يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۲۳۲۴
زمان انتشار: ۱۵:۴۴     ۲۸ شهريور ۱۳۹۳
معاون بهداشت وزیر بهداشت:
معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: افزایش مالیات دخانیات به طور ویژه ای با کاهش مصرف جوانان و افراد بی بیضاعت مرتبط است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وزارت بهداشت، علی اکبر سیاری در جلسه ستاد کشوری کنترل دخانیات با اشاره به افزایش بیش از  ۲ برابری مصرف قلیان در مقایسه با دوره های قبل، نسبت به گرایش مصرف کنندگان قلیان به سیگار و سایر مواد هشدار داد.

سیاری گفت: در حال حاضر در ایران حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مصرف کننده انواع مواد دخانی هستند و ۴ درصد از کل مرگ و میر بالای ۳۰ سال، به مصرف دخانیات انتساب داده شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بر اثر استعمال دخانیات دود می شود، ادامه داد: علاوه بر سرطانهای سر و گردن، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری، سرطان خون و سرطان های زنان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن تنفسی و مشکلات مرتبط با باروری و سقط جنین از عوارض دیگر استعمال دخانیات محسوب می شود.

سیاری با اشاره به مشکلات اجتماعی ناشی از مصرف قلیان در جامعه گفت: ارزش دانستن مصرف قلیان، ضعف آگاهی لازم از مضرات آن و همچنین استفاده از قلیان به عنوان یک وسیله تفننی و تفریحی، از یک سو و وجود نگاه اشتغالزایی ناشی از مصرف قلیان از سوی دیگر، در کنار ضعف هماهنگی های بین بخشی، باعث شده هر روز تعداد بیشتری از افراد جامعه به خصوص جوانان به مصرف قلیان گرایش داشته باشند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم افزایش قیمت و مالیات سیگار خاطرنشان کرد: افزایش ۱۰ درصدی مالیات دخانیات باعث کاهش ۴ درصدی مصرف دخانیات و کاهش ۸ درصدی مصرف این کالا می‌شود. ضمن اینکه افزایش مالیات دخانیات به طور ویژه‌ای با کاهش مصرف جوانان و افراد بی بیضاعت همراه است.

وی بر وجود محیطهای عاری از دود، الصاق تصاویر هشداردهنده روی پاکت های سیگار، محدودیت دسترسی به دخانیات و افزایش سطح آگاهی های عمومی برای کاهش استعمال دخانیات تاکید کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها