يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۲۲۴۰
زمان انتشار: ۲۰:۰۰     ۲۷ شهريور ۱۳۹۳
انسان برای این‌که بخواهد دعایش به اجابت برسد، باید در مال و یا نعمتی که خداوند به او عطا می‌کند صرفه‌جویی و میانه‌روی داشته باشد.
یکی از مسائل اساسی که امروزه در جامعه ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است صرفه‌جویی در اموال عمومی و خصوصی است اگر در کارها صرفه‌جویی داشته باشیم، هرگز نعمت‌ها هدر نمی‌رود.

امام صادق (ع) درباره صرفه‌جویی در نعمت‌ها می‌فرمایند: دعای چهار کس مستجاب نمی‌شود... و مردی که مالی داشته و آن را تباه کرده است و می‌گوید: پروردگارا به من روزی ده؛ و خداوند می‌فرماید: «مگر به تو فرمان ندادم که صرفه‌جو باشی؟»

امام صادق (ع) به روایت از پیامبر(ص) می‌فرمایند: هر کس در معیشت خود میانه‌روی (و صرفه‌جویی) کند، خدا روزی او را می‌رساند؛ و هر کس تبذیر (و ولخرجی) کند، محرومش می‌سازد.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: ملاحظه داشتن در امور معاش، بهتر است از فراوانی مال.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: اگر مردی همه آن‌چه را که دارد در راهی از راه‌های خدا انفاق کند، کاری نیک نکرده و توفیقی نیافته است، مگر خدای متعال نفرموده است: به دست خویش خود را به مهلکه (تباهی، عاقبت تباه) میفکنید، و به نیکویی رفتار کنید، که خداوند نیکو رفتاران را دوست می‌دارد، یعنی صرفه‌جویان را.

پی نوشت
مجمع‌البیان۷/۱۷۹

کافی ۴/ ۵۲

سفینه البحار ۱/۵۳۲

کافی ۴/۵۳

منبع
الحیات، محمدرضا حکیمی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها