يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۱۳۰۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره «حبس زوج در صورت عدم استطاعت در پرداخت مهریه» اعلام کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

مرجع بزرگوار حضرت آیت‌الله العظمی صافی ‌گلپایگانی مدظله‌الشریف

با سلام و احترام؛

به استحضار مبارک می‌رساند متأسفانه مهریه‌های سنگین در جامعه رواج پیدا کرده که خود باعث بر هم‌ریختن کانون‌های گرم خانواده شده است.

در برخی از همین خانواده‌ها که زوج به علّت سنگینی مهریه، توان پرداخت آن را ندارد، زوجه مهریه را به اجرا می‌گذارد و باعث بازداشت و حبس زوج می‌گردد. بفرمایید آیا از نظر اسلام، مجازات حبس در صورتی که زوج استطاعت در پرداخت مهریه‌ را نداشته باشد، شرعی و جایز است؟

جمعی از مقلدان

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمة‌الله

به طور کلّی چنانچه مدیون (بدهکار)، قادر بر اداء بدهی خود نیست؛ مهریه باشد یا غیر آن، باید به او مهلت داده شود، و حبس او شرعاً جایز نیست.

لطف‌الله صافی»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها