کد خبر: ۲۵۲۵۸۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
اسکناس‌ها بر اساس میانگین استفاده‌شان به صورت روزمره طول عمرهای متفاوتی دارند و هرکدام پس از مدتی از چرخه پولی خارج می شوند.
به گزارش پایگاه 598  ؛ به نقل از بازار خبر دفعه بعدی که خواستید برای خرید خود پولی را به فروشنده پرداخت کنید به اسکناسی که بابت خرید خود می‌پردازید دقت کنید.

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اسکناس‌هایی را که از جیب یا کیف پول خود خارج می‌کنید چند سال عمر کرده‌اند و تا چند سال دیگر می‌توانند گردش داشته باشند؟

مهم‌ترین عاملی که عمر اسکناس‌های موجود در یک سیستم پولی را مشخص می‌کند کمیت استفاده از آن‌ها در مبادلات تجاری و خریدوفروش‌ها است. برای مثال یک اسکناس 1000 تومانی به دلیل استفاده زیاد در خریدهای کوچک و خرد کردن اسکناس‌های درشت معمولاً طول عمر کمتری نسبت به اسکناس‌های دیگر دارند.

اسکناس 2000 تومانی نیز به همین ترتیب در سیستم گردش مالی به علت استفاده زیاد به صورت روزمره طول عمر کمتری نسبت به اسکناس‌های دیگر دارد. در مقابل برای مثال اسکناس 10000 تومانی عمر بیشتری در گردش مالی دارد.

در مورد دلار، رایج‌ترین ارز بین‌المللی نیز همین قضیه برقرار است. برای مثال یک اسکناس 5 دلاری به دلیل اینکه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در خرد کردن اسکناس‌های درشت کاربرد دارد به نسبت عمر مفید کمتری نسبت به اسکناس‌های 100 دلاری دارند.

طبق آماری که وزارت خزانه داری آمریکا منتشر کرده است عمر یکی اسکناس 100 دلاری حدوداً 15 سال است که بیشترین مقدار را در میان اسکناس‌های دیگر دارد و اسکناس 50 دلاری کمترین عمر را در میان اسکناس‌های دیگر داشته و سریع تر از چرخه مالی حذف می‌شود.

در نمودار زیر عمر اسکناس‌های واحد دلار را قبل از اینکه از چرخه مالی حذف شوند مشاهده می‌کنید.

 



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها