أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۲۱۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
رییس سازمان چای کشور از کاهش 24 درصدی خرید برگ سبز چای به دلیل کاهش بارندگی و شدت گرمای بی‌سابقه خبر داد و گفت: اکثریت بوته های چای به طور یکپارچه دچار سوختگی شده‌اند و این خسارات به باغات چای وضعیت معیشتی چایکاران را بحرانی کرده است.
به گزارش پایگاه 598 ؛ علی محرر از ارائه مستندات و ارسال گزارش در خصوص خسارت خشکسالی مربوط به باغات چای استان‌های شمالی به وزارت جهاد کشاورزی، استانداری‌های گیلان و مازندران، مجمع نمایندگان گیلان در مجلس و همچنین صندوق بیمه محصولات کشاورزی خبر داد.
 
وی افزود: علاوه بر این اقدامات، بازدیدهای مشترک میدانی فی مابین کارشناسان سازمان چای کشور و صندوق بیمه محصولات کشاورزی در چندین مرحله از باغات چای شمال کشور صورت گرفته و به طور مستند عکس و فیلم (لوح فشرده) تهیه شده و در اختیار مسئولان قرار گرفته است.
 
محرر گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی و شدت گرمای بی سابقه، از خرداد تا کنون منجر به سوختگی برگ‌ها، جوانه ها و بوته های چای و عدم برداشت برگ سبز چای از باغات شده است. باغات چای با چالش جدی و بی سابقه مواجه و اکثریت بوته ها بطور یکپارچه دچار سوختگی شده‌اند که معیشت تولیدکنندگان چای به سبب عدم نفع و خسارت وارده در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.
 
وی افزود: برداشت برگ سبز چای تا به امروز نسبت به سال گذشته مجموعا ۲۴ درصد کاهش یافته و نسبت به سا 1391 نیز ۳۲ درصد کاهش تولید داشته ایم و از نظر مقدار نسبت به سال گذشته مجموعا ۱۷ هزار تن کسر تولید داریم.
 
فقط ۱۴ درصد از چایکاران باغ‌ خود را بیمه کرده‌اند
 
رییس سازمان چای کشور اظهار کرد: در سال زراعی ۹۳ -۹۲ اکثر کشاورزان موفق به بیمه باغات خود نشده اند به طوریکه از 55 هزار و 422 نفر چایکار با سطح زیرکشت 25 هزار و 102 هکتار فقط 7633 نفر با مساحت4938 هکتار باغات چای خود را بیمه کرده‌اند؛ یعنی حدود ۱۴ درصد از کل چایکاران را شامل می شود که درصد کمی از بهره برداران و سطح زیرکشت را شامل می شود.
 
وی گفت: سازمان چای کشور برای برون رفت از مقطع فعلی به جهت مقابله با خشکسالی پیشنهادات خود را به وزارت جهاد کشاورزی منعکس کرده است تا تامین، تخصیص و ابلاغ اعتبار به‌زراعی برای پرداخت به چایکاران به منظور هرس زودهنگام بوته های آسیب دیده از خشکسالی صورت گیرد و از حریق باغات چای جلوگیری شود و بخشی از خسارت چایکاران از محل حوادث غیرمترقبه، بیمه کشاورزی انجام شود.
 
رد ادعای پرداخت نشدن تسهیلات به‌زراعی به چایکاران
 
محرر با رد هرگونه ادعا که در سال قبل تسهیلات بهزراعی به چایکاران پرداخت نشده است، افزود: در سال گذشته هیچگونه اعتباری برای به زراعی باغات چای نبود که پرداخت شود و فقط کشاورزان از منابع داخلی بانک ها می توانستند تسهیلات دریافت کنند که آن هم به دلیل بدهی معوقه بسیاری از آنها موفق به دریافت تسهیلات نشدند اما با پیشنهاد و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی و حمایت مجمع نمایندگان گیلان در مجلس و استانداری های گیلان و مازندران در لایحه بودجه امسال مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای به زراعی باغات پیش بینی شده است.
 
وی افزود: مدیران سازمان چای کشور باتوجه به رسالتی که دارند و از سیاست های اولیه و مهم خود می دانند که امور زیربنایی زراعت را با تنظیم برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت به طور جدی دنبال کنند و یکی از محوری ترین امور زیربنایی، عملیات بهزراعی زمستانه و اقدام اصولی و به موقع هرس باغات چای است.
 
رییس سازمان چای خاطرنشان کرد: از همین رو کارشناسان این سازمان از هم اکنون طرح به زراعی باغات چای را تهیه و آماده کرده اند تا در زمان پرداخت تسهیلات بهزراعی که در فصل زمستان است به کشاورزان چایکار پرداخت کنند.
 
2 میلیون و 880 هزار تومان تسهیلات برای عملیات به‌زراعی هر هکتار باغ چای
 
وی گفت: در این طرح برای هر هکتار باغ چای مبلغ دو میلیون و ۸۸۰ هزار تومان برای به زراعی باغات شامل ۲۰ درصد کف بر، ۲۰ درصد کمربر و ۶۰ درصد سرهرس و آرایش و تغذیه باغات در نظر گرفته است.
 
رییس سازمان چای کشور نتیجه اجرای طرح به زراعی باغات چای کشور را جوان سازی باغات چای، اصلاح ساختار باغات چای، مقاوم سازی بوته های چای در مقابل آفات و بیماری ها، گسترش سطح برداشت بوته های چای، اعمال مدیریت در جهت عرضه مناسب برگ سبز چای و ارتقای کمیت و کیفیت برگ سبز چای تولیدی یاد کرد.
 
محرر پیش بینی سازمان چای کشور برای اجرای طرح به زراعی باغات چای کشور در سال جاری را ۸۳۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار امیدواری کرد: اعتبار مورد نیاز تا زمان اجرای طرح تامین و تخصیص یابد.
 
وی در خصوص وضعیت آبیاری تحت فشار باغات چای نیز گفت: اجرای آبیاری تحت فشار در گذشته از وظایف اداره کل خدمات پژوهشی چای بود و از اعتبارات طرح ملی اجرا می شد که بخش مهمی از طرح های اجرا شده در سنوات گذشته بلااستفاده و رها شده که یکی از دلایل آن نداشتن آب کافی و فقیر شدن سفره های زیرزمینی بوده است. اما این سازمان در نشست مشترک با مسئولان و کارشناسان مرکز تحقیقات چای کشور در حال بررسی و ارائه راهکار جهت استفاده بهینه از امکانات موصوف و افزایش سطح زیرکشت باغات چای جهت پوشش آبیاری تحت فشار هستند.
 
صندوف توسعه حمایت از چای تشکیل می‌شود
 
محرر از دیگر اقدامات سازمان چای کشور پیگیری تشکیل صندوق توسعه حمایت از بخش چای بوده که مقدمات آن با برگزاری ده‌ها نشست با دست اندرکاران و کارشناسان مربوطه فراهم شده و اساسنامه این صندوق با لحاظ عضویت کلیه کشاورزان چایکار و تولیدکنندگان چای تهیه کرده که پس از تصویب اجرا خواهد شد.
 
تولید حدود 14 هزار تن چای خشک در سال جاری

 
رییس سازمان چای کشور در ادامه تاکید کرد: در سال جاری تاکنون 62 میلیون و 540 هزار و 48 کیلوگرم برگ سبز چای به صورت تضمینی به ارزش ۸۶۹ میلیارد و ۶۷۴ میلیون و ۳۸۴ هزار ریال از کشاورزان چایکار استان های شمالی خریداری شده که 31 هزار و 17تن درجه یک معادل ۴۹ درصد و مقدار 31 هزار و 137 تن درجه دو معادل ۵۰ درصد است.
 
وی گفت: از این میزان برگ سبز خریداری شده 13 هزار و 985 تن چای خشک تولید شده است.
 
محرر از ارائه طرح قیمت پیشنهادی خرید تضمینی برگ سبز چای برای سال زارعی 1394 خبر داد که از رشد چشمگیر و قابل توجهی نسبت به امسال برخوردار است و در صورت تصویب قیمت پیشنهادی از سوی دولت اعلام خواهد شد.
 
واریز بهای فروش 12 هزار تن چای سنواتی به خزانه
 
رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه چندی پیش حدود ۱۲ هزار تن چای سنواتی توسط این سازمان برای تهیه کمپوست خریداری و به مرکز تحقیقات ارسال شد تا این چای به مرور زمان به کود تبدیل و به بازار عرضه شودT گفت: پول حاصل از فروش این کود به خزانه واریز خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: چای سنواتی حتی در صورت فرآوری نیز از لحاظ فنی برای کارشناسان قابل شناسایی است.
 
محرر با بیان اینکه طبق قانون مبنی بر ساماندهی چای سنواتی، چای های مربوط به سال های 1379 تا 1383 که در انبارها ذخیره شده بود برای مصارف صنعتی از کشور خارج می شود زیرا ایران دستگاه ها و فناوری های مربوط به فرآوری صنعتی چای را ندارد، تصریح کرد: مسئولیت خروج چای سنواتی از انبارها و مبادی خروجی به منظور صادرات بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان استاندارد و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. بنابراین امکان ورود چای سنواتی به کشور بعید است مگر آنکه این محصول به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد.
 
رییس سازمان چای کشور افزود: البته تمام چای های ذخیره شده در انبارها، چای های کمپوستی نبودند اما سالانه بخشی از چای های داخل انبارها و با کیفیت پایین تولید داخل برای تولید کافئین، تی بگ (حاصل اختلاط چای ایرانی و خارجی) یا خاک(کمپوست) از کشور خارج می شود.
 
صادرات چای سنواتی کیلویی 2000 تومان
 
وی با بیان آنکه چای صنعتی با قیمتی حدود 2000 تومان (۸۰ سنت) خریداری و از کشور خارج می شود، ادامه داد: در حال حاضر چای های سنواتی و نامرغوب ایران به منظور فرآوری صنعتی به هلند، انگلستان، هندوستان، کویت، روسیه، ترکیه و افغانستان صادر می شود و احتمال بازگشت این چای به داخل کم است چرا که فراوری و بازگشت آن به کشور مقرون به صرفه نخواهد بود.
 
به گفته محرر در هیچ جای دنیا واردات چای بسته بندی رواج نیست؛ بنابراین در صورتی که چای بسته بندی به کشور ما وارد شود، وزارت بهداشت، آموزش پزشکی، سازمان استاندارد و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئول هستند.
 
سازمان چای هیچ بدهی به چایکاران ندارد
 
وی تصریح کرد: در مجموع ۸۵ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران استان‌های شمالی پرداخت شده است و تا این لحظه سازمان چای هیچ بدهی به چایکاران ندارد.
 
محرر یادآور شد: تسهیلات مربوط به به‌زراعی باغ‌های چای قرار است امسال در زمان مناسب اختصاص پیدا کند که امید می‌رود با تخصیص‌های به‌موقع در سال آینده شاهد کیفیت بالایی در برگ سبز چای تولیدشده باشیم.
 
محرر پیش‌بینی کرد که آبان‌ماه سال جاری تسهیلات مربوط به به‌زراعی باغ‌های چای تخصیص یابد.

منبع:ایسنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها