أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۱۵۱۵
زمان انتشار: ۲۳:۲۷     ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
طی سال های گذشته قدرت خرید مسکن مردم کاهش قابل توجهی داشته و کاهش قیمت مسکن در یکسال گذشته نیز نتوانسته تقاضا در بازار خرید مسکن را افزایش دهد و همین موضوع نیز باعث ایجاد رکود در بازار شده است.
به گزارش پایگاه 598 ؛ به نقل از اقتصاد آنلاین اما مسئولان دولتی برای خروج بازار مسکن از این شرایط به دنبال افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن به 80 میلیون تومان هستند که این موضوع مخالفان و موافقان فراوانی دارند و مخالفان این طرح معتقدند افزایش وام خرید مسکن به 80 میلیون تومان موجب افزایش تورم خواهد شد.

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه می گوید با توجه به این که قیمت مسکن در سال های اخیر افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است قدرت خرید مسکن مردم کاهش یافته و بر همین اساس اجاره مسکن زیاد شده است. یکی از راههای اصلی خانه دار شدن مردم کمک های مالی بانک ها به مردم است و وزارت راه و شهرسازی نیز به همین دلیل افزایش وام خرید مسکن را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید تاکید کرده است در صورتی که این تصمیم وزارت راه و شهرسازی عملیاتی شود و وام خرید مسکن افزایش یابد به طور حتم مردم با قدرت بیشتری اقدام به خرید مسکن می کنند و آثار آن را سال آینده در بازار خواهیم دید که به بازگشت رونق به بازار کمک خواهد کرد. مشروح گفت وگو با معاون وزیر راه و شهرسازی را در ادامه مطالعه فرمایید:

در حالی که قیمت مسکن در یکسال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است اما همچنان رکود در بازار وجود دارد و فعالان بازار معتقد هستند که شرایط بازار تا پایان سال تغییر نخواهد کرد. دولت در یکسال گذشته چه اقداماتی برای حل مشکل بازار مسکن انجام داده است؟

بازار مسکن طی سال های گذشته به واسطه افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم در مقاطع زمانی مختلف با رکود مواجه شده و آثار این رکود در تابستان امسال بیش از گذشته قابل مشاهده بوده است.

رکود در حالی در بازار مسکن حاکم شده است که دولت یازدهم در یکسال گذشته اقدامات فراوانی را برای بازگشت رونق به بازار مسکن انجام داده که از جمله مهم ترین آنها می توان به راه اندازی صندوق پس انداز مسکن و ارائه تسهیلات خرید مسکن از طریق همین صندوق ها اشاره کرد که می تواند نقش مهمی را در بازگشت رونق به بازار مسکن ایفا کند.

دولت به دنبال خروج مقطعی بازار مسکن از رکود نیست و برنامه دولت برقراری رونق پایدار در بازار است و همین موضوع ممکن است باعث شود تا خروج از رکود و رسیدن به رونق به زمان بیشتری نیاز داشته باشد اما به طور حتم تا پایان سال رونق به بازار مسکن باز خواهد گشت.

البته این موضوع مربوط به کلانشهرها است و در این شهرها تا پایان سال رونق به بازار مسکن باز می گردد و هم اکنون در شهرهای کوچک و جدید آثار اقدامات دولت قابل مشاهده است و در کنار افت قیمت ها قدرت خرید مردم افزایش یافته و خرید و فروش در بازار در حال رسیدن به شرایط ایده آل است.

از طرفی اقداماتی که در یکسال گذشته از سوی دولت در حوزه مسکن صورت گرفته و همچنین آرامش و ثباتی که در اقتصاد کشور برقرار شده موجب شده تا ساخت و ساز مسکن نیز با رشد قابل توجهی همراه شود که آثار این ساخت و ساز در سال 94 مشخص خواهد شد و به پایدار بودن رونق در بازار مسکن کمک شایانی خواهد کرد.

اما هدف دولت تنها شهرهای کوچک و همچنین شهرهای جدید نیست و دولت به دنبال بازگشت رونق به بازار مسکن در تمام کشور است و بر همین اساس دستورالعمل های مصوبه های جدید دولت ابلاغ شده و با اجرایی شدن این دستورالعمل ها به زودی شاهد افزایش معاملات و به خصوص معاملات خرید و فروش در بازار خواهیم بود.

در ماه های اخیر دولت بسته ویژه خروج از رکود را مطرح کرده است. این بسته چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟

هم اکنون دولت در اقتصاد کشور بسته ویژه خروج از رکود را مطرح کرده و رئیس جمهور نیز اعلام کرده است از رکود عبور کردیم. اما باید به این نکته اشاره کرد که برای توسعه اقتصاد تنها خروج از رکود کافی نیست و باید به سمت رونق حرکت کرد و هم اکنون بخش های مختلف اقتصاد ایران از جمله بازار مسکن در مرحله رسیدن به رونق هستند و امیدواریم با اجرایی شدن برنامه های دولت، تا پایان سال رونق در تمام بازارهای اقتصادی کشور حاکم شود.

یکی از برنامه های دولت برای از بین رفتن رکود در بازار مسکن افزایش وام مسکن به میزان 80 میلیون تومان است. افزایش میزان وام خرید مسکن تا چه اندازه به خانه دار شدن مردم کمک می کند؟

با توجه به این که قیمت مسکن در سال های اخیر افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است قدرت خرید مسکن مردم کاهش یافته و بر همین اساس اجاره مسکن زیاد شده است. یکی از راههای اصلی خانه دار شدن مردم کمک های مالی بانک ها به مردم است و وزارت راه و شهرسازی نیز به همین دلیل افزایش وام خرید مسکن را در دستور کار خود قرار داده است.

در صورتی که این تصمیم وزارت راه و شهرسازی عملیاتی شود و وام خرید مسکن افزایش یابد به طور حتم مردم با قدرت بیشتری اقدام به خرید مسکن می کنند و آثار آن را سال آینده در بازار خواهیم دید که به بازگشت رونق به بازار کمک خواهد کرد.

رقم دقیق این وام 80 میلیون تومان است؟

میزان تسهیلات پیشنهادی خرید مسکن از 50 میلیون تومان تا بیش از 80 میلیون تومان متغیر است و به عوامل مختلفی همچون میزان پس انداز بستگی دارد.

با توجه به این که قیمت مسکن در کلان شهرها بیشتر از دیگر شهرها است میزان تسهیلات خرید مسکن در شهرهای مختلف متفاوت است و نباید درباره حل مشکن مسکن تنها به تهران فکر کرد و باید نگاه ملی داشت.

با توجه به بررسی های صورت گرفته این میزان تسهیلات برای خرید مسکن ارائه شده و برای خرید مسکن در تمام مقاط کشور مناسب است و در صورت اجرایی شدن نقش مهمی در از بین رفتن رکود از بازار مسکن خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش وام مسکن تورم زا خواهد بود و کمکی به خانه دار شدن مردم نمی کند. این تحلیل کارشناسان را قبول دارید؟

در بیشتر کشورهای جهان این موضوع وجود ندارد که خریداران 100 درصد ارزش مسکن را به فروشنده به صورت نقدی پرداخت کنند و بانک ها نقش مهمی را در خانه دار شدن مردم ایفا می کنند و این موضوع نیز باید در ایران اجرایی شود.

با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش ارزش پول کشور وزارت راه و شهرسازی به دنبال افزایش میزان وام مسکن است تا بتواند با کمک مناسب بانک ها به خانه دار شدن مردم کمک کند.

البته وام خرید مسکن در تمام دنیا ویژه است و بانک ها تسهیلات با سود اندک و اقساط طولانی مدت در اختیار مردم قرار می دهند و ما نیز به دنبال این موضوع هستیم و باید تسهیلات با رقم مناسب با اقساط طولانی در اختیار مردم رار بگیرد تا مردم بتوانند با کمک پس اندازهای خود صاحب خانه شوند.

برنامه وزارت راه و شهرسازی این است که شرایطی را از طریق افزایش میزان تسهیلات، افزایش عرضه و کاهش قیمت فراهم کند تا مردم بتوانند به راحتی اقدام به خریداری خانه هایی ما متراژ 70 یا 80 متری کنند.

یکی از چالش هایی که وزارت راه و شهرسازی در یکسال گذشته با آن رو به رو بوده اتمام طرح مسکن مهر است که وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده طرح های وزارت برای ساخت مسکن باید پس از اتمام طرح مسکن مهر اجرایی شود. مسکن مهر هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

مسکن مهر از جمله طرح هایی است که از دولت گذشته به دولت یازدهم به ارث رسیده و همانطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است از جمله برنامه های دولت یازدهم اتمام طرح های نیمه کاره مسکن مهر است و تا زمانی که مسکن مهر به طور کامل به پایان نرسد نمی توان طرح دیگری را اجرایی کرد.

در رابطه با مسکن مهر از مدت ها قبل نیز اعلام کرده ایم که به دنبال تکمیل طرح های نیمه کاره هستیم و افرادی که در این طرح ثبت نام کرده اند باید تعهدات خود را عملیاتی کنند تا دولت بتواند این طرح را به پایان برساند و در صورتی که مردم تعهدات خود را عملیاتی نکنند نمی توان اقدام قابل توجهی انجام داد.

دولت موظف است نسبت به کسانی که در پروژه های مسکن مهر به تعهدات خود عمل کرده اند واحد مسکونی تحویل دهد و این کار را انجام خواهد داد تلاش دولت بر این است که این واحد ها با کیفیت بالاتر تحویل مردم داده شود.

اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد تامین منابع مالی و عملیاتی شدن تعهدات مردم است و در صورتی که این اتفاق رخ دهد طرح های نیمه کاره مسکن مهر با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر تحویل صاحبان آن خواهد شد.

تکمیل پروژه های مسکن مهر چند سال زمان می برد؟

شرایط مناطق مختلف که مسکن مهر در آن نقاط اجرایی می شود متفاوت است اما در شهرهای جدید که بنده مسئولیت آن را بر عهده دارم عمده طرح های مسکن مهر در سال 93 تحویل صاحبان آن خواهد شد و تعداد محدودی از واحد های باقی مانده نیز به طور حتم در سال 94 به مردم تحویل داده خواهد شد.

وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا واحدهایی با کیفیت بالا و در کمترین زمان ممکن در اختیار مردم قرار دهد اما به تنهایی نمی تواند این طرح را به اتمام برساند و بخش هایی از کار همچون تامین آب، برق و گاز و تلفن بر عهده وزارتخانه های نیرو، نفت و ارتباطات است و بر همین اساس رایزنی های لازم برای ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن با وزارتخانه های مربوطه انجام شده است.

با توجه به این که کار ساخت بسیاری از واحدهای مسکن مهر به پایان رسیده و تنها مشکل آب و برق و گاز دارند امیدواریم با اقدام مناسب وزارتخانه های مربوطه این واحدها به زودی به صاحبانشان تحویل داده شود.

چند واحد آماده تحویل مشکل آب، برق و گاز دارند؟

هم اکنون حدود 100 هزار واحد آماده تحویل هستند که مشکل آب، برق و گاز دارند و در این رابطه رایزنی های لازم با وزارتخانه های نفت و نیرو صورت گرفته و این واحدها برای خدمت رسانی در اولویت قرار گرفته اند و امیدواریم با حل این مشکلات واحدهای تکمیل شده به مردم تحویل داده شوند.

نکته مهم این است که دولت یازدهم به دنبال تکمیل طرح های نیمه کاره مسکن مهر است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا هرچه سریع تر پرونده مسکن مهر بسته شود و امیدواریم عمده پروژه ها در سال 93 به اتمام برسند و تعداد محدود دیگر نیز در سال 94 به بهره برداری برسند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها