يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۱۶۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
شبکه‌های مختلف تلویزیون از روز شنبه به شکل ویژه به موضوع جنگ تحمیلی می‌پردازند؛
در هفته دفاع مقدس، علاوه بر نمایش سریال و اختصاص بخش‌هایی از برنامه‌های روزانه تلویزیون به هشت سال جنگ تحمیلی، ویژه‌برنامه‌ها و آثار مستندی نیز برای پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیون تدارک دیده شده است.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، هشت سال جنگ تحمیلی علیه کشورمان با ابعاد مختلف و تبعات بسیارش همواره مورد توجه برنامه‌سازان تلویزیون بوده و علاوه بر تولید برنامه‌ها و سریال‌هایی در این باره در طول سال، در هفته دفاع مقدس نیز ویژه برنامه‌هایی برای مخاطبان تلویزیون آماده می‌شود. از جمله ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در هفته دفاع مقدس می‌توان به مستندها اشاره کرد که در هر کدام از آنها بر اساس شبکه‌ نمایش دهنده، از زاویه خاصی به هشت سال دفاع مقدس توجه می‌شود.

ناگفته‌های جنگ در شبکه یک

شبکه یک در برنامه‌های شبکه ایرانی، پلاک یک، یک نکته، بر بال اندیشه‌ها، سراج، امروز هنوز تمام نشده، قاب یک و نگاه یک به دفاع مقدس می‌پردازد و مستندهایی نیز برای مخاطبان خود تدارک دیده که می‌توان به استخوان لای زخم، مهندسی در جنگ، ناگفته‌های جنگ، سراج، شب‌ خاطره، مجله تصویری حماسه و یاد باد آن روزگاران اشاره کرد.

مستند استخوان لای زخم درباره زندگی جانبازان و مجروحان جنگی است و دردها و دشواری زندگی آنها را به نمایش می‌گذارد و مجموعه مستند مهندسی در جنگ نیز در هفت قسمت به دستاوردهای علمی و جایگاه مهندسی در طول هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد.

از دیگر مستندهای شبکه یک برای هفته دفاع مقدس می‌توان به آینه ایمان اشاره کرد که به تهیه‌کنندگی داریوش یاری تولید شده و به شهدای گمنام جنگ تحمیلی می‌پردازد. ویژه‌برنامه ناگفته‌‌های جنگ در شبکه یک در طول هفته دفاع مقدس هر شب با یکی از فرماندهان سپاه‌، ارتش و بسیج درباره فرماندهی عملیات‌ها گفت‌وگو می‌کند. در این برنامه دلایل پیروزی ایران به عنوان کشوری که چندی از انقلاب آن نمی‌گذرد، در مقابل دشمنی که از سوی 26 کشور دنیا حمایت می‌شده، بررسی می‌شود.

برنامه سراج در هفته دفاع مقدس هربار نحوه شهادت یکی از شهدای دفاع مقدس را بررسی می‌کند و برنامه شب ‌خاطره به تهیه‌کنندگی امیر بنان، میزبان سرداران جنگ است. این برنامه هر شب به صورت زنده بعد از سریال معراجی‌ها از شبکه یک به نمایش در می‌آید و میزبان سردارانی چون حاج فضلی، حاج حسین یکتا و علی بخشی‌زاده خواهد بود.

شبکه یک به مناسبت هفته دفاع مقدس سراغ نویسندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون نیز رفته و گفتنی‌های آنها را در برنامه هشت قسمتی مجله تصویری به نمایش می‌گذارد.

برنامه یادباد آن روزگاران نیز با جانبازان و ایثارگران گفت‌وگو می‌کند و برنامه سنگرسازان بی‌سنگر که یکی از مستندهای قدیمی تلویزیون است، در هشت برنامه به تهیه‌کنندگی فرامرز روشنی، مهندسی رزمی در دفاع مقدس و ساخت سازه‌های نظامی را به نمایش می‌گذارد.

گروه شاهد شبکه یک مستند روز سوم را برای تماشاگران این شبکه تدارک دیده که درباره مقاومت سی و سه روزه مردم خرمشهر است. مستند نبرد خرمشهر و اگر دریاقلی نبود درباره شهید دریاقلی سورانی و نیز مستند فرزند خاک درباره شهدای خوزستان از دیگر مستندهای این گروه است.

یکی از ویژه‌برنامه‌های شبکه یک برای هفته دفاع مقدس، نمایش فیلم مستند و گفت‌وگو با سرداران جنگ در برنامه سیمای خانواده است. این برنامه به صورت ویژه به نقش زنان در دفاع مقدس می‌پردازد. برنامه صبح به خیر ایران هم در هفته دفاع مقدس به صورت ویژه به مخاطبان شبکه یک ارائه می‌شود. این برنامه در روز دوم و سوم مهر ماه از شهرستان کرمانشاه و شهر قصرشیرین به صورت زنده پخش می‌شود و پنجم مهرماه به مناسبت صبحگاه مشترک نیروی زمینی ارتش، پادگان لویزان در تهران میزبان برنامه صبح به خیر ایران خواهد بود. گزارش از نمایشگاه‌های دفاع مقدس بخشی از این برنامه در هفته دفاع مقدس است.

سپیدجامگان در شبکه 2

شبکه دو نیز برای هفته دفاع مقدس ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده که از آنها می‌توان به خط‌ها مقدم‌اند، سپیدجامگان و خانومی که شما باشی اشاره کرد.

مدیر گروه اجتماعی شبکه دو درباره این برنامه‌ها گفت: شبکه دو با شعار خانواده، کودکان و دفاع مقدس، ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای پخش در هفته دفاع مقدس آماده کرده است که پخش آنها از سی‌ویکم شهریور آغاز می‌شود و تا شش مهر ادامه خواهد داشت.

به گفته مهدی آذرمکان، شبکه دو در زمینه تبیین اصول و مبانی دفاع مقدس از مدت‌ها پیش اقدام به تولید برنامه‌هایی برای هفته دفاع مقدس کرده است و علاوه بر آن در این ایام رویکرد برنامه‌های همیشگی شبکه نیز تغییر خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به پخش سریال کیفر از بیست‌ونهم شهریور و تله‌فیلم چند پاره از داستان اسماعیل در این ایام، از پخش چند برنامه مستند خبر داد و گفت: چهار مستند هفت قسمتی با مضمون دفاع مقدس برای تماشاگران خود در نظر گرفته‌ایم که از آن جمله می‌توان به سپیدجامگان به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امین قدمی اشاره کرد؛ این مستند در هفت قسمت 25 دقیقه‌ای خاطرات پزشکان دفاع مقدس را معرفی و بازخوانی می‌کند.به گفته آذرمکان، این مستند کاری از گروه مستند شبکه دو است و بهانه‌ای برای تکریم پزشکان اخلاق‌گرا و متخصصی است که در طول جنگ تحمیلی حضور فعالی داشته و اکنون با بهره‌گیری از تجارب پزشکی آن دوران، خدمات قابل توجهی در حوزه پزشکی به مردم ارائه می‌کنند.به گفته مدیر گروه اجتماعی شبکه دو، مستند از آسمان که در گروه اجتماعی شبکه دو تولید شده در هفت قسمت، زندگی هفت نوجوان دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد.وی ادامه داد: از سی و یکم شهریور برنامه خانومی که شما باشی، ویژه دفاع مقدس به نمایش درمی‌آید. این مستند را آزاده نامداری در هفت قسمت تهیه کرده و در آن به زندگی مادران و همسران شهدا پرداخته است. این برنامه در هفته دفاع مقدس هر شب بعد از خبر 20:30 به نمایش درمی‌آید.

مدیر گروه اجتماعی شبکه دو از پخش مستند بعد از تو خبر داد که از تولیدات سیمـافیلم است و به همسران شهدای نیروی هوایی می‌پردازد.

همچنین شبکه دو در هفته دفاع مقدس هفت فیلم کوتاه نمایش می‌دهد که در گروه فیلم‌های تلویزیونی شبکه دو تولید شده‌اند و همگی به مضامین مرتبط با دفاع مقدس می‌پردازند.

به گفته آذرمکان، در هفته دفاع مقدس برنامه‌های زنده‌باد زندگی و عصر خانواده نیز به دفاع مقدس می‌پردازند. برنامه دیده شو که مختص نوجوانان است، به نوجوان‌ها در جنگ توجه دارد و برنامه یک برش زندگی نیز عکس‌ها، فیلم‌ها، گزارش‌ها و خاطرات مردم درباره دفاع مقدس را پخش می‌کند.

براساس توضیحات آذرمکان، برنامه‌های فیتیله و خاله شادونه نیز در این ایام رنگ و بوی دفاع مقدسی می‌گیرند. وی درباره کافه سوال گفت: این برنامه تعطیل می‌شود و از آغاز هفته دفاع مقدس برنامه خط‌ها مقدم‌اند، به تهیه‌کنندگی سیدعلی احمدی به نمایش درمی‌آید.

آذرمکان تاکید کرد: خط‌ها مقدم‌اند در هفت قسمت هر شب قبل از برنامه 20:30 به صورت زنده پای صحبت راویان شاخص دفاع مقدس می‌نشیند. اجرای این برنامه را رسالت بوذری به‌عهده دارد. همچنین مستند دانه‌های انار که به زندگی فرزندان شهدا می‌پردازد، در هفته مقدس در هفت قسمت از شبکه دو به نمایش درمی‌آید.

شناسنامه ویژه در شبکه 3

شبکه سه نیز مانند دیگر شبکه‌های تلویزیون در هفته دفاع مقدس رنگ و بوی دیگری دارد و برنامه‌های این شبکه به دفاع مقدس و تبعات آن اشاره خواهند داشت.

از ویژ‌ه‌برنامه‌های شبکه سه در هفته دفاع مقدس می‌توان به شناسنامه اشاره کرد که به صورت ویژه در هفت برنامه میزبان افرادی است که بخشی از تاریخ زنده هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شوند. علی صراف، تهیه‌کننده برنامه شناسنامه در این باره گفت: شناسنامه در هفته دفاع مقدس با همان ساختار همیشگی به نمایش درمی‌آید، اما سراغ شخصیت‌هایی رفته‌ایم که تاکنون در رسانه‌ها حرفی از آنها نشنیده‌ایم. برخی از آنها از چهره‌های شناخته‌شده دفاع مقدس هستند و برخی دیگر اگر چهره‌ای شناخته شده نباشند، در عوض جزو افراد بسیار تاثیرگذار در دفاع مقدس بوده‌اند.این تهیه‌کننده از ذکر نام مهمانان برنامه شناسنامه خودداری کرد، اما تاکید کرد مهمانان این برنامه حرف‌های تازه، جذاب و شنیدنی برای تماشاگران تلویزیون خواهند داشت.

گفت‌وگوی تنهایی در هفته دفاع مقدس

شبکه چهار نیز علاوه بر این‌ برنامه‌های روزانه به دفاع مقدس می‌پردازد و چند ویژه‌برنامه نیز تدارک دیده است.

برنامه طلوع در هفته دفاع مقدس به حضور شخصیت‌های علمی و استادان ایثارگر و رزمنده در جبهه‌های جنگ تحمیلی اختصاص دارد، برنامه سینما چارخونه آثار فیلمسازان دفاع مقدس را مرور می‌کند. برنامه «دانه» چهره‌های ماندگار حوزه دفاع مقدس را معرفی می‌کند، کارنامه کتاب‌های دفاع مقدس را نقد می‌کند و کتابنامه به معرفی کتاب‌های این حوزه اختصاص دارد. برنامه اردی‌بهشت، زنان برجسته دفاع مقدس از جمله زنان رزمنده، جانباز و نویسنده را معرفی می‌کند و پای صحبت آنها می‌نشیند.شبکه چهار هفت قسمت از برنامه گفت‌وگوی تنهایی را به صورت ویژه به دفاع مقدس اختصاص داده و با سرداران جنگ گفت‌وگو می‌کند، برنامه آوای اقتدار نیز ویژه‌‌برنامه‌ای است برای تحلیل شیوه‌های اتکا به داشته‌های ملی در دوران دفاع مقدس متناسب با سخنان امام (ره) و مقام معظم رهبری.

این شبکه در برنامه ردیف و قافیه با شاعران دفاع مقدس گفت‌وگو می‌کند و برنامه کلاکت چهار نیز فیلمسازان جوان را که درباره دفاع مقدس فیلم کوتاه ساخته‌اند، معرفی می‌کند


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها