يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۱۷۰۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۴     ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
سینمای امروز ایران این روزها شاهد شور و هیجانی زاید الوصفی است که رهاورد جشنواره ای انقلابی و ارزشی و بر مبنای مفهوم مقاومت و برای پاسداشت تلاش‌های هنرمندانی شکل گرفته است که در این راه، آثار برجسته و ماندگاری پدیدآورده اند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسا، هرچه به روزهای برگزاری جشنواره فیلم مقاومت نزدیک تر می شویم شور و هیجان بیشتری بر فضای سینمایی کشور حاکم می شود. شور و هیجانی که رهاورد جشنواره ای انقلابی و ارزشی است که بر مبنای مفهوم مقاومت و برای پاسداشت تلاشهای هنرمندانی شکل گرفته است که در این راه، آثار برجسته و ماندگاری پدیدآورده اند.

 

حضور پرستویی با «حاج کاظم» در بخش جشنواره مقاومت

پرویز پرستویی با مستند«حاج کاظم»به جشنواره بین المللی فیلم مقاومت می آید. این مستند به کارگردانی مسعود نجفی در بخش فیلم های مستند جشنواره به نمایش درمی آید  و در آن شاهد حضور پرویز پرستویی و تلاش اش برای حل مشکل جانبازی بنام ناصر افشاری برای اعزام به خارج از کشور جهت درمان هستیم. «حاج کاظم»پیش از این حضور پرمخاطبی را در جشنواره های فیلم فجر، مستند حقیقت، تصویر سال و فیلم کوتاه تهران داشته  و در جایزه بزرگ شهید آوینی نامزد بهترین مستند دفاع مقدس شده است.

 

 

همزمان با جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، پانزده عنوان کتاب منتشر می شود

پانزده عنوان کتاب همزمان با سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت منتشر می شود. این آثار همزمان با جشنواره وکنفرانس افق نو ارائه می گردند. عناوین کتاب ها به این شرح است:

-         عملیات هالیوود / در مورد دخالت های پنتاگون در هالیوود و شامل اسنادی است از سانسور و تغییر فیلمنامه های فیلم های مشهور به در خواست مقامات پنتاگون در ازای تحویل تجهیزات نظامی به سازندگان فیلم ها

-         کتاب مقالات همایش علمی سینمای مقاومت / شامل مقالات برگزیده ای است که در همایش ارائه شده است

-         کتاب سینمای دفاع مقدس، نگاهی از برون / مجموعه مقالاتی که پژوهشگران و استادان دانشگاه ایرانی و خارجی در مجلات علمی خارج از کشور درباره سینمای دفاع مقدس به چاپ رسانده اند. مترجم این کتاب آقای محمد معماریان هستند

-         کتاب شمعی در تاریکی / ابوالقاسم طالبی

-         بحران ساختگی (داستان هراس از سلاح هسته ایران)

-         صهیونیسم بز بلاگردان

-         قدرت لابی اسرائیل در ایتالیا

-         قدرت صهیونیسم در امریکا

-         کتاب پیشکاران خدایان خدمتگزاران ابلیس / ابوالقاسم طالبی

-         امریکا اورشلیم جدید

-         کتاب رند سینما / ابوالقاسم طالبی

-         ستون پنجم صهیونیسم در کاخ سفید

علاوه بر کتاب های فوق سه عنوان کتاب دیگر نیز با محوریت معرفی آثار و برنامه های جشنواره و ترایخچه آن در شرف آماده سازی است.

  

 «رئیسعلی دلواری» میزبان جشنواره مقاومت شد/نمایش ساحلی فیلم‌ها در بوشهر

نمایش ساحلی در سه شهر، نمایش فیلم‌ها در موزه «رئیسعلی دلواری» و همچنین برگزاری ویژه جشنواره در «خارک» و «دلوار» که نماد مقاومت هستند، جشنواره فیلم مقاومت در استان بوشهر را به یک رویداد فرهنگی ویژه تبدیل کرده است.

مصطفی مردانی (مسؤول سازمان بسیج هنرمندان استان بوشهر) با ابراز خرسندی از فراهم شدن امکان برگزاری نمایش‌های ساحلی فیلم‌های این رویداد فرهنگی – سینمایی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بنا داریم در شهرهای «بوشهر»، «گناوه» و «دیلم» نمایش ساحلی فیلم‌های جشنواره مقاومت را داشته باشیم که می‌تواند باعث جذب مخاطبان بسیار زیادی شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: 20 نقطه استان بوشهر از جمله پارک‌ها، مساجد و... شاهد برگزاری جشنواره فیلم مقاومت خواهند بود. همچنین 11 شهر بوشهر، بندر دیلم، گناوه، دشتستان، تنگستان، دشتی، دلوار، عسلویه، جم، دیر و کنگان جشنواره مقاومت را برگزار می‌کنند. مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان بوشهر همچنین از برگزاری نمایش فیلم‌های جشنواره در موزه رئیسعلی دلواری در شهر بوشهر و در نزدیکی ساحل دریای خلیج فارس به عنوان یکی از برنامه‌های ویژه جشنواره در این استان خبر داد.

 

برگزاری ویژه جشنواره مقاومت در «خارک» و «دلوار»

محمدعلی باخدا  (نماینده بسیج دانشجویی تحصیلات تکمیلی استان بوشهر) نیز گفت: دانشگاه شهرهای گناوه، دیلم، دشتستان، بوشهر، دشتی، تنگستان، دیر، کنگان، جم و عسلویه میزبان برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت خواهند بود.

وی همچنین از نمایش ویژه فیلم‌ها در استان بوشهر خبر داد و گفت: بخش‌های «خارک» و «دلوار» به دلیل اهمیت خاص‌شان در زمان جنگ و اینکه نماد مقاومت محسوب می‌شوند، به صورت ویژه شاهد برگزاری جشنواره فیلم مقاومت خواهند بود.

باخدا سپس با ابراز خرسندی از اینکه فیلم «تنهای تنهای تنها» به عنوان یکی از آثار بخش مسابقه جشنواره از تولیدات استان بوشهر است، گفت: قصد داریم «تنهای تنهای تنها» در کنار دیگر فیلم‌های بخش مسابقه که برای نمایش در بوشهر انتخاب می‌شوند را به صورت مطلوب برای مخاطبان به نمایش می گذاریم.

نماینده بسیج دانشجویی تحصیلات تکمیلی استان بوشهر در پایان با ابراز امیدواری از اینکه فرهنگ مقاومت پس از جشنواره به دست فراموشی سپرده نشود، گفت: استان بوشهر نقش برجسته‌ای در بحث مقاومت در طول دوران جنگ دارد و ما وظیفه داریم برای نشر آثار و فرهنگ دفاع مقدس برای نسل‌های دیگر بکوشیم اما امیدواریم که نشر فرهنگ مقاومت با پایان یافتن جشنواره به دست فراموشی سپرده نشود.

گستره برگزاری جشنواره فیلم مقاومت در 31 استان کشور به جایی رسیده است که گفته می‌شود این رویداد در دوره سیزدهم خود، به گسترده‌ترین جشنواره فرهنگی – سینمایی پس از انقلاب اسلامی بدل شده است.

 

پارک لاله و فرهنگسرای خاوران و بهمن؛ اکران‌کننده فیلم‌های جشنواره مقاومت

پارک‌های لاله، پامچال، بسیج، بهمن، شهدای گمنام و فرهنگسراهای خاوران، بهمن، اخلاق و... در تهران میزبان جشنواره فیلم مقاومت می‌شوند.

 محمدعلی شهنی‌دشتگلی (مسئول سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ) با بیان اینکه در 20 نقطه از سراسر تهران شاهد برپایی جشنواره فیلم مقاومت خواهیم بود، گفت: پارک لاله، فرهنگسرای خاوران، پارک پامچال، دبیرستان ابوریحان، مسجد امام علی‌النقی (ع)، دبیرستان نخبگان دانش، مسجد جابری، ناحیه شهید محلاتی، فرهنگسرای اخلاق، پارک بسیج، بوستان بهمن، بوستان شهدای گمنام، فرهنگسرای بهمن و... از جمله میزبانان این دوره از جشنواره فیلم مقاومت هستند.

وی با تاکید بر همکاری شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این جشنواره در تهران افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، در هر سانس بیش از 6 هزار مخاطب در این مناطق از فیلم‌ها دیدن می‌کنند که آماری به شدت قابل توجه است.

امیرحسین شاهانی (مسئول بسیج طلاب و روحانیون  تهران بزرگ) درباره کیفیت این جشنواره در حوزه طلاب استان تهران بیان کرد: 15 پایگاه حوزه علمیه تهران نمایش فیلم‌های جشنواره را ویژه طلاب و روحانیون در حال تحصیل و بازنشسته برگزار می‌کنند.

مسئول بسیج طلاب و روحانیون  تهران بزرگ سپس خاطرنشان کرد: نشان دادن حقایق جنگ و دفاع مقدس در قالب هنر و فیلم، قطعا تاثیر و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. به عقیده من باید از ظرفیت موجود در هنر سینما استفاده کرد و فرهنگسازی مقاومت را برای نسل جدید انجام داد.      

 

 جهانگیر الماسی:

جشنواره مقاومت کاستی های فجر را جبران می کند

جهانگیر الماسی در گفت‌وگو با روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت درباره لزوم برگزاری این رویداد سینمایی گفت: نام جشنواره فیلم مقاومت تعیین کننده مختصات اصلی جشنواره است انقلاب، ضرورت انقلاب، پیشینه انقلاب، رویاهای فردا، آرمان های ملی و آدم هایی که با جان و حضور خود راه را در سال های دفاع مقدس هموار کردند این ها محورهایی است که باید در جشنواره مقاومت به آنها توجه شود.

وی با بیان اینکه در این مقطع ارق فکری ، هیجان ها و احساسات برای ما کارا نیست، افزود: در این مقطع باید به کالبدشکافی دقیق به برنامه های امروز و فردای کشور ، سرنوشت جوان ها و آینده کشور فکر کنیم .

بازیگر «شبح کژدم» خاطرنشان کرد: در 8 سل دفاع مقدس رزمندگانی داشتیم که بر اساس قضاوت های آنه بر اساس پاکدامنی و شرافت بود ضمن اینکه بر اصولی پایبند بودند ا آنجا که موارد را نگفتند و این پایبندی را بر اساس مختصاتی که از انقلاب و آرمان های ملی و انقلاب توسط قائمین انقلاب تعریف شده بود  مشخص است . البته باید دید آنها که پایبند بودند اصول زندگی شان چگونه است و آنهایی که بر اساس منافع فردی فکر می کردند و منافع ملی را بر منافع فردی قربانی کردند زندگی شان چگونه است. جشنواره فیلم مقاومت بستری است برای طرح چنین سینمایی.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این ژانر تماشاچی ما عادت کرده کلیه شخصیت ها را ابله و عقب مانده بداند و در ظرفیت داستانی این آثار یا به دنبال هیجان و احساسات آنها باشد، افزود: در این نوع ژانرها کمتر می بینیم که در فیلمی با آدم هایی که با عقل تصیمیم می گیرند و یا بر اساس مناسبات اجتماعی صورت می گیرند به آنها پرداخته شود.

وی ادامه داد: توقع ما از سینمای ملی ایران این راهی نیست که سینمای آمریکا رفته است زیرا سینمای آمریکا متعلق به سیستم اجتماعی و جامعه آمریکایی و داشته های اقتصادی صرف است ضمن اینکه به دنبال منافع اقتصادی برای تولیدکننده ها و تهیه کنندگان فیلم ها است درحالیکه در کشور ما که برای حل جنگ جان و خون استوانه حضور بوده ، منافع فردی پاسخگو باشد.

الماسی همچنین خاطرنشان کرد: سینمای ما بر تکیه بر مبانی عقلی و شعور و البته و باور و ایمان از دنیایی باید صحبت کند که رویای ملت است و رویایی که جایگاه واقعی جوان های ما باشد.

 وی با بیان اینکه سینمای مقاومت در برابر سیاست همگن سازی فرهنگ سرمایه داری در عصر جهانی سازی نقش اساسی دارد، گفت: به نظرم دوری گزیدن از سینمای دنیای کاپیتالیسمی و سرمایه داری خود به خود راه گشا است  ضمن آنکه نقد سینمای کاپیتالیستی و دنیای سرمایه داری و سینمای وابسته به آن خود به خود هویت سینمایی را مشخص می کند.

کارگردان «رنج و سرمستی» با بیان اینکه خوشحالم این جشنواره سالانه شده است، گفت: جشنواره فیلم مقاومت می تواند تمام کاستی های جشنواره فجر و نیاز واقعی سرزمین و انقلاب را جبران کند.  جشنواره فجر جشواره هنری است اما جشنواره مقاومت جشنواره ای اعتقادی و ارزشی است.

وی درباره ارزیابی مدیران این جشنواره طی سال های گذشته نیز گفت:آدم ها اگر بر حسب توانمندی هایشان انتخاب شوند همه خوب هستند اما گاهی مسیر آدم ها تغییر می کند و باعث می شود بر یکدیگر خرده بگیرند. بنده دوست دارم درباره خوبی ها صحبت کنم و زیبایی ها را  به تصویر بکشم ضمن اینکه خودم هم پر از خطا هستم اما همیشه به دنبال چشم هایی هستم که خوبی های نسبی من را ببیند. 

بازیگر « نارونی» خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم مقاومت یکی از مهمترین جشنواره های کشور محسوب می شود بنابراین مسئولان و متولیان امر باید در هرچه برگزاری بهتر این رویداد فرهنگی تلاش کنند و توجه جدی داشته باشند.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید ساخت فیلم های جنگی و حوزه دفاع مقدس پر هزینه است بنابراین دستگاه های ذی ربط باید به این امر نگاه جدی داشته باشند و در ساخت این نوع فیلم ها مشارکت داشته باشند تا در جشنواره فیلم مقاومت شاهد فیلم هایی با ایده های جدیدی باشیم.

  

 سیروس الوند:

جشنواره فیلم مقاومت پرچمدار اعتراض به کشتارهای غیرانسانی باشد

کارگردان فیلم زن دوم گفت:هر فیلمسازی نگاه تخصصی در فیلم هایش دارد . همیشه فکر می کردم دیگرانی هستند که تخصصشان در روایت جنگ از من بهتر است. با خودم گفتم وارد این ماجرا شوم شاید نتوانم فیلم خوبی بسازم . البته مشکلات کار در سینمای دفاع مقدس نبود فیلم نامه و متن خوب از دلایل اصلی این مهم بودند.

سیروس الوند با بیان این مطلب افزود: شخصیت های مختلفی در فیلم هایم بودند که از دل جنگ برخاستند. همچون شخصیت امیر آقایی در زن دوم ، شخصیت خانم معتمد آریا در یکبار برای همیشه، یا شخصیت مهتاب کرامتی در فیلم رستگاری در هشت و بیست دقیقه ..

او افزود:اینکه بخواهم قصه جنگ را دستمایه ساخت قرار دهم خیر .طی سالهای فعالیتم در این ژانر کار نکردم.

این کارگردان در خصوص چرایی این مسئله بیان کرد:اول اینکه هر فیلمسازی نگاه تخصصی در فیلم هایش دارد. همیشه فکر می کردم دیگرانی هستند که تخصصشان در روایت جنگ از من بهتر است. با خودم گفتم وارد این ماجرا شوم شاید نتوانم فیلم خوبی بسازم . البته مشکلات کار در سینمای دفاع مقدس نبود فیلم نامه و متن خوب از دلایل اصلی این مهم بودند.

کارگردان فیلم دست های آلوده، همچنین در خصوص جنایات فجیع نیروهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه و اینکه جشنواره فیلم مقاومت در نشان دادن اعتراض ایرانیان نسبت  به این مسئله چقدر دخیل است گفت:دنیا نسبت به این کشتار ناجوانمردانه واکنش نشان می دهد و همدردی می کند. ایران هم پرچمدار این اعتراض است . جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس هم می تواند نشان دهنده این اعتراضات باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها