کد خبر: ۲۵۲۰۲۱
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی از واقعی شدن قیمت نان تا پایان سال جاری خبر داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، علی قنبری در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان در جمع خبرنگاران تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائل امروز ما بحث قیمت نان است که در رابطه با این موضوع با توجه به این که مصرف عام مردم است باید با احتیاط برخورد کنیم و پیشنهاد ما این است که قیمت نان را به سمت واقعی شدن هدایت کنیم. به نحوی که قیمت‌ها واقعی شود و به مردم فشار نیاید.

وی تاکید کرد: در این رابطه به مردم یارانه پرداخت می‌کنیم با توجه به این موضوع میزان ضایعات نان نیز کاهش می‌یابد و اهداف مهمی را در رابطه با این موضوع مد نظر داریم.

وی با تاکید بر این که باید از تصدی‌گری دولت در رابطه با امر نان و آرد راهکاری اندیشیده و آن را کاهش دهیم، گفت: باید مسوولیت را به انجمن‌ها و بخش خصوصی بسپاریم چون در شرایط کنونی که قیمت نان اینگونه است هیچ کس از وضعیت موجود راضی نیست و به دنبال طرح جامعی هستیم که به سمت قیمت واقعی حرکت کنیم و تصور می‌کنم در سال جاری بتوانیم این طرح را به تصویب دولت برسانیم.

وی تاکید کرد: این پیشنهاد در دست بررسی است و البته نیاز به فرهنگسازی نیز دارد که فرهنگ مصرف نان و صنعتی کردن آن را در جامعه تقویت کنیم تا مردم توجیه شوند و چنانچه مردم از مزایای طرح مطلع شوند، می‌توانیم با همراهی و همگامی همه عزیزان به اهداف مورد نظر برسیم.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در عین حال تاکید کرد: قیمت‌ نان خیلی افزایش نمی‌یابد و ما معتقدیم که با واقعی شدن آن و با پرداخت مختصری یارانه به مردم می‌توانیم باری را از دوش مردم برداریم البته در نان‌های مختلف اصلاح قیمت متفاوت خواهد بود.

قنبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر تهاتر مواد اولیه تهیه نان با کشور روسیه و این که آیا شرکت بازرگانی دولتی در این زمینه برنامه‌ای دارد یا نه؟ تصریح کرد: بخش قابل توجهی از گندم را از روسیه وارد می‌کنیم که البته می‌توانیم در این زمینه تهاتر کنیم و شرایطی که در آن قرار داریم و با توجه به تحریم‌هایی که علیه ما وجود دارد و از طرفی با توجه به این که در روسیه نیز این تحریم‌ها اعمال می‌شود، می‌توانیم با کشور روسیه بخشی از مشکلات را حل کنیم.

وی همچنین از خرید 6.7 میلیون تن گندم در سال جاری از کشاورزان خبر داد و گفت: می‌توانیم این میزان را به 7 میلیون تن برسانیم و در این رابطه حدود 7 هزار میلیارد تومان به کشاورزان پول پرداخت کردیم و امسال در مقایسه با سال گذشته حدود دو میلیون تن گندم بیشتری خریداری کردیم.

قنبری همچنین در رابطه با اهداف کلی طرح صنعتی کردن نان گفت: این طرح در راستای کاهش ضایعات، کاهش هزینه‌های تولید، بالا بردن کیفیت نان، رعایت اصول بهداشتی و تامین سلامت مردم اجرایی شده است.

وی در عین حال یادآور شد: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان کمیته بهبود کیفیت آرد نان شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال 85 و با توجه به وضعیت نامناسب تولید نان در کشور پیشنهاد صنعتی کردن تولید نان توسط کارشناسان ارائه و لایحه مربوطه توسط هیات وزیران به مجلس ارسال شد و در جزء یک بند الف تبصره 15 سال 86 قانون بودجه کل کشور به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن تهیه و جهت اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح مزبور تا کنون 226 طرح نان صنعتی تولید انبوه به بانک‌های عامل معرفی و از بین آنها 77 طرح مورد موافقت بانک قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: در مجموع از بین طرح‌های مصوب شده 28 طرح به ظرفیت 1355 تن در روز موفق به دریافت تسهیلات شده و از بین آنها تا کنون 21 طرح به ظرفیت 835 تن در روز به اتمام رسیده و توانسته پروانه بهره‌برداری گرفته و 7 طرح به ظرفیت 520 تن در روز در حال اجراست.

وی درعین حال بیان کرد: با احتساب مصرف روزانه 25 هزار تن نان در کل کشور و در صورت تولید با حداکثر ظرفیت توسط واحدهای فوق یعنی 1355 تن در روز می‌توان پیش‌بینی کرد واحدهای مزبور حدود 5.5 درصد نان کشور را تامین می‌کنند.

البته به غیر از واحدهای فوق، واحدهای کارگاهی و نیمه صنعتی دیگری در کشور در حال فعالیت هستند که جزو واحدهای صنعتی انبوه فوق نیستند و در صورت اضافه شدن آنها به این لیست درصد تولید و مصرف نان صنعتی افزایش پیدا می‌کند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: به دلیل

دو گانگی قیمت گندم فساد و رانت افزایش یافته چون قیمت خرید گندم از کشاورزان 150 تومان است که با احتساب 100تومان هزینه جاری به رقم هزار و 150 تومان خریداری می‌شود که ما آن را 465 تومان به فروش می‌رسانیم و این اختلاف قیمت که حدود 700 تومان است رانت ا یجاد می‌کند و ما به دنبال آن هستیم که قیمت گندم و نان را واقعی کرده تا دولت در این قضیه دخالت نکند چون تصور می‌کنم در شرایطی قرار داریم که هیچ کس از این وضعیت راضی نیست و ما تلاش می‌کنیم با واقعی شدن قیمت‌ها فساد و رانت از بین برود البته نظارت دولت نیز در این زمینه وجود داشته باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها