أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۲۷۴۲
زمان انتشار: ۲۱:۴۴     ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
محققان می گویند: به رغم آنچه که پیش از این تصور می شد تاثیر داروهای ضد افسردگی پس از چند هفته مشخص می شود یک مطالعه جدید نشان می دهد که این داروها تنها در عرض سه ساعت بر مغز تاثیر می گذارند.
به گزارش ایرنا از مدیکال نیوز تودی، نتایج این مطالعه که توسط محققان آلمانی انجام شد نشان داد که یک دوز داروی ضد افسردگی در عرض سه ساعت تغییرات قابل توجهی در مغز ایجاد می کند.

در این مطالعه محققان از مغز داوطلبان پس از مصرف داروی «سیتولاپرام» که به اندازه زیادی تجویز می شود، اسکن گرفتند.

سیتولاپرام که در انگلیس به نام Cipralex و در آمریکا به نام Lexapro عرضه می شود یک بازدارنده بازجذب سرتونین (SSRI) است و هدف از مصرف آن افزایش سطح این ماده شیمیایی در مغز است.

مشخص شده است که داروهای دسته SSRI اتصالات مغزی را به روش های مهمی تغییر می دهند اما به اندازه زیادی گمان می رفت که این تاثیر پس از گذشت چند هفته مشخص می شود.

دکتر «جولیا ساچر» از موسسه علوم شناختی و مغز «مکس پلانک» در آلمان که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت گفت: انتظار نداشتیم که SSRI در یک فاصله زمانی کوتاه تاثیر بزرگی بر کل مغز داشته باشد.

محققان با مطالعه این اسکن های که در آنها جریان خون اندازه گیری شده بود متوجه شدند که این دارو در بیشتر بخش های مغز موجب کاهش اتصال شده است.

اما در دو منطقه خاص مغز یعنی مخچه و تالاموس موجب افزایش اتصال شده بود.

با وجود انجام مطالعات بسیار گسترده ای در مورد داروهای دسته SSRI، اما نحوه کار این داروها هنوز کاملا مشخص نیست.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که پیام هایی را میان سلول های عصبی و مغز حمل می کند.تصور می شود که این ماده شیمیایی اثر خوبی بر روی حالات روحی، احساسات و خواب دارد.

این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شده است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها