يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۴۸۲۹۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۱     ۱۵ شهريور ۱۳۹۳
وقتی مسکن مهر بدون جایگزین ماند
با رکود بازار مسکن، بازار اشتغال نیز با رکود شدید مواجه شده است تا جایی که 80 شغل مرتبط با مسکن نیز با رکود در بازار مسکن رو به ورشکستگی و نابودی می رود.
 مسکن علاوه بر این که در محاسبات اقتصادی خانوارها و در اقتصاد خانواده نقش مهمی را ایفا می کند، یکی از حوزه های همیشه جذاب برای جذب سرمایه ها ، به خصوص سرمایه های سرگردان نیز به شمار می رود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از گروه اقتصادی صراط، تحقيق جامعي که دفتر اقتصادي وزارت‌ مسكن درباره «سهم بخش‌هاي مختلف اقتصاد از اشتغالزايي» در سال 90 انجام داده نشان می دهد بخش مسكن در مقايسه با 10 بخش مهم اقتصادي، اين قابليت را دارد كه با كمترين ميزان سرمايه‌گذاري، بيشترين سهم را در ايجاد شغل داشته باشد.

بر اساس این تحقیق، در بخش مسكن به ازاي 20 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري امكان اشتغال براي 100 نفر به‌وجود مي‌آيد، اما براي همين ميزان اشتغالزايي در بخش نفت‌وگاز و معدن به 300 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري نياز است كه در بخش حمل‌ونقل و ارتباطات نيز اين رقم حدود 30 ميليارد ريال برآورد مي‌شود.

به این ترتیب اهمیت رونق بازار مسکن علاوه بر این که بر زندگی و سبد خانوارها تاثیر مستقیم می گذارد در ماجرای بیکاری نیز که سالهاست دامن گیر جوانان کشور شده بسیار موثر عمل می کند.

شاید به همین علت بود که علی نیکزاد وزیر مسکن دولت دهم در خصوص مسکن مهر و اشتغال زایی اش گفته بود: زماني که تحريم‌هاي اقتصادي به حداکثر خود رسيد، توانستيم با ساخت و ساز گسترده مسکن مهر علاوه بر تثبيت اشتغال 5/2 ميليون نفر در 130 رشته مرتبط با ساختمان، موتور محرکه اقتصاد کشور را به حرکت درآوريم.

در هر حال هر چند در اواخر ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بازار مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به سوی رکود رفت اما مسکن مهر توانست به نوعی قدرت خرید را به قشر متوسط بازگرداند و مانع از رکود مطلق و تورمی در بازار مسکن شود.

با روی کار آمدن دولت روحانی اما، عباس آخوندی ، وزیر مسکن دولت یازدهم از همان ابتدا ساز مخالفت با مسکن مهر را نواخت تا پرونده آن برای همیشه بسته شود و دولت روحانی تنها قول تکمیل پروژهای نیمه تمام مسکن مهر را بدهد.

در هر حال بعد از آنکه بازار مسکن در سال 92 به لحاظ حجم معاملات خرید و فروش با رکود مواجه شد و برخی آن را تهدیدی برای سایر بخش‌های اقتصادی و حتی اشتغال دانستند، سال 93 و آغاز مرحله دوم هدفمندی این امید را برای سازندگان ایجاد کرد که متقاضیان مسکن برای خرید دست به کار می‌شوند اما با اجرای مرحله دوم هدفمندی هم هنوز خبری از رونق خرید و فروش و حتی استقبال انبوه‌سازان برای ساخت و ساز نیست.

آگاهان و فعالان حوزه ساخت و ساز معتقدند که آمار ورود سازنده‌ها همواره در اوایل سال افزایش می‌یافت اما امسال رکود حاکم بر بازار و کاهش حجم خرید و فروش باعث شده تا افرادی که نقدینگی مناسبی برای ساخت و ساز دارند استقبال چندانی از ساخت و ساز از خودشان ندهند.

برخی از مشاوران املاک نیز اذعان دارند رکود خرید و فروش باعث شده سازندگان تازه کار و حتی باتجربه دیگر رغبتی از خود برای دست گرفتن کار جدید نداشته باشند و به این ترتیب با رکود بازار مسکن، بازار اشتغال نیز با رکود شدید مواجه شده است تا جایی که 80 شغل مرتبط با مسکن نیز با رکود در بازار مسکن رو به ورشکستگی و نابودی می رود.

بازار سیمان و مصالح، بلوک، آهن الات ، کارخانه های بتون سازی ، کارهای تاسیساتی و برقی، به غیر از کارگران ساختمامی که مستقیم بیکار می شوند، همه و همه از مشاغلی است که با کسادی مسکن ،کساد شده اند.

با این تفاسیر می توان گفت، بازار مسکن این روزها گرفتار شرایط بحرانی است چرا که از یک سو رکود دراین بازار بیداد می کند و تقریبا ساخت و ساز و معامله به نقطه صفر نزدیک شده و از دیگر سو همین بازار آماده انفجار است یعنی بیم ان می‌رود که به محض تزریق یک محرک چنان تورمی دامنگیر این بخش شود که مهار ان بسادگی ممکن نباشد.

در این میان با تعطیلی مسکن مهر، دولت یازدهمی ها تنها کاری که برای بازگرداندن رونق به مسکن انجام دادند 50 میلیونی کردن وام مسکن 20 میلیونی بود که اکنون با تشکیل صندوق پس انداز مسکن شاید 80 میلیونی شود اما این افزایش وام عملا تاثیر خود را در رونق مسکن نشان نداده و به زعم کارشناسان حوزه مسکن تنها تورم را در این بخش بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

از طرح مسکن اجتماعی نیز خبری نیست تا بازار مسکن همچنان در کما بماند و مشاغل مرتبط را هم به حاشیه برده و کسی به فکر چاره نباشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها