أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۰۸۳۲
زمان انتشار: ۰۰:۲۰     ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
هجوم اصلاح طلبان برای برای تصاحب جایگاه فرجی دانا
گزینه های مطرح شده اما گویا به مذاق اصلاح طلبان اصلا خوش نیامده و آنها با واسطه و بی واسطه به رئیس دولت یازدهم پیغام داده اند که حضور هیچ یک از این افراد در وزارت علوم را برنمی تابند. اصلاح طلبان خطاب به حسن روحانی گفته اند که وزیر بعدی باید فردی هم تراز با فرجی دانا از لحاظ جایگاه علمی و جناحی باشد تا بدینوسیله مجلس نیز پاسخ استیضاح را از سوی دولت دریافت کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فردا، کمتر از یک ماه پیش بود که مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرای خود اولین کارت قرمز وزرای دولت یازدهم را به فرجی دانا، وزیر علوم کابینه روحانی نشان داد و بعد از ظهر همان روز بود که خبر رسید رئیس جمهور محمد علی نجفی، گزینه ناکام وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته را به عنوان سرپرست موقت این وزارتخانه معرفی کرده است.  
 
اقدامات رضا فرجی دانا در دوران ریاست وی بر این وزارت، از همان ابتدا حساسیت ها در مورد رفتارهای وی را افزایش داد و در حالی که نمایندگان با تذکرات متعدد سعی کردند نخستین وزیر علوم دولت یازدهم را از مسیری که برگزیده دور سازند ولی این تلاش ها و گفتگوها ره به جایی نبرد و با ادامه بی توجهی های فرجی دانا به اخطارها و کارت زرد مجلس،  در تاریخ 21 مرداد 93 با امضای 51 نفر از نمایندگان مجلس استیضاح وی اعلام وصول شد.  
 
اما بر کسی پوشیده نبود که عدم رای اعتماد سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محمد علی نجفی موجب خواهد شد تا حضور مرد اول استعفاهای دولت در این وزارتخانه در حد همین دوره 3 ماهه سرپرستی باقی بماند. از همین رو گمانه زنی ها بر سر گزینه بعدی وزارت علوم آغاز شد و جریان های سیاسی نیز تحرکات خود را برای دست یابی به این کرسی خالی مانده دولت آغاز کردند.  
 
در این بین اصلاح طلبان جزو اولین جریاناتی بودند که گزینه های متعددی را برای وزارت علوم به دولت معرفی کردند. اصلاح‌طلبان که به نظر می‌رسید از معرفی گزینه‌ای نزدیک به خود از سوی روحانی اطمینان خاطر داشتند سعی کردند افرادی را به دولت معرفی کنند که زمینه تحقق دانشگاه مطلوب اصلاح طلبان را فراهم کند. محمد فرهادی، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، کواکبیان رئیس حزب مردمسالاری، محمدرضا عارف، نام همیشه مطرح برای وزارت‌خانه‌های دولت و حتی مصطفی معین به عنوان گزینه پیشنهادی لیبرال ها برای تصدی وزارت علوم به دولت معرفی شدند. 



انتقاد خاتمی از رئیس جمهور

شاید کمتر کسی از جمع دولتی ها و اصلاح طلبان گمان می کرد که تعداد آرای مخالف فرجی دانا از آرای موافق بیشتر شود اما دلایل متعددی سبب شد که این استیضاح به ثمر نشسته و اولین وزیر معزول کابینه روحانی به نام وزیر علوم ثبت گردد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عدم حضور رئیس جمهور در صحن علنی مجلس هنگام استیضاح وزیر علوم از جمله دلایل اصلی ناکامی فرجی دانا بود. رئیس جمهور که همان روز برنامه سفر به اردبیل را در دستور کار قرار داده بود در شرایطی به مجلس نرفت که حضور وی در صحن علنی و دفاعیاتش از وزیر می توانست تاثیر بسزایی در روند استیضاح داشته باشد. 

همین مسئله موجب شد تا سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در محافل خصوصی  لب به انتقاد از عملکرد حسن روحانی در زمینه استیضاح وزیر علوم گشوده و  غرور رئیس دولت یازدهم را عامل اصلی ناکامی فرجی دانا بداند. خاتمی در این باره اظهار داشته که حضور روحانی در مجلس و نطق قاطع وی می توانست جلوی استیضاح را گرفته و پیام خوبی به نمایندگان مجلس باشد، اما این عدم حضور موجب شد تا استیضاح رای آورد.
 
چهارمین گزینه دولت یازدهم کیست؟
 
در حالی که با توجه به معیارها و حساسیت های مجلس شورای اسلامی، کسی معرفی محمد علی نجفی به مجلس برای تصدی وزارت علوم را جدی تلقی نمی کرد، وی به خبرنگاران گفت "انشالله خودم گزینه پیشنهادی خواهم بود." البته تلاطم ایجاد شده با این اظهارنظر نجفی، دیری نپایید و بلافاصله توسط خود وی تکذیب شد.  
 
حالا بعد از گذشت نزدیک به یک ماه پس از برکناری فرجی دانا و مشخص شدن اینکه معرفی نجفی به عنوان گزینه دولت برای وزارت علوم یک "شوخی" بیشتر نبوده، چهره های مختلفی برای تصدی این وزارتخانه مطرح می شوند که در بین آنها می توان به علی اکبر صالحی، سورنا ستاری و حسن صدوق اشاره کرد.  
 
صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و از جمله معدود شخصیت هایی است که در دولت های مختلف سمت داشته است. این استاد دانشگاه صنعتی شریف، سابقه وزارت امور خارجه کشورمان در دولت دهم را نیز دارد. سورنا ستاری نیز عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای انقلاب فرهنگی بوده و سابقه مدیر عاملی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور را نیز دارد. معاون فعلی علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد نخبگان فرزند سرلشکر شهید منصور ستاری نیز هست و یکی از گزینه های محتمل این وزارتخانه به شمار می رود. حسن صدوق نیز دبیر کل سابق کمیسیون ملی یونسکو در ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بوده و در حال حاضر مشاور سازمان محیط زیست نیز می باشد.  
 
مطابق با شنیده های موثق، گزینه های مطرح شده اما گویا به مذاق اصلاح طلبان اصلا خوش نیامده و آنها با واسطه و بی واسطه به رئیس دولت یازدهم پیغام داده اند که حضور هیچ یک از این افراد در وزارت علوم را برنمی تابند. اصلاح طلبان خطاب به حسن روحانی گفته اند که وزیر بعدی باید فردی هم تراز با فرجی دانا از لحاظ جایگاه علمی و جناحی باشد تا بدینوسیله مجلس نیز پاسخ استیضاح را از سوی دولت دریافت کند. لیبرال ها در این باره حتی سخنرانی روحانی بعد از برکناری فرجی دانا را نیز به وی متذکر شده اند که عنوان کرده بود" وزیر بعدی باید راه فرجی دانا را ادامه دهد". حال باید منتظر ماند و دید که هجمه اصلاح طلبان بر رئیس دولت یازدهم اثر خواهد کرد یا اینکه روحانی برای ایجاد تفاهم بیشتر با مجلس، یک گزینه اصولگرای معتدل را راهی وزارت علوم می کند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها