أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۰۹۸۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۴     ۲۴ شهريور ۱۳۹۳
به گفته مقام های دولت آمریکا، چند کشور عربی خواستار شرکت در عملیات هوایی علیه گروه تروریستی داعش شده اند
به گفته مقام های دولت آمریکا، چند کشور عربی خواستار شرکت در عملیات هوایی علیه گروه تروریستی داعش شده اند.
این مقام ها می افزایند که هرگونه مشارکت کشورهای منطقه در چنین عملیاتی، منوط به تصویب دولت عراق است.
جان کری وزیر امور خارجه امریکا یکشنبه ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) گفت که از اعلام آمادگی کشورهای دیگر برای مشارکت در عملیات نظامی علیه داعش، "به شدت دلگرم" شده است.
وی این صحبت ها را در پاریس و پس از سفر دوره ای خود به کشورهای خاورمیانه برای جلب مشارکت آنها در جنگ علیه این گروه تندرو بیان کرده است.
پاریس پایتخت فرانسه، فردا دوشنبه میزبان یک کنفرانس بین المللی در مورد امنیت عراق و شیوه های مبارزه با این گروه تروریستی خواهد بود.
تا کنون ده کشور عربی با درخواست کمک آمریکا برای مقابله با این گروه در عراق و سوریه موافقت کرده‌اند.
از سوی دیگر، ترکیه تا کنون از حضور در ائتلاف تشکیل شده از سوی متحدان آمریکا خودداری کرده است.
وزیر امور خارجه آمریکا حضور ایران در ائتلاف علیه داعش را رد کرده و ایران هم گفته که این همکاری‌ امکان‌پذیر نیست.
'طرح معیوب'
پیشتر استرالیا اعلام کرد که تا پیش از شروع عملیات احتمالی رزمی علیه داعش در عراق ۶۰۰ سرباز به منطقه می فرستد.
با این حال جان کری روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا گفت که دولت اوباما در حال حاضر خواهان استقرار نیروی زمینی نیست.
داعش اکنون بخش های وسیعی از عراق و سوریه را کنترل می کند و به تخمین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا این گروه ممکن است تا ۳۰ هزار سرباز داشته باشد.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هفته پیش استراتژی کشورش برای مقابله با این گروه در عراق و سوریه را اعلام کرد.
تاکنون حدود ۴۰ کشور از جمله ده کشور عربی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا در این عملیات ثبت نام کرده اند.
از سوی دیگر فیصل مقداد معاون وزارت خارجه سوریه در مصاحبه ای با بی بی سی گفته که طرح اوباما برای ایجاد ائتلاف علیه داعش "معیوب" است.
او گفت: "استراتژی او فاقد بسیاری از عناصر خیلی مهم است. سوریه با تروریسم جنگیده و ما در کانون هر گونه نبرد جدی و واقعی علیه تروریست ها خواهیم بود."
نیروهای زمینی
آمریکا قبلا در هفته های اخیر داعش را در عراق هدف حملات هوایی قرار داده است و اوباما بعد از سر بریده شدن دو خبرنگار آمریکایی توسط داعش قول داده است آنها را "از لانه بیرون بکشد."
جان کری در مصاحبه یکشنبه گفت:‌ "علاوه بر آمریکا کشورهایی در داخل منطقه و کشورهایی در خارج از منطقه هستند که همگی در صورت لزوم آماده کمک رساندن به عملیات نظامی و حتی شرکت در حملات مستقیم هستند."
او اذعان کرد که بعضی کشورها مایلند نیرو پیاده کنند اما بدون آنکه از آنها نام ببرد گفت که به هرحال این اقدام در مقطع کنونی جزو گزینه ها نیست.
دنیس مکادانا رئیس کارکنان کاخ سفید گفت که کری در روزهای آینده نام کشورهایی که پیشنهاد اعزام نیروی زمینی داده اند را اعلام خواهد کرد.
او به شبکه ان بی سی گفت: "در نهایت برای نابود کردن داعش نیاز به یک نیرو داریم، سندانی که روی آن کوبیده شوند - که به طور ایده آل نیروهای سنی خواهند بود."
باربارا پلت خبرنگار بی بی سی در پاریس می گوید که تضمین دسترسی به پایگاه های هوایی و آسمان کشورهای منطقه برای این عملیات جنبه کلیدی دارد، نیازی که به نظر می رسد کشورهای عربی قصد برآورده کردنش را داشته باشند.
به گفته خبرنگار ما مقام های آمریکایی منظما تاکید می کنند که این استراتژی از یک عملیات نظامی بسیار گسترده تر است و می گویند که مداخله رهبران مذهبی در مصر و عربستان سعودی برای مقابله با ایدئولوژی افراطی داعش به اندازه برخورد نظامی مهم است.
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه میزبان دیپلمات های ۲۰ کشور برای کنفرانسی درباره امنیت عراق خواهد بود.
این گفتگوها پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل در هفته های آینده انجام می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها