أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۵۱۴۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۵     ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
نتیجه بی تدبیری‌های دولت در بازار سرمایه؛
دیروز رییس سازمان و مدیرعامل بورس تهران با کارگزاران و مسئولین نشستی را برای پیدا کردند راه حل برون رفتن از بحران برگزار کردند / اکنون دو ماهی است که یک احساس ناامنی در فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذارانی که جدیدا جذب شده بودند بوجود آمده است/ کارشناسان معتقدند که این رکود بی سابقه در یک ساله گذشته و به دلیل تصمیمات غیرکارشناسانه دولت به وجود آمده.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بورس تهران به نقطه بحران رسیده است. دیروز رییس سازمان و مدیرعامل بورس تهران با کارگزاران و مسئولین نشستی را برای پیدا کردن راه حل برون رفتن از این بحران برگزار کردند. این نشست که بدون حضور خبرنگاران و پشت درب های بسته برگزار شد بدلیل اختلاف زیاد بین مسئولین و کارشناسان بی نتیجه ماند.

دکتر سید حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه میگوید سرمایه ها در حال خروج از بورس کشور می باشد "متاسفانه بازار سرمایه اکنون در حال ورود به بحران است و اگر دولت تدبیر نکند امید از بازار سرمایه خارج خواهد شد. اکنون دو ماهی است که یک احساس ناامنی در فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذارانی که جدیدا جذب شده بودند بوجود آمده است و ضوابط جدیدی هم که اتخاذ شده باعث نشد این ناامنی رفع شود"

کارشناسان معتقدند که این رکود بی سابقه در یک ساله گذشته به دلیل تصمیمات غیرکارشناسانه دولت به وجود آمده. مهدی محمود رباطی کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که دولت یازدهم نه تنها کمکی به بورس نکرده بلکه این بازار را از جذابیت انداخته است "در گزارش صد روزه آقای روحانی از مردم برای حضور در بازار سرمایه دعوت شد و وعده حمایت و توسعه بازار داده شد. اما در طی ماه های زمامداری دولت یازدهم کمترین حمایتی که از بازار سرمایه صورت نگرفت هیچ، مجموعه عملکرد دولت در راستای از جذابیت انداختن این بازار بوده است".

این کارشناس در ادامه می افزاید "این اقدامات دولت باعث شده تا سهامداران در نامه ای به مقام معظم رهبری از ایشان برای تعادل بازار سرمایه کشور استمداد خواهی کرده و دولت را به دلیل عملکرد در حوزه بازار سرمایه مورد اعتماد ندانند".

تصمیمات خلق الساعه و کارشناسی نشده همچون محدودیت فروش که موجب کاهش شدید سهام شد و دولت مجبور شد تا آن را لغو کند اصلی ترین دلیل بر بحران اکنون بورس می باشد. همچنین تعلل وزارت اقتصاد در تعیین تکلیف مدیریت سازمان بورس دلیل دیگری است که سبب تلاطمات اخیر بازار سرمایه شد. با اعلام بازداشت بابک زنجانی و مسائل مرتبط با وی شایعات گسترده ای در بازار مبنی بر ارتباط مدیران سازمان بورس با تخلفات وی شنیده شد، اما وزارت اقتصاد و وزیرش که رییس شورای بورس است با تعلل فراوان نسبت به تکذیب موضوع فوق و حمایت از مدیریت فعلی اقدام کردند.

البته در این بین نقش مجلس را نیز نباید نادیده گرفت. بهمن آرمان، رئيس اسبق اداره مطالعات و بررسي‌هاي پيشين بورس تهران معتقد است که مجلس نیز در بحران بورس نقش منفی را ایفا کرده "بحران بورس تهران عملاً از هنگامي آغاز شد كه مجلس شوراي اسلامي طي اقدامي كارشناسي نشده كه همچنان بر آن اصرار مي‌ورزد، قيمت خوراك گاز طبيعي محصولات پتروشيمي را به ميزان 6برابر افزايش داد. در هيچ جاي دنيا، قيمت يك كالا كه به‌عنوان محصول استراتژيك صنعت يك كشور است تاكنون اين ميزان افزايش چند برابري را تجربه نكرده است"

نادیده انگاشته شدن بازار سرمایه توسط دولت برخلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده و لزوم توجه به این بازار و همچنین عمل به وعده های دولت در این باره میتواند این بازار مهم را از خطر فروپاشی و بحران نجات دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها