کد خبر: ۲۵۲۷۴۰
زمان انتشار: ۲۱:۴۲     ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
محققان آمریکایی با الهام از پوست کوسه موفق به توسعه پوششی شده اند که از انتقال انواع عفونت های باکتریایی جلوگیری می کند.
به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نیچر، در این مطالعات نقش مواد گوناگون در جلوگیری از گسترش عوامل بیماری زا از جمله ویروس و باکتری، عوامل آلرژی زا و عطسه بررسی شده است.

در این روش میکرو الگوهایی (micropattern) به نام Sharklet توسعه داده شده است که مانند پوست کوسه از ناهمواری های میکروسکوپی تشکیل شده اند.

آزمایش ها نشان داده است که میزان گسترش عفونت هایی مانند MRSA در این پارچه نسبت به پارچه های صاف و نرم، 94 درصد کمتر است.

گسترش بیماری ها در بیمارستان یکی از مهمترین نگرانی های بهداشت عمومی است. فناوری های متفاوتی برای کاهش این عوامل بیماری زا توسعه داده شده اند که مهمترین آن استفاده از نانوذرات نقره است. گزارش ها نشان می دهد که این ذرات سمی هستند و استفاده مداوم از آن برای انسان مضر است؛ ولی به کارگیری پارچه هایی که با الهام از پوست کوسه از گسترش بیماری جلوگیری می کنند راهکار مناسبی است.

محققان در تلاشند تا کارایی این پارچه ها را در برابر انواع عفونت ها بررسی کنند و با بهینه کردن آن، محصول نهایی را به بازار عرضه کنند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Antimicrobial Resistance and Infection Control منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها