کد خبر: ۲۵۱۹۱۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
به بهانه انتشار خاطره جدید سایت رئیس مجمع تشخیص:
بی شک اگر کسی فیلم آن جلسه یا فایل صوتی آن جلسه را ارائه می کرد، و مثل ماجرای ادعای مطرح شده در باره دولت سوریه و کودتا بر ضد رهبری در فلان فایل صوتی، آقایان دست به تکذیب می زدند؛ اما اینک که فایل صوتی یا فیلمی موجود نیست؛ مجبوریم از نقد محتوایی خاطره پردازی یاد شده، آن را بررسی کنیم.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، اکبر هاشمی که برخی از خاطرات وی دستمایه زردی سایت های سبز و ضد انقلاب و مایه امید آشوب گر و برانداز نظام در سال 88 است، اخیراً در جدیدترین خاطره پردازی خود، موضوع موهنی را به فقیه اسلام شناس و مجتهد متشرعی به نام آیت الله سید علی خامنه‌ای نسبت داده است که دل هر آزاده ای را می آزارد. هاشمی گفته است که: «از کم فروشی این آقا، کار بجایی رسید که رهبری 10 سال – تا ابتدای انقلاب - با او قهر بودند».

بی شک اگر کسی فیلم آن جلسه یا فایل صوتی آن جلسه را ارائه می کرد، و مثل ماجرای ادعای مطرح شده در باره دولت سوریه و کودتا علیه رهبری در فلان فایل صوتی، آقایان دست به تکذیب می زدند؛ اما اینک که فایل صوتی یا فیلمی موجود نیست؛ مجبوریم از نقد محتوایی خاطره پردازی یاد شده، آن را بررسی کنیم.



دم خروس این خاطره وقتی خود نمایی می کند که بدانیم قهر کردن با یک مسلمان برای بیش از سه روز، حرام است. مگر یک فقیه متشرع می تواند ده سال با یک مسلمان مبارز قهر باشد؟ در ادامه به آیه ای از قرآن و روایاتی درباره قهر کردن اشاره می شود که ظاهراً جناب هاشمی وقتی به پرداختن چنین خاطره ای تصمیم داشته است، به اینها توجه نداشته است:

آثار سوء قهر کردن :

علامت فاسقین و عامل خسران: «... الفاسقین الَّذِینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ وَیفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُون» بقره، 26 و 27. فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، می­شکنند و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده و در روی زمین فساد می­کنند؛ اینها زیانکارانند. از مصادیق این قطع رابطه‌، قطع رابطه با خویشان است‌.

سزاوار آتش: پیامبر صلى الله علیه و آله: «یا أَبَاذَرٍّ أَنْهَاكَ عَنِ الْهِجْرَانِ وَ إِنْ كُنْتَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَلَا تَهْجُرْهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَیامٍ كَمَلًا فَمَنْ مَاتَ فِیهَا مُهَاجِراً لِأَخِیهِ كَانَتِ النَّارُ أَوْلَى بِهِ»‏ مجلسی محمد باقر، بحار الانوار، دوم، تهران، دارالكتاب اسلامیه، 1364؛ ج‏74  ص 72. اى اباذر نهى می­كنم ترا از قهر كردن و دورى نمودن اگر چه ناچارى دورى مكن برادرت را بیش از سه روز تمام. پس هر كس بمیرد در حال دورى كردن از برادرش آتش به او سزاوارتر باشد.

خروج از اسلام: حضرت رسول صلى الله علیه و آله: «أَیمَا مُسْلِمَینِ تَهَاجَرَا فَمَكَثَا ثَلَاثاً لَا یصْطَلِحَانِ إِلَّا كَانَا خَارِجَینِ مِنَ الْإِسْلَامِ». كلینی، محمدبن یعقوب، الكافی، دارالتعارف، چهارم، بیروت، 1401؛ ج‏2 ص 345.
   
قاتل بودن: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله می­فرمایند: «من هجر أخاه سنة فهو كسفك دمه». نهج الفصاحه، مترجم ابوالقاسم پاینده، بدرقه جاویدان، هفتم، تهران، 1385؛ ص 747. هر كه یک سال از برادر خویش قهر كند چنانست كه خون وى را ریخته است.

رد عمل: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله می فرمایند: «یا أَبَا ذَرٍّ إِیاكَ وَ هِجْرَانَ أَخِیكَ فَإِنَّ الْعَمَلَ لَا یتَقَبَّلُ مِنَ الْهِجْرَان». اى اباذر بپرهیز از دورى كردن از برادرت. زیرا كه عمل انسان با قهر پذیرفته نمى‏شود. مجلسی محمد باقر، بحار الانوار، دوم، تهران، دارالكتاب اسلامیه، 1364؛ ج‏74  ص 72.

* حجت الاسلام ابوالفضل امامی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۹
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
ارسال نظرات
اسد پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۶
۱۵
اگر جناب هاشمی توی فضای... زندگی می کرد، می فهمید که این حرفش چه بار معنایی ای دارد؛ این آقا توی فضای خودش زندگی می کنه.

دین داری به سبک هاشمی. خطراه به سبک هاشمی. رهبری به سبک هاشمی. ایران به سبک هاشمی!

و هاشمی به سبک 2005!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
امان از پيران قدرت طلب و قدرت طلبي در پيري !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۴
۱۶
چرا هاشمی از خودش و نحوه اعلام قائم مقامی منتظری به عنوان رهبری را نمیگوید که حضرت امام (ره ) با آن مخالف بودند و این آقا حضرت اما را در یک عمل انجام شده که اعلام عمومی هم نموده بود قرار دادند. بازم بگم یا بس است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
روحی فداک یا اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۵
۳
اخه چرا ماله میکشین. خود اون آقا برگشته گفته آره من این حرفو زدم. حالا که دیگه انقلابی بودن خطری نداره انقلابی تر از همه د=شده.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۶
۵
ایشون اون موقع فقیه نبودند، سال 48 این اتفاق افتاده. تازه مگه آدم ها همه به اون چیزی که فکر میکنند درسته عمل میکنند؟
پاسخ
اناری جانباز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۶
۳
قهربمنظور قطع رابطه است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۳ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۳
۶
شما قهر رهبرى از خاتمى را چگونه توجيه ميكنيد ؟... نبايد براى رسيدن به اهداف سياسى و زدن رقبا از اسلام هزينه كنيد
پاسخ
اا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
عزيزم آدم باكسي كه قصد داره نه تنها اعتقادات خودش بلكه اسلام رو له كنه چه كار بايد بكنه...................................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
رهبری با خاتمی رفاقت داشتند ؟ یا معنای رفاقت را نمیدانید یا به هر کسی رفاقت دارید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۳
۴
جناب با سواد ! با هاشمى چپ افتاده اى عليه اش مقاله بنويس ولى از خدا و پيامبر و علامه مجلسى براى اهداف سياسى ات خرج نكن . همين الان هم رهبرى خيلى ها را سالهاست كه به حضور نميپذيرند در عين حال كه آنها را تكفير نكرده اند و مسلمان ميدانند .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۲
۲
تحلیل از این سطحی تر ندیده بودم تا حالا!!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۳ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۳
۳
شما كه منتشر نميكنيد ولى من جوابتان را ميگويم : رهبرى 20 سال با منتظرى قطع رابطه بودند اما پس از مرگ او بيانيه دادند و از وى بعنوان فقيه عاليقدر ياد كردند . پس ميشود كسى مسلمان و فقيه باشد اما بخاطر خطايى كه كرده شايستگى مراوده را نداشته باشد
پاسخ
سید محمد حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۷ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱۰
۰
1.این روایت دال بر فسق فقهی نیست. نهایت کمال را شخص ندارد.
2.این روایت مشکل سندی و دلالی دارد.
3.این روایت را جناب آقای مصباح یزدی بررسی کرده است.
4.لطفاً از دادن مقالات ضعیف پرهیز کنید.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۵
۳
عاخی.دست و پا بزنین.خوبه.عاخی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۳
۱۱
بابا حاج آقا خاطره
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۴
۳
سلام و عرض ادب
همه مي دانيم واژه قهر يك بحث شرعي دارد و يك بحث عرفي و قهر در اينجا به مفهوم عدم ارتباط اجتماعي و توجه است نه بحث شرعي
در ثاني مقام معظم رهبري در ان تاريخ ٣٠ سال داشته اند ... در همه دوران عمر براي ايشان اثبات كنيد
ظاهرا اقاي مصباح هم نفي نكرده اند كه رهبر و اقاي هاشمي به همراه هم امدند و در دعوت ايشان ناموفق بودند
پاسخ
فرزند ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۳ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱
۸
سلام دمتان گرم خیلی عالی ...
پاسخ
محمد علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
۱
۵
.... که قدر و منزلت خود را از دست داده حالا سعی میکند به هر صورتی دیگران را هم لکه دار کند و به جای انکه راه اشتباه رفته را اصلاح کند بیشتر خودش را غرق میکند
پاسخ
دوست شما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۳
۳
۰
اولا در مورد این خاطره ابهام زدایی ساده است به هر حال علاوه بر خاطره گویان افراد دیگری که در خاطره از آنها نام برده شده در قید حیات هستند. پرسش در مورد صحت خاطره خیلی سخت نیست.
دوم اینکه بنظرم آن قهری که شما در مورد آن توضیح داده اید با قهر مد نظر گوینده خاطره فرق دارد و قهر در این خاطره نوعی دلخوری سیاسی از آن آقا و به معنی جدا شده راه و روش آنها در طول مبارزه بوده است.
و سوم اینکه در فرض چنین بیان شده که یک فقیه متشرع نمی تواند یک با مسلمان مبارز قهر باشد که درست است اما بر اساس محتوای خاطره به نظر می رسد بر افراد حاضر در آن جلسه معلوم شده است که آن آقا دیگر میلی به مبارزه نداشته است و اطلاق مسلمان مبارز در مورد ایشان شاید مورد مناقشه و چالش اصلی گوینده خاطره بوده است..
پاسخ
405
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۳
۲
۹
آقای هاشمی از قهر مردم با شما در سالهای متمادی بالاخص مجلس ششم و انتخابات 84 اگر خاطره داری رو کن ...؟
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
۴
۰
خودمونیما، شاید منظور ایشون از قهر اون چیزی که شما پنداشتید نبوده باشه.باالاخره درسته ما هیچگونه موافقتی با هاشمی نداریم اما انصاف باید خرج کنیم.شاید یه جاهایی از کتاب شرح اسم یه سری برخوردهای حضرت آقا با برخی ،متناسب حال طرف و زمان موجود، شبیه یا همین چیزی بوده که ایشون میگه ها...الله اعلم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
۶
۱
ظاهرا که خاطره در خصوص آیت اله مصباح بوده نه رهبری ...
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
۷
۱
یعنی این تحلیل شما منو کشت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۶ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
۳
۰
هاشمی کدام فرمانده سپاه را از اعدام نجات داد؟
می گفت پس از این عقب نشینی که برای سامان دادن نیروهای جبهه به جنوب رفته بود، مرحوم خلخالی به او مراجعه کرده و گفته بود آمده است بخاطر از دست دادن فاو و دادن تلفات زیاد، سه نفر از فرماندهان سپاه و جنگ را اعدام کند
خیلی از بزرگان -ازجمله رییس جمهور وقت- می خواستند فرماندهانی که باعث این تلفات شده بودند اعدام شوند اما من اجازه ندادم که دادگاه نظامی با این نیروها که باخلوص جنگیده بودند والبته گاهی هم ضعف نشان داده بودند برخورد کند

درموضوع بالا دقت كنيد اينجا هم اين ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
۵
۰
نقد محتوایی شما خیلی آبکی و مسخره بود چیز دیگه ای نبود گیر بدید. مقام معظم رهبری حی و حاظر هستند الحمدلله اگر خاطره آقای هاشمی دروغ باشد خود مقام معظم رهبری انرا تکذیب میفرمایند.شما میگویید رهبری و آقای مصباح بدلیل شرعی نمی توانستند باهم قهر باشند پس الان هم حتما تایید میکنید که مقام رهبری بدلیل شرعی نمی توانند در مقابل .. هاشمی سکوت کنند.
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
۴
۴
خدایا خدیا تا انقلاب مهدی هاشمی را نگه دار
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
بله ايشان را نگهدارد تا خود حضرت مهدي عليه السلام به ....
مهرعلی سلطانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
۰
۳
برخی آقایان فکر می کنند انقلابی که شد شاه راازمملکت بیرون انداختند نه حیر شاه یک نوکر بود انفلا بیون آمریکا را بیرون انداختند متأسفانه حال انتزار ازدشمن دارندکه دوستی کند! حقی را که برخود قائل میداند بگذرد.
پاسخ
نمخ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۴ - ۰۳ مهر ۱۳۹۳
۰
۰
... دست بردار از این کارا.هر کاری کنی فایده ای نداره جیگرررررررررررررررررررر
گفتی یا نگفتی.گفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها