امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۵۱۸۵۸
زمان انتشار: ۰۱:۱۷     ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با نشریه نشنال اینترست خطاب به دولت آمریکا این سوال را مطرح کرد که از تحریم‌ها چه چیزی عایدتان شده است؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم: محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران که برای شرکت در مذاکرات 1+5 هم اکنون در نیویورک به سر می برد در مصاحبه با نشریه آمریکایی نشنال اینترست خطاب به سردمداران واشنگتن این سوال را مطرح کرد که از تحریم‌ها چه چیزی عایدتان شده است؟

خبرنگار نشنال اینترست از ظریف پرسید امیدوار هستید که با خانم "اشتون"  به چه نتیجه‌ای برسید؟ آیا امکان دارد که نقشه راهی حاصل شود؟ و وزیر خارجه ایران جواب داد: خوب، من واقعا امیدوارم که این موضوع حاصل شود. من معتقدم که ما یک نقشه راه داریم. ما در نوامبر گذشته در ژنو توافق کردیم که توافق طولانی مدتی را با دو هدف داشته باشیم.

یک هدف این بود که اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز باقی بماند و هدف دوم از میان برداشته شدن تمامی تحریم‌ها است و من معتقدم که ما می‌توانیم به هر دو هدف به راحتی دست یابیم. اما متاسفانه به نظر می رسد که در آمریکا برخی به تحریم‌ها به عنوان یک دارایی مهم نگاه می کنند و همین، موضوع را سخت کرده است چون تمامی بحث ها زمانی خواهد بود که ما بتوانیم تعاملی داشته باشیم که تحریم‌ها بتواند لغو شود و بنابراین تمام آمریکا باید به توافقی برسد که به برداشته شدن تحریم‌ها منتهی شود. و هیچ چیز دیگری به جز اینکه از آمریکا خواسته‌ایم که این اقدام را انجام دهد وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما خواستار هیچ ضمانت امنیتی نشده ایم، ما خواستار هیچ پولی نیستیم ما از آمریکا نخواسته ایم که کاری بکند ، به سادگی خواستار برداشته شدن تحریم‌ها هستیم. در مقابل نیز ایران نیز محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای خود خواهد گذاشت تا این اطمینان حاصل شود که هر کاری که ما انجام می‌دهیم به سلاح هسته‌ای منتهی نمی‌شود. تمام آمریکا باید به این نتیجه برسد که رسیدن به یک تعامل با این پارامترها بهتر از عدم دستیابی به توافقی است که فقط باعث می‌شود تا آمریکا به این تحریم‌ها ادامه دهد.

ظریف افزود: اگر آمریکا خواستار ماجراجویی نظامی در ایران است که این داستان متفاوتی است. فکر می کنم که هیچ فردی با عقل سالم تمایلی به انجام این کار ندارد به خصوص در منطقه ای که همه ما با چالش‌های جدی مواجه هستیم. اگر کسی بغداد را از داعش نجات داده، اگر کسی اربیل کردستان عراق را از داعش نجات داده، این ایران بوده و نه هیچ کس دیگری. ما پیش از آنکه هیچ کس دیگری برسد، به آنجا رسیدیم. در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که با آقای بارزانی، داشتم وی آشکارا گفت که ایران اولین کشوری بود که با مشاوران و تجهیزات به کمک کردهای عراقی برای دور کردن داعش آمد. بنابراین ایران تنها کشور در منطقه است که قادر به ایجاد ثبات در منطقه است.

وزیر امور خارجه ایران گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که تحریم‌ها یک چیز با ارزشی نیست و معتقدم که محاسبه این موضوع سخت نیست. من به شما یک محاسبه ساده را نشان می‌دهم. طی هشت سال گذشته، تحریم‌هایی علیه ایران چه از طریق سازمان ملل و تحت فشار آمریکا و چه توسط خود آمریکا اعمال شده است. نتیجه خالص این تحریم‌ها این شد که در آغاز تحریم‌ها ما کمتر از 2 هزار سانتریفیوژ داشتیم اما در حال حاضر ما بیست هزار سانتریفیوژ داریم. بنابراین اگر مردم محاسبه ای داشته باشند می بینند که تحریم‌ها همه این سانتریفیوژها را ایجاد کرده است. بنابراین ایران می تواند اعلام کند که ما در برابر این تحریم ها ایستادیم.

وی همچنین ادامه داد: ما بهای اقتصادی را پرداختیم اما در مقابل فشارها ایستادیم. در حال حاضر من از آمریکا می پرسم، شما از تحریم ها چه بدست آورید؟ اگر شما بخواهید نشان دهید که آمریکا چه عایدی از تحریم‌ها داشته است تردیدی ندارم که نمی توانید چیزی را ارائه دهید. اگر آنها بگویند که به کمک تحریم‌ها ایران به میز مذاکره آمد من به آنها می گویم که ما آماده مذاکره بوده‌ایم. زمانی که دکتر روحانی و من در سال 2005 در حال مذاکره بودیم هیچ تحریمی وجود نداشت و ما آماده مذاکره بودیم. بنابراین هیچ چیزی و نه تحریم ها ایران را به میز مذاکره آورده است. تنها چیزی که این تحریم ها ایجاد کرده خشم ملت ایران از فشارهایی که آمریکا بر آنها وارد آورده، است نه چیز دیگری. بنابراین یک معامله وجود دارد که قابل دستیابی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۰
۰
چه سوال سختي
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها