافل سینمایی شد. بالاخره صدای علی جنتی درآمد. او در گفت‌و‌گوی ویژه خبری به ساخت فیلم‌های سیاه و تلخ و نمایش آن در مجامع بین‌المللی سخت اعتراض کرد. او در گفت‌وگویش با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به هر حال همیشه عده‌ای علاقه‌مند به پرداختن به ضعف‌ها و ناهنجاری‌های جامعه هستند و به نارسایی و مشکلات می‌پردازند. اینکه در فیلم‌ها به آسیب‌ها و معضلات جامعه پرداخته شود خوب است و معضلی مثل طلاق باید ریشه‌یابی شود و راه‌های جلوگیری و کاهش آن پیدا و توجه‌ها جلب این موضوع شود. 

جنتی در ادامه افزود: اما گاهی فیلمساز با پرداختن به مشکلات و نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های درون جامعه، آن را به خارج از مرزهای کشور و جامعه منتقل و منعکس می‌کند که این برخورد بسیار جدی را می‌طلبد.   وی همچنین اظهار داشت: باید با فیلمسازی که عالما و عامدا دست روی نقاط ضعف جامعه می‌گذارد و به خارج از کشور منتقل می‌کند برخورد قطعی شود. در جامعه ما سوژه‌های قوی و مثبت بسیار زیادی وجود دارد که باید به آنها پرداخت. وزیر فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: برای ساخت، صدور پروانه ساخت و مجوز اکران و نمایش فیلترهایی وجود دارد. ما باید به‌گونه‌ای به صدور مجوز بپردازیم که وقتی اکران شد به مشکلات پس از آن دچار نشویم و این دقت در دوره جدید صورت می‌گیرد. 

جنتی در بخشی از مصاحبه‌اش تاکید کرد:  فیلم‌ خانم بنی‌اعتماد را ما برای جشنواره‌ها ارسال نکرده‌ایم. برخی اوقات وزارت ارشاد برای ارسال فیلم‌ها به جشنواره‌های خارجی مجوز صادر می‌کند اما برخی مواقع کارگردان‌ها فیلم خود را برای نمایش و کسب جایزه در جشنواره‌ها شرکت می‌دهند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز انتقاد از صدور مجوز ساخت و تولید به فیلم‌های اینچنینی گفت: سوال من این است که اصلا چرا این «قصه‌ها» ساخته شد و چرا مجوز گرفت؟ اگر نظارت بر مراحل ساخت نباشد این اوضاع پیش می‌آید. 

وی افزود: به نظرم باید از گلوگاه اولیه با متخصصان آشنا و ماهر به مسائل دینی و ملی بر کار نظارت و مراحل ساخت را دنبال کرد.   جنتی درباره فیلم «عصبانی نیستم» و ماجراهای اکران آن گفت: من سوالم این است که چرا به این فیلم مجوز ساخت داده شده است، این فیلم در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد قبلی مجوز ساخت گرفته است، و البته اگر قرار باشد این فیلم اکران شود باید تمام ضوابط و جوانب در نظر گرفته شود، با اصلاحاتی که در آن ایجاد شده تبدیل به یک فیلم اجتماعی شده است و مشکلات سیاسی که وجود داشته را ندارد.  

وزیر ارشاد در ادامه گفت‌وگویش تاکید کرده است: ما براساس اصول و مبانی و معیارهای خاصی به نظارت می‌پردازیم و اگر فیلمی مطابق با موازین و اصول باشد اکران می‌شود و اگر نباشد مجوز نخواهد گرفت. اما همه بر این امر آگاهیم که فیلم تا پروانه نمایش نداشته باشد اجازه حضور در هیچ محفلی را ندارد. فیلم «قصه‌ها» مجوز نمایش از سازمان سینمایی دارد و احتمالا این فیلم مجوز نمایش خارجی نیز از این سازمان که زیرمجموعه وزارت ارشاد به شمار می‌آید گرفته است. این سوال در ذهن هر مخاطب آگاهی شکل می‌گیرد. وقتی فیلم مجوز از سازمان سینمایی دارد پس می‌تواند به نمایش درآید. سازنده فیلم قصه‌ها نیز در کنفرانس مطبوعاتی‌اش بارها تاکید کرده است که این فیلم مجوز نمایش دارد. حال که به نمایش سیاه‌نمایی از ایران در جشنواره‌ ونیز اعتراض بالا گرفته است، وزیر در گفت‌وگو‌هایش تاکید دارد که ما فیلم را برای جشنواره ارسال نکرده‌ایم. درست است که وزارت ارشاد در ارسال فیلم به جشنواره هیچ نقشی نداشته اما مجوز این فیلم توسط سازمان سینمایی صادر شده است و کارگردان اجازه نمایش فیلم را در هر محفلی از وزارت ارشاد دریافت کرده است. 

صحبت‌های وزیر ارشاد در گفت‌وگوی ویژه خبری و پخش آن در صرفا جهت اطلاع، اولین انتقادات جدی او به جریان فیلمسازی جشنواره‌ای شبه‌روشنفکران به شمار می‌آید. این دسته از فیلمسازان به حدی در سیاه‌نمایی از ایران افراط کرده‌اند که صدای وزیر دولت اعتدال را هم درآورده است. او وزیر دولت تدبیر و امید است و به نظر می‌رسد با توجه به آثار تلخ و سیاه‌نما که این روزها شاهد گسترش تولید آنها هستیم باید در ارائه مجوز نمایش فیلم‌ها و حضور جهانی آن دقت نظر بیشتری صورت گیرد تا شاهد حضور این دسته از فیلم‌ها در جشنواره‌های خارجی نباشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها