أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۱۹۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
با وجود اینکه چند ماهی است بنزین با استاندارد روز اروپا یا همان یورو 4 یا به قول متولیان و مسؤولان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بنزین پاک در جایگاه‌های کلانشهر تهران، کرج و تبریز توزیع می‌شود اما مسؤولان اداره کل محیط‌زیست از توزیع بنزین پاک در اراک و تبریز از اوایل مهرماه خبر می‌دهند. این موضوع نشان‌دهنده این است که مسؤولان و ارگان‌های مرتبط با این بحث باهم هماهنگی ندارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هم‌اکنون در 123 جایگاه شهر تهران سوخت با کیفیت مناسب توزیع می‌شود و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال در اکثر کلانشهرها بنزین پاک توزیع خواهد شد.

این درحالی است که عباس کاظمی معاون وزیر نفت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگویی، قبلا گفته بود بنزین یورو4 در کلانشهرهای تهران، کرج و اراک همچنین تبریز عرضه می‌شود. همچنین به گفته این مسؤول، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است با افزایش تولید بنزین یورو 4 در کشور و همچنین واردات این نوع بنزین، در تعداد دیگری از کلانشهرها از جمله اصفهان، اهواز و مشهد نیز بنزین یورو 4 عرضه شود. گفتنی است داوود عربعلی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد  توزیع  بنزین یورو4 حدود 2 ماه پیش در کلانشهرها شروع شده  و برنامه‌ریزی به گونه‌ای است  که در اکثر کلانشهرها گسترش پیدا کند.

بنزین یورو 4 با استفاده از رآکتورهای جدید از بنزین معمولی ترکیبات گوگردی را حذف کرده و با شاخه‌دار کردن (ایزومری کردن) برش‌های کم اکتان بنزینی، بنزینی با مواد آلوده‌کننده کمتر تولید می‌کنند که در کاهش آلودگی هوا و محیط‌زیست بسیار موثر است ولی بنزین سوپر دارای اکتان بالاتر جهت آرام سوزی موتور است البته بنزین سوپر نیز با توجه به روش ساخت آن (پلت فرمیت یا افزودن مواد اکتان‌زا) دارای سطح استاندارد خاصی است که در روش پلت‌فرمیت با آلودگی  بسیار کم و در روش استفاده از مواد اکتان‌ساز در صورت استفاده از بنزین پایه با استاندارد یورو 4 نیز بنزین سوپری با سطح آلودگی یورو 4 خواهیم داشت.

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس و نیز فصل سرما و ادامه افزایش آلودگی هوا براثر افزایش آلاینده‌ها  و همچنین اهمیت عرضه بنزین یورو 4، چرا مسؤولان این سازمان‌ها از نحوه و زمان عرضه این محصول استراتژیک اطلاع ندارند و باهم هماهنگ نیستند. همین  امر این شبهه را ایجاد می‌کند که آیا بنزین مصرفی در کلانشهرها هم‌اکنون بنزین پاک است یا نه؟

تهاتر نفت با بنزین آزاد شد

با تصمیم شورایعالی اقتصادی و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، تهاتر نفت خام صادراتی ایران با بنزین سوپر و گازوئیل، براساس مجوزهای قانونی قبلی در دولت تدبیر و امید آزاد شد.

به گزارش مهر، براساس برآوردهای وزارت نفت باید در سال جاری به طور متوسط روزانه 10 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد اما با وجود رشد مصرف این فرآورده نفتی حجم واردات به نصف کاهش یافته است.

عباس کاظمی، معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه کمتر از 5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود، یکی از دلایل کاهش حجم واردات بنزین را افزایش ظرفیت تولید این فرآورده استراتژیک در پالایشگاه‌های نفت اعلام کرد.

همزمان با کاهش حجم واردات بنزین، با تصمیم شورایعالی اقتصادی و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، تهاتر نفت خام صادراتی ایران با بنزین سوپر و گازوئیل، براساس مجوزهای قانونی قبلی در دولت تدبیر و امید آزاد شد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز با انتشار گزارشی کوتاه اعلام کرد: براساس مصوبه شورایعالی اقتصاد، اقدام وزارت نفت در واردات بنزین سوپر و نفت و گاز از خارج کشور از طریق تهاتر، براساس مجوزهای قانونی قبلی تایید شد. از این رو شورایعالی اقتصاد با تایید منابع و مبالغ مربوط به تهاتر فرآورده‌های نفتی در سال 1392 هدف از این اقدام را تامین کمبود فرآورده‌های نفتی مورد نیاز در کشور اعلام کرده است.

براساس این مصوبه، اقدام وزارت نفت در واردات بنزین سوپر و گازوئیل از خارج کشور از طریق تهاتر، براساس مجوزهای قانونی قبلی تایید شده است. در همین حال خرداد ماه سال جاری هیات دولت با صدور مصوبه‌ای خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزین صرفا با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا شده و برهمین اساس، هرگونه واردات بنزین با استاندارد یورو 2 در قراردادهای جدید ممنوع اعلام شده است.

 مسؤولان شرکت ملی پالایش و پخش نفتی اخیرا با تاکید بر راه‌اندازی 3 طرح جدید افزایش ظرفیت تولید بنزین، تاکید کرده‌اند: با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی و بویژه فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان توقف واردات و تامین نیازهای بنزینی در داخل کشور فراهم می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها