کد خبر: ۲۵۱۳۹۵
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
داعش؛ اسب تروای نو عثمانی های ترکیه/
تردیدی نیست که همکاری تنگاتنگی میان آنکارا با رهبران و اعضای داعش وجو دارد به نحوی که رسانه های مختلف ترک تصاویر مختلفی از حضور برخی از شخصیت های نزدیک وحامی داعش در میهمانی های برگزار شده توسط اردوغان و فرزندانش منتشر کرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، تروریسم و بر اساس تعبیری که رسانه های غربی از آن یاد می کنند ، تروریسم اسلامی این روزها به یکی از شاخصه ها و مشکلات محوری منطقه خاور میانه تبدیل شده است .

امروز کمتر کشور عربی است که از این معضل رنج نبرد ، در حالیکه به راحتی می توان حضور سازمان های اطلاعاتی کشورهای مسلمان و غیر مسلمان را در سامان دهی و ترسیم خطوط کلی فعالیت های این گروه ها را مشاهده و لمس کرد.

گرچه دیرینه این فعالیت ها به دهه  هفتاد از قرن گذشته میلادی باز می گردد اما برهه کنونی را باید نقطه اوج یا حداقل بالاترین اوج گیری این فعالیت ها از تاریخ شکل گیری گروه های سلفی تکفیری توصیف  کرد.

حجم اقدامات جنایتکارانه و شنیع گروه های سلفی و در راس آنها داعش به حدی است که  افیخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی را بر آن می دارد تا با انتشار بیلانی از میزان  قربانیان مسلمان در منطقه خاورمیانه اعلام کند طی 10 سال گذشته سهم اسرائیل از این اقدامات کمتر از 10 درصد بوده وبقیه این کشتارها در قالب برادرکشی وبه دست مسلمانان سلفی مدعی پیروی بی چون و چرا از سنت پیامبر اسلام انجام گرفته است مسئله ای که خود جای حرف و حدیث بسیاری دارد.

گرچه طی 40 سال و اندی فعالیت گروه های سلفی ـ تکفیری شاهد شکل گیری ساختارها و سازمان  های مختلف مبارزاتی بودیم اما به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق کارشناسان ، پدیده ای به نام داعش بدترین ، وحشی ترین و در عین حال سرسپرده ترین گروه از این دست است که تا کنون منطقه اسلامی به خود دیده است.

به گفته این کارشناسان  اگر اسامه بن لادن و حتی ایمن الظواهری واسلافشان که در دوره های متفاوت به عنوان سرکردگان القاعده معروف ترین گروه تکفیری  شناخته می شدند ، گاه گداری اشاره ای به صهیونیستها و یهودیان کرده و ادعای تلاش برای مبارزه با آنها را هم مطرح می کردند (گرچه  بر اساس اسناد موثق این گروه ها حتی یک گلوله هم به سوی رژیم صهیونیستی شلیک نکرده اند ) اما گروه داعش رسما و علنا اعلام می کند مشکلی با رژیم صهیونیستی نداشته و اصولا وظیفه اصلی خود را  پاکسازی اسلام از مسلمانانی اعلام می کند که با این گروه  از لحاظ فکری اختلاف نظر دارند.

اداره کل بین الملل و سیاست خارجی خبرگزاری فارس با توجه به اقدام وقیحانه غرب در حمایت و سپس تعقیب این گروهک ضاله در نظر دارد در چند قسمت نگاهی هرچند کوتاه به این گروه،‌ جنایاتش،‌ آبشخورهای فکری ، حامیان پیدا و پنهان مالی،‌ سیاسی، ‌نظامی ، بازی های سیاسی منطقه ای و بین المللی برای به سطح آوردن این گروه،‌ و پارامترهای تاثیر پذیری و تاثیر گذاری اش در منطقه و جهان داشته باشد چرا که معتقد است پاسخ به این ابهام که چرا کشورهای غربی سه سال پیش با تصویب قوانینی در مجالس خود کمک به گروههای تروریستی در سوریه را مجاز و اینک قوانینی تصویب می کنند که نابودی آن را جایز می شمارند،  هنوز برای افکار عمومی جهان روشن نشده است.

به این امید که نظرات شما خوانندگان نیز بتواند در ارائه زوایای ناگفته و چهره روشن تری از این گروه تروریستی تکفیری به ما کمک کند بخش دهم این پژوهش برای پاسخ به این سوال که « منافع ترکیه از برهم خوردن ثبات در سوریه و عراق چیست؟» منتشر می شود.

 

***************

داعش؛  اسب تروای نو عثمانی های ترکیه/ منافع آنکارا از برهم خوردن ثبات در عراق و سوریه چیست؟

چرا باید کشوری که خود را لایق حضور در اتحادیه اروپایی توصیف کرده و سالیان درازی است که عضو پیمان آتلانتیک شمالی ناتو  می باشد به دنبال سرنگونی رژیم همسایه ای باشد که در چارچوب واصول دمکراسی غربی بر سر قدرت قرار دارد؟

چرا باید ساختاری که خود داعیه عضویت در پیمانی که به دنبال بسط دمکراسی غربی در تمامی نقاط این کره خاکی را دارد به دنبال برهم زدن استقرار و ثبات در کشوری باشد که خود نیز به شکلی دمکراتیک و در یک انتخابات آزاد روی کار آمده است؟

چرا باید پرچم های  داعش در شهرهای مختلف ترکیه بر افراشته باشند وصندوق های جمع آوری کمک برای این گروه تروریستی در  بوستان های مختلف و میادین اصلی شهرهایش مستقر بوده پرچم ها و تی شرت های آنها آزادانه در فروشگاه های مختلف این کشور به فروش برسند؟

تصاویر منتشر شده از فرزندان رهبران عالیرتبه ترکیه درکنار شخصیت های برجسته داعش که در بهترین رستوران ها و هتل های ترکیه گرفته شده چه تفسیری می تواند داشته باشند؟

حمایت تسلیحاتی و لجستیکی وتبدیل شدن مناطق مرزی ترکیه به عقبه نیروهای داعش برای انتقال به سوریه وعراق را رهبران ترک چگونه تفسیر می کنند؟

منافعی که آنکارا از برهم خوردن ثبات واستقرار در سوریه وعراق کسب  می کند تا چه میزان است؟

در مقابل چرا با وجود آنکه ترکیه کانال امن ولوله اکسیژن داعش محسوب می شود این گروه دهها نفر از اتباع این کشور را در گروگان خود گرفته است؟

آیا اصل گروگانگیری واقعی است یا آنکه پرده ی دیگری از سناریوی بزرگی است که برای  داعش در منطقه نوشته شده است؟

آیا ترکیه هم همانند قطر خود را مجبور به پرداختن باج به داعش می داند؟

جایگاه ترکیه در فعل و انفعالات اخیر منطقه ای کجاست؟

این پرسش ها و دهها پرسش دیگر را می توان در لابلای صدها مقاله وتحلیل در رابطه با این تعامل یافت تا پژوهشگران از این طریق نوع رابطه وتعامل موجود بین داعش وآنکارا را مورد بررسی قرار دهند.

پرسش هایی که برای برخی از آنها در حال حاضر پاسخی وجود ندارد .

اما آنچه که  در آن تردیدی نیست همکاری تنگاتنگی است که آنکارا با رهبران داعش واعضای آن دارد ، به نحوی که رسانه های مختلف ترک تصاویر مختلفی از حضور برخی از شخصیت های نزدیک  وحامی داعش در میهمانی های برگزار شده توسط رهبران برجسته ای ترکیه همچون رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور وفرزندانش منتشر کرده اند.

گرچه استنکاف ترکیه از پیوستن به ائتلاف ضد داعش را برخی از رسانه ها نگرانی از سرنوشت دهها تبعه ترک به گروگان گرفته شده در موصل تفسیر کردند یا آنکه آنرا در راستای مخالفت آنکارا با سیاست های واشنگتن (رهبر پیمان ناتو که ترکیه عضوی از آن است) در منطقه می دانند ، با این حال نباید از شکل گیری نوعی همسویی راهبردی بین اهداف کلان وبلند مدت ترکیه در منطقه واقدامات وعملکرد داعش در آن به آسانی گذشت.

بیمارستان های ترکیه  امروز پذیرای شمار زیادی از جنگجویان داعش است که بر اثر درگیری با ارتش سوریه یا عراق زخمی شده اند .

رسانه های ترکیه از حضور دستیاران البغدادی در ترکیه سخن می گویند . یکی از این منابع خبرگزاری شبه رسمی اناتولی ترکیه است که اوایل اوت گذشته خبر داد ، شماری از جنگجویان مخالف دولت بشار اسد که در شهر " الرقه" مجروح شده بودند برای معالجه به بیمارستان های ترکیه منتقل شدند.

کسانی که رخدادهای سوریه را پیگیری می کنند به خوبی می دانند شهر "الرقه" یکی از مهمترین پایگاه های گروه داعش در سوریه محسوب می شود ، پس نمی توان توقع داشت این جنگجویان عضو گروه دیگری از گروه  های مسلح فعال درجنگ  سوریه بوده یا گروه داعش ترجیح داده قربانیان خود را از مردم بی دفاع این منطقه برای معالجه به ترکیه اعزام کرده باشد.

روزنامه ترکی "طرف" نیز در شماره 12 اوت خود خبر داد : هشت تن از مهمترین رهبران گروه داعش که در جریان حملات هوایی آمریکا به پایگاه های این گروه مجروح شده بودند فورا به شهر اورفا در جنوب ترکیه منتقل و در یکی از بیمارستان های خصوصی این شهر بستری شدند.

به نوشته این روزنامه دولت ترکیه زمینه انتقال وبستری شدن آنها را فراهم وهزینه معالجه آنها را نیز متقبل شده است!!

همچنین خبرگزاری اناتولی در پایان خبر خود در مورد انتقال جنگجویان مجروح داعش آورده است : یادآور می شود که تعداد زیادی از آمبولانس ها هم اکنون در نقطه صفر مرزی ترکیه وسوریه مستقر هستند تا زخمی هایی که از داخل خاک سوریه منتقل می شوند را فورا به بیمارستان منتقل سازند.

گرچه برخی از تحلیلگران ترک این اقدام دولت عدالت وتوسعه را در راستای اقدامات بشر دوستانه توصیف می کنند اما رسانه های بی طرف از نوعی تعامل وهمکاری بین داعش وترکیه هم سخن می گویند ، همکاری و همسویی که شواهد آن در برخی از مواضع این گروه کاملا مشهود وملموس است .

به تعبیری واضحتر اگر گروه داعش شیخ نشین قطر را از فتوحات وغزواتش مستثنی می کند ، این مسئله در مورد ترکیه واضح تر وحتی ملموس تر می نماید.

بی تردید اخبار مربوط به انهدام مزارها ومراقد مختلف موجود در سوریه وعراق را همگان شنیده اند ، از نبش قبر صحابه پیامبر در سوریه گرفته تا انهدام مراقد پیامبران در موصل همگی گواهی بر این رویکرد ددمنشانه گروه داعش است  که تا تهدید به حمله به کربلای معلا ونجف اشرف نیز پیش رفته است .

با این حال زمانی که نوبت به مرقد " سلیمان پاشا" جد عثمانی‌ها که در داخل سوریه مدفون است می رسد هیچ یک از ایدئولوژی های داعش برای انهدام این مرقد کارایی ندارند.

جنگجویان گروهک داعش که انهدام ابنیه و مراقد را راهبرد خود برای مبارزه با آنچه که خود  شرک  توصیف می کنند می دانند ، نه تنها این اعتقاد خود را در مورد جد عثمانی ها که  اتفاقا نه از سلاله پیامبران است ونه جزو مصلحین محسوب می شود به اجرا نمی گذارند بلکه زمینه پیشروی وانتقال شمار قابل توجهی از نیروهای ارتش ترکیه را به داخل خاک سوریه واستقرار در آن برای حمایت از این مرقد را هم فراهم کرده وخود نیز به عنوان حلقه دوم این حمایت در اطراف آن مستقر  می شوند! و تا لحظه تهیه این مطلب وبه رغم انهدام اکثر قریب به اتفاق مراقد علما ، اندیشمندان ، صحابه جلیل القدر پیامبر(ص) وحتی پیامبران در مناطق تحت کنترل داعش این بنا نه تنها همچنان پابرجا می باشد بلکه مورد حمایت داعش هم قرار دارد!!

در جولای 2012 بود که رجب طیب اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود در نشست اعضای حزبش اعلام کرد : ما نوادگان سلجوقیان ودولت عالیه آن هستیم ، حزب عدالت وتوسعه روح و ریشه سلجوقیان وعثمانی ها را با خود به همراه دارد.

او این گفته خود را دو ماه بعد از آن هم تکرار کرد وگفت : ما گام در راه نیاکان فاتحمان "الب ارسلان" ( دومین پادشاه سلسله سلجوقیان بود که در سال 1046 میلیاردی موفق شد دامنه حکومت خود را با سرنگونی دولت فاطمیون توسعه بخشیده ومذهب خاصی را بر دیگر مذاهب اسلامی مسلط کند وبا به کارگیری گسترده مبلغان به تکفیر فاطمیون پرداخت) تا سلطان محمد فاتح  گذاشته ایم.(سلطان محمد فاتح ، دومین پادشاه از سلسله عثمانی است که به دلیل فتح منطقه بالکان وشهر قسطنطنیه به فاتح شهرت یافت) .

اما ظاهرا اردوغان راه جدیدی را برای فتوحات جدید خود یافته بود ، این بار دیگر عضویت در ناتو وتکرار تلاش ناکام برای پیوستن به اتحادیه اروپا هیچ یک نمی  توانست رؤیای بازگشت این فتوحات را برای رهبر حزب  عدالت وتوسعه فراهم کند ، بلکه دولت اسلامی در عراق وشام ابزاری است که می توانست امپراطوری عثمانی را بار دیگر حداقل برای ترک ها محقق سازد واگر چه خود در آن حضور علنی ندارند اما کمک های مالی وحمایت  های پشت پرده آنکارا می توانست داعش را هم مجبور به سمت وسو گرفتن از آن کند.

بسیاری از کارشناسان با استناد به اطلاعات افشا شده در رسانه های ترکیه بر نقش قابل توجه ترکیه در حمایت از گروه داعش تاکید دارند.

چندی پیش رسانه های ترکیه با انتشار گزارش های موثق  وتصویری این ارتباط را بیش از پیش برملا ساختند، در این تصاویر که در اکثر رسانه های ترک مخالف دولت اردوغان وحتی بی طرف نیز منتشر شد نشان می داد ، یاسین القاضی حامی شماره 1 وعربستانی گروه القاعده که به دلیل این فعالیت ها در بسیاری از کشورهای  جهان ممنوع الورود بوده واین حکم در سال 2001 علیه وی در ترکیه نیز صادر شد ، در آنکارا با اردوغان دیدار کرده است.

این تصاویر که در کش وقوس افشای فساد مالی بزرگ در ترکیه منتشر شد نشان می داد که القاضی دیدارهایی با اردوغان ونیز فرزندش بلال رجب اردوغان داشته است.

به توصیف " تری میسان" روزنامه نگار مشهور فرانسوی القاضی دوست شخصی وصمیمی دیک چنی معاون اسبق رئیس جمهور آمریکا ورجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است ، او طی سال 2012  در بحبوحه اعلام موجودیت وگسترش فعالیت در سوریه ، حداقل 4 بار به ترکیه سفر کرد.

به گفته برخی از نیروهای امنیتی هواپیمای القاضی در فرودگاه شماره 2 استانبول به زمین می نشست وبعد از قطع برق تمامی دوربین های مدار بسته ، اردوغان خود شخصا به استقبال وی می رفت وسپس به همراه او از یکی از خروجی های ویژه خارج می شد.

 

به هر شکل اگر در مورد بقیه حامیان داعش قراین وشواهد یا حداکثر چند تصویر حکایتگر این ارتباط باشند ، در مورد ترکیه اسناد ، مدارک تصاویر وفیلم های زیادی در این رابطه منتشر شده  ومی شود.

سوای تصاویر وفیلم ها اطلاعات مستندی دال بر تبدیل شدن بخش هایی از خاک ترکیه به  پایگاه های آموزشی گروه داعش هم وجود دارد ، همچنین نباید فراموش کرد که ایستگاه جذب  تروریست از اقصا نقاط جهان به وتزریق آنها به عراق  وسوریه نیز فرودگاه های ترکیه می باشند.

تیری میسان خبرنگار فرانسوی در گزارشی در این رابطه فاش کرد اوایل درگیری در سوریه دست کم 5000 نفر از جنگجویان سلفتی تکفیری که در لیبی حضور داشتند از طریق  فرودگاه های ترکیه به داخل خاک سوریه منتقل شدند.

شبکه سی ان ان هم در گزارشی مستند  که اواخر سال 2013 پخش شد تصاویر جوانان جنگجوی موریتانیایی ، لیبی ، مصری ، عربستانی وانگلیسی تبار را که از طریق  فرودگاه استان هاتای واقع درنزدیکی مرز با سوریه وارد ترکیه شده واز آنجا بدون هیچ مشکلی وارد خاک سوریه می شدند را نشان داد.

پایگاه  اطلاع رسانی ترکی جمهوریت نیز روز 7 سپتامبر جاری خبر داد مرز ترکیه وسوریه  در منطقه ریحانلی به دو منطقه تقسیم شده است که در بخشی از آن گروه النصره ودر دیگری جنگجویان داعش حضور دارشته وآزادانه به فعالیت می پردازند .

این رسانه ترک به نقل از خبرنگارانی که به منطقه رفته اند گفت: می توان به وضوح پرچم های بر افراشته شده این دو گروه را که در داخل خاک سوریه با یکدیگر در جنگ هستند در کنار یکدیگر مشاهده کرد زیرا دولت ترکیه به رهبران این دو گروه نسبت به درگیری در نزدیکی مرز خود به شدت هشدار داده است.

"شایرا گل" خبرنگار شبکه بی بی سی در ترکیه نیز که از این منطقه دیدن کرده اعلام کرد خود حضور جنگجویان داعش را در شهر هاتای ترکیه مشاهده کرده که خود را برای ورود به داخل عراق از طریق خاک سوریه آماده می کردند.

به گفته این خبرنگار از زمانی که جنگ در عراق شدت گرفته تقریبا شهر هاتای از جنگجو کاملا تخلیه شده است واین جنگجویان بعد از فراگیری آموزش های نظامی در این شهر آنرا به مقصد عراق ترک می کنند.

به اعتراف خبرنگار بی بی سی شماری از جنگجویان داعش همچنان در پایگاه های این گروه در ریحانلی حضور دارند وافسران نظامی واطلاعاتی ترک که به شکل وشمایل این جنگجویان در آمده ولباس هایی همانند آنها به تن دارند بر روند فعالیت آنها نظارت کرده وبه آنها مشاوره ی اطلاعاتی می دهند.

اما ریحانلی تنها پایگاه داعش در خاک ترکیه نیست.

تلویزیون آلمان هم چندی پیش در گزارشی اعلام کرد:  داعش پایگاه بزرگی در منطقه غازی عنتاب دراختیار دارد ،  گرچه این مسئله توسط فرماندار این شهر سریعا تکذیب شد اما رسانه های ترک از جمله  روزنامه انگلیسی زبان " تودی زمان" خبر از بازداشت دستکم 19 داعشی اروپایی تبار در این شهر دادند .

حسن حماده تحلیلگر امور نظامی هم در گفتگویی با سایت اطلاع رسانی شبکه ماهواره ای المنار پرده از وجود 3 پایگاه دیگر در خاک ترکیه برداشت.

بر اساس اطلاعات این کارشناسان پایگاههایی که در ترکیه در اختیار گروهک داعش است به شرح زیر می باشد:

1- پایگاه اورفا در جنوب شرق ترکیه .

2- پایگاه عثمانی واقع در آتنا در جنوب ترکیه که در نزدیکی یکی از بزرگترین پایگاه های هوایی آمریکا در خاک ترکیه واقع است .

3-  پایگاه کرمان ، این پایگاه نیز در منطقه آتنا واقع است اما در فاصله ای نزدیکتر به استانبول قرار دارد.

از نکات قابل توجه در مورد پایگاه عثمانی  قرار گرفتن این پایگاه در فاصله ای بسیار نزدیک به مسیر خط لوله انتقال گاز عراق به آسیای میانه است که بخشی از محتویات  خود را به بندر جیهان ترکیه در سواحل دریای مدیترانه منتقل می کند.

انقدر اطلاعات مربوط به روابط بین دو طرف گسترده وفراگیر است که در این مجال کوتاه نمی توان به تمامی آن پرداخت.

به هر شکل ظاهرا حمایت علنی دولت عدالت وتوسعه از گروه داعش  وفاش شدن همکاری اطلاعاتی ترکیه وانتقال سلاح از طریق این کشور به داعش  حمایت گسترده ای این گروه به ویژه در تلاش هایش برای سرنگونی دولت بشار اسد ، اعلام وافشای انتقال محموله های سلاح توسط سازمان اطلاعات ارتش ترکیه به گروه داعش که در چارچوب  رقابت بین جریان های مختلف سیاسی ترکیه صورت می پذیرد همگی مسایلی نیستند که  آنکارا قادر به پنهان کردن آن باشد.

همچنین نقل قول رسانه ها از منابع مختلف اطلاعاتی غربی در مورد همکاری دولت ترکیه وتسهیل انتقال پول وسلاح از کشورهای مختلف حامی داعش به این گروه در کنار تصاویر منتشر شده از نشست های رهبران وشخصیت های سیاسی ترک با حامیان شناخته شده داعش همگی دست به دست هم می دهند تا دیگر هیچ شبهه ای در رابطه با این نقش آفرینی وجود نداشته باشد.

یک روزنامه ترک 17 اوت گذشته با انتشار نقشه ای از منطقه خاور میانه که مرزهای آن دستخوش تغییر شده آنرا نقشه حزب عدالت وتوسعه برای دولت آینده خود مختار اهل تسنن افراطی نام نهاد.

 

 در گزارشی که به انضمام این نقشه منتشر کرده به نقل از منابع موثق خود خبر داد این نقشه به دستور نخست وزیری توسط ستاد مشترک وسازمان اطلاعات ارتش ترکیه برای حمایت از ساختار دولت اسلامی (داعش) تهیه شده وسازمان اطلاعات انگلیس بر روند ترسیم آن نظارت داشته است.

در سایه اطلاعات فوق این پرسش مطرح می شود که آیا داعش بازیچه واسب تروای عثمانی های جدید است یا آنکه حزب عدالت وتوسعه خود وترکیه را بازیچه دست داعش کرده است شاید هم هر دوی آنها بازیچه بازیگر بزرگتر وپشت پرده باشند، طرفی که بعد از نقش آفرینی در سایکس پیکو امروز هم از این طریق به دنبال تحقق اطماع خویش است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
یک منتظر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۴ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۳
۰
۰
راه قدس از ترکیه می گذرد
mzez.blogfa.com
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها