يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۴۸۳۲۹
زمان انتشار: ۱۹:۲۴     ۱۵ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس از مشهد، حجت‌الاسلام حسن روحانی لحظاتی پیش در جریان هشتمین سفر استانی هیئت دولت در جمع مردم شهید پرور و ولایت‌مدار خراسان‌رضوی و در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) اظهار داشت: بسیار خرسندم که در دهه کرامت و در سالروز میلاد بابرکت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) میهمان مردم سرزمین ولایت‌‌مدار و شهید پرور خراسان رضوی هستم.

روحانی بیان داشت: شاید برای امام هشتم(ع) سفر به خراسان با فشاری که دولت عباسیان زمان بر وی آورده بود کار سخت و دشواری بود اما امام رضا(ع) پیام حاکم زمان خود را نه رد کرد و نه پذیرفت و فشار مأمون به پایتخت آن زمان جهان اسلام یعنی مرو برای امام رضا(ع) امکان‌پذیر بود و همچنین رد آن نیز با وجود مشکلات نیز امکان‌پذیر بود اما امام هشتم(ع) اعتدال را انتخاب کرد و راهی بر مبنای تدبیر برگزید.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) بر شعار تندرویان نیز نترسید و پیام آنها را رد نکرد و امام در زندگی سیاسی خود به ما راه وحدت و اعتدال را آموخت و ایشان نارضایتی خود را از این اقدام به گوش جهانیان رساند البته ایران سرزمین عشق به خاندان رسالت بود و یکی از دلایلی که مأمون اصرار داشت امام رضا(ع) به ایران سفر کند جذب ایرانیان عاشق رسالت بود و خراسان هیچگاه با زور و شمشیر ایمان نیاورد و ایران یک بخش کوچکی از آن با عشق به اسلام و با فهم بلند در شناخت دین راستین، اسلام و عشق به امیرالمومنین را برگزیدند.

رئیس جمهور اظهارداشت: ایرانیان شرافتمندانه، آزادانه و با هوشیاری خود برترین دین و راه که راه رسالت بود را انتخاب کردند و امام رضا(ع) نیز در مسیر راه خود به خراسان فرصتی یافت تا خود را در شهر نیشابور و سرخس و مرو به جهانیان ابراز دارد.

خراسان یعنی سرزمین انقلاب و ایستادگی

رئیس جمهور تصریح کرد: ‌خراسان یعنی سرزمین ادب، شعرا، رودکی، فردوسی و خراسان به معنی سرزمین زنده کردن ادب فارسی و همچنین به معنی سرزمین ادب و ادبیات و تاریخ است.

روحانی با بیان اینکه خراسان به معنی سرزمین انقلاب و ایستادگی است، گفت: خراسان به معنی سرزمین نهضت اسلامی است و در این دیار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله العظمی وحید خراسانی از مراجع و همچنین آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ اعراق پرورش یافته‌اند.

وی افزود: در حقیقت خراسان یعنی سرزمین علم و فقاهت، حوزه علمیه، دانشگاه، فرهیختگان و در حقیقت خراسان به معنی سرزمین اعتدال است.

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ این شما بودید که در 22 خرداد سال گذشته عَلَم و پرچم اعتدال را در این شهر برافراشتید، این شما بودید که با حضور قهرمانانه خود در شهر مشهد حماسه بزرگ را آفریدید.

روحانی یادآور شد: روز چهارشنبه فراموش نشدنی جوانان عزیز و پرشور مشهد و خراسان را از یاد نمی‌برم که زمینه را برای دولت اعتدال در این کشور فراهم کرد.

وی بیان کرد: خراسان‌رضوی سرزمین توسعه است و در حقیقت سرزمین اسلامی و نشأت گرفته از خاندان رسالت است، امروز افتخار همه ما این است که مشهد پایتخت معنوی ایران و ایرانیان و شیعیان و عاشقان به خاندان رسالت است.

روحانی عنوان کرد: قبل از آنکه مولای ما علی‌بن موسی‌الرضا(ع) دیده به جهان بگشاید پیامبر اسلام بشارت سرزمینی چون طوس و خراسان را داده بودند و فرموده بودند پاره تن من در سرزمین خراسان مدفون خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ‌کدام محبوب و مغموم است که به خراسان بیاید و کدام شخص گرفتار است که به این سرزمین بیاید و گره‌های زندگی او را این مولای بزرگ باز نکند.

رئیس جمهور تصریح کرد: خراسان افتخار ماست و انشاءالله این سرزمین، سرزمینی است که همه مشکلات ایران و جهان شیعه و دنیای اسلام را می‌تواند بگشاید.

وی افزود: این مرجع شریف علی‌بن موسی‌الرضا(ع) ‌است که ما با توسل او نه تنها مشکل ایران بلکه مشکل جهان را می‌توانیم بگشاییم و شما مردم سرزمین خراسان بودید که در دفاع مقدس حصر آبادان را شکستید و لشکر 77 و رزمندگان این سرزمین دل امام را با حصر آبادان شاد کردند.

تورم را به کمتر از 20 درصد می‌رسانیم

روحانی با بیان اینکه امید ایران به این سرزمین و مرجع شریف است، گفت: ما امروز بعد از یکسال افتخار حضور دوباره در مشهد مقدس را داریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: ‌لطف خدا در این بود که اولین سخنرانی انتخاباتی بنده در شهر مشهد و آخرین سخنرانی نیز در شهر مشهد باشد و پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران در اولین سفر به پابوس امام رضا(ع) آمدم و اعتقاد من بر این است که لطف امام رضا(ع) به دولت ما کمک کرده است، و با کمک مردم گام‌های بلندی در مباحث اقتصادی و سیاسی و فرهنگی انجام شده است و در سال گذشته ما با کار چنین پیشرفتی را داشتیم.

وی ادامه داد: ‌جوانان ما باید همه دست به دست هم دهند و همان‌گونه که رهبری فرمودند دو جناح اشکال ندارد در کشور وجود داشته باشد اما یادمان باشد که همه در داخل این کشتی هستیم و دولتی واحد در این سرزمین حاکم است.

روحانی اضافه کرد: زن و مرد، پیر و جوان همه عاشق ایران، انقلاب و اسلام و خاندان رسالت هستیم و بر آن افتخار می‌کنیم. برای ما وحدت این سرزمین افتخار است، برای ما شهیدان و انقلاب و ایران افتخار است، و برای حمایت از دولت، رهبری فرمودند انجام وظیفه است و این بیان برای ما نیز افتخار است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما امروز در مسیر توسعه ایران عزیز با قدرتمند هستیم. ما امروز بر مشکلات اقتصادی فائق آمده‌ایم و فائق خواهیم آمد.

وی اضافه کرد: ما توانسته‌ایم رشد تورم را در کشور مهار کنیم و بیشتر از آنکه در سال گذشته قول دادیم که تا پایان سال 93 تورم را به 25 درصد برسانیم، این بشارت را در حرم رضوی می‌دهم تورم کشور تا پایان سال جاری به کمتر 20 درصد خواهد رسید.

همچنین ما به شما قول داده بودیم کشور را از رکود خارج کنیم و در این زمینه طرحی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم و من در حرم رضوی این بشارت را به مردم ایران می‌دهم که ما از رکود خارج شدیم و بر اساس محاسبات سه ماه اول سال جاری نشان می‌دهد که ما از رکود خارج شده‌‌ایم.

توزیع بنزین یورو4 تا پایان سال جاری در مشهد

روحانی در ارتباط با انرژی بیان کرد: ما در زمینه انرژی، نفت و گاز در سال جاری شاهد تحول چشمگیری خواهیم بود و در بخش نفت رشد 8 درصدی را تا پایان سال خواهیم داشت. همچنین ما در زمینه کمبود آب نیز که حتی مشکل آشامیدن آب در استان خراسان رضوی و در بسیاری از مناطق ایران وجود دارد، فعالیت‌هایی در زمینه بهره‌وری آب را آغاز کرده‌ایم و دولت بنا دارد 10 میلیارد دلار در این ارتباط هزینه کند و 2 میلیارد دلار از آن نیز برای بهره‌وری و صرفه‌جویی و اجرای طرح‌های مختلف آبی اختصاص داده شده است.

رئیس جمهور اظهار کرد:‌ ما سه سد آب در خراسان‌رضوی تا پایان سال به بهره‌برداری خواهیم رساند، البته این استان نیاز به طرح‌های دیگری نیز دارد که در این زمینه اقداماتی صورت خواهد گرفت. امروز همچنین در بحث زیست‌محیطی نیز تا پایان سال جاری بنزین یورو 4 در مشهد توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: ما 200 دستگاه اتوبوس شهری و همچنین قسمتی از خط مترو را اجرایی خواهیم کرد که البته دولت خدمت به خراسان رضوی را خدمت به تمام ایران می‌داند، زیرا سالانه 25 میلیون زائر به شهر مشهد سفر می‌کند.

بررسی مشکلات بافت‌های فرسوده اطراف حرم در هیأت دولت

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله برای استان خراسان‌رضوی آن‌طور که امام جمعه مشهد اشاره کردند مشکلات بافت فرسوده اطراف حرم که یکی از معضلات بزرگ شهر مشهد است و همچنین معضل حاشیه‌نشینی، برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه به اعضای هیأت دولت اعلام کردم که فردا جلسه رسمی هیأت دولت در شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود، ابراز داشت: دستور کار جلسه فردای هیأت دولت در شهر مشهد مسئله بافت فرسوده اطراف حرم و حاشیه نشینی مشهد خواهد بود و ان‌شاءالله این دو معضلی که می‌دانم سال‌ها تلاش‌های بسیاری برای رفع آنها صورت گرفته است اما مشکلات اصلی همچنان باقی مانده است با تصمیماتی که گرفته خواهد شد در این جلسه امیدوارم در طول 3 سال آینده قدم‌های مثبتی برداشته شود که در محضر امام رضا(ع) شرمنده نشویم.

روحانی ادامه داد: دولت همه تلاشش را به کار خواهد گرفت و در این راستا 129 طرح عمرانی برای استان خراسان‌رضوی پیش‌بینی شده است که جزئیات آنها در جلسه شورای اداری اعلام خواهد شد و امیدوارم تمام 129 طرح در سال 93 و 94 اجرایی ، تکمیل و افتتاح شوند.

وی با بیان اینکه امروز در شرایط منطقه خاورمیانه در شرایط سختی قرار گرفته است، افزود: در شرایط امروز منطقه که مسلمانان عزیز و عاشقان اهل‌بیت‌(ع) در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین و در دیگر کشورها همچون لیبی و یمن گرفتار جنگ‌های داخلی و مداخلات قدرت‌های خارجی هستند، دولت در زمینه مشکلات منطقه در ضمن حل مشکلات داخلی کشور قدم‌های بزرگی را برای ثبات منطقه برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: من در شب میلاد امام رضا(ع) اعلام می‌کنم برای نجات مردم عراق بزرگترین خدمت در جهت ایجاد امنیت و ثبات نسبی را جمهوری اسلامی ایران برداشته است.

رئیس جمهور اضافه کرد: مردم عراق بالاترین و بیشترین تلاش‌ها را در جهت مقابله با نیروهای تروریستی انجام داده‌اند اما اگر کمک ملت و دولت ایران و به خصوص رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی نبود قطعاً امروز شاهد این نبودیم که در کشور عراق و سوریه امنیت نسبی حاکم شود و کوچه‌های مناطق این کشور از دست تروریست‌های ناپاک نجات پیدا کنند.

وی ادامه داد: اگر همت ملت ایران و حمایت‌های نظام جمهوری اسلامی نبود امروز شاهد پیروزی ملت غزه بر رژیم جنایتکار و کودک‌کش اسرائیل نبودیم و امروز که می‌بینیم در سوریه و لبنان امنیت نسبی برقرار شده حاصل تلاش و همت ملت بزرگ ایران است.

روحانی با بیان اینکه امروز مسئولیت بزرگی داریم، تاکید کرد: در صورتی می‌توانیم این مسئولیت بزرگ را انجام دهیم که همه دست به دست هم دهیم و اختلافات را کنار بگذاریم. البته اشکال ندارد که اختلاف نظر وجود داشته باشد اما برای تعالی اخلاق و فرهنگ جامعه هدف همه ما باید واحد باشد و همه باید در کنار هم قرار گیریم و ملت را به اوج و شکوهی برسانیم که مورد نظر اهل بیت (ع) و امام زمان (عج) باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و در زمینه سلامت و بهداشت مردم در حالی که در شرایط تحریم قرار داریم، توانستیم قدم‌های بسیار مهمی را برداریم که این قدم‌ها باید ادامه یافته و گسترش پیدا کند.

وی افزود: ما برای تامین امنیت غذایی اقشار ضعیف جامعه گام‌های بزرگی برداشته‌ایم که در این راستا حدود 10 میلیون نفر زیر پوشش امنیت غذایی دولت قرار گرفته‌اند و این میزان نیز در آینده توسعه خواهد یافت.

وی تاکید کرد:‌امروز کسانی که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند می‌توانند راحت‌تر و با هزینه بسیار کمتر مرخص شوند البته این یک قدم کوچکی است که دولت برای سلامت جامعه برداشته است و در ماه‌ها و سال‌های آتی این اقدامات گسترش خواهد یافت.

رئیس‌جمهور یک صدایی، اتحاد و در کنار هم بودن را عامل اصلی توسعه در حوزه علم، اقتصاد، مسائل اجتماعی و فرهنگی و همچنین پیشرفت کشور دانست و خاطرنشان کرد: دولت، ‌مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، مردم، سازمان‌ها و نهادهای مردم نهاد و اقشار مختلف باید دست در دست هم دهیم تا زمینه پیشرفت کشور را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: دولت تلاش دارد وحدت در جامعه بیشتر و بیشتر بوده و اخلاق ما علوی،‌محمدی و رضوی باشد.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ ما امروز با فرهنگ‌مان و با افتخار به قران و سیره و روش ائمه اطهار (ع) ان‌شاءالله تعالی اخلاق رادر جامعه مدنظر قرار می‌دهیم به طوری که روی ائمه اطهار (ع) از همه ما راضی و خشنود باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها