کد خبر: ۲۵۲۸۴۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
هفتمین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک از اول هفته کلید زده شد. ایران و گروه ۱+۵، تا ۲۴ نوامبر (۳ آذر) فرصت دارند تا درباره یک راه حل جامع دراز مدت توافق کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،ایران و گروه 1+5، تا 24 نوامبر (3 آذر) فرصت دارند تا درباره یک راه حل جامع دراز مدت توافق کنند. درحالی که به مهلت 24 نوامبر نزدیک می شویم، ایران و قدرت های جهانی به مذاکرات بازگشتند و دور جدید مذاکرات این هفته در نیویورک آغاز شده است. اما شکاف به وجود آمده میان دو طرف بر سر آینده و شدت برنامه غنی سازی، بیش از هر زمان دیگری است. حضور رییس جمهور در نیویورک این احتمال جدی را بوجود آورده است که دو طرف بخواهند اختلاف های خود درباره موضوعات اساسی را از طریق واگذاری تصمیم گیری به روسای جمهور یکسره کنند و به این ترتیب مذاکرات نیویورک ممکن است یک دقیقه 90 زودهنگام برای مذاکرات باشد.
آقای روحانی چند هفته قبل گفته بود اگر لازم باشد خود شخصا هدایت مذاکرات هسته ای را به عهده خواهد گرفت.
این اتفاقی است که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند در نیویورک رخ خواهد داد.
اما اطلاعات موجود نشان می دهد اختلاف های مهمی میان دو طرف وجود دارد اما یکی از اصلی ترین اختلاف ها درباره میزان ظرفیت غنی سازی است که ایران مجاز خواهد بود آن را در طول گام نهایی حفظ کند.
وندی شرمن دو روز قبل در دانشگاه جرج تاون اعلام کرد که اگر ایران خواهان تعلیق تحریم هاست حتما باید برنامه فعلی غنی سازی خود را محدود کند. ایران متقابلا بر افزایش شفافیت برنامه هسته ای اش به جای محدودیت آن تاکید دارد.
توافق ژنو می گوید ایران در طول گام نهایی باید ظرفیت غنی سازی را بر اساس نیازهای عملی اش از جنبه های مختلف محدود کند.  با این حال برخی منابع می گویند در مذاکرات فعلی اختلاف دو طرف بیشتر درباره چگونگی لغو تحریم هاست تا درباره ظرفیت غنی سازی.
 معلوم نیست حتی اگر ایران به درخواست های آن برای محدود کردن ظرفیت غنی سازی اش تن بدهد باز هم آنها حاضر به تعلیق و نهایتا لغو تحریم ها باشند. ضمن اینکه ایران نمی تواند ظرفیت غنی سازی خود را به میزانی کمتر از خطوط قرمز تعیین شده محدود کند.
اما معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید: «: رآکتور

اراک

و غنی‌سازی اورانیوم پیچیده‌ترین موضوعات مورد گفتگو در مذاکرات اتمی ایران است.» رئیس هیات روسیه در مذاکرات اتمی ایران و 1+5 روز شنبه گفت: «راستی‌آزمایی و بسته شدن موضوع ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران از دیگر موضوعات پیچیده است.»
به پیچیدگی های موضوع هسته ای؛ تلاش لابی های ضد توافق با ایران را هم باید بیافزاییم. مخالفان توافق هسته ای با ایران بار دیگر بسیج شده اند. نامه ی اخیر نماینده اد رویس (جمهوری خواه از کالیفرنیا) و الیوت انجل (دموکرات از نیویورک) رئیس و عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان شامل بسیاری از تحریفات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی سالیانه اش در سازمان ملل می شود. 
دانلود

مخالفان، ایران هسته ای را تهدیدی برای امریکا اعلام می کنند.  برنامه هسته ای ایران آیا تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده و متحدانش است؟
 چگونه برنامه هسته ای کشوری که قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد و برآورد نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده درباره آن می گوید که قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارد، تهدید محسوب می شود؟ آیا برنامه هسته ای برزیل و ژاپن برای همسایگانشان تهدیدی محسوب می شود؟  آیا کشورهای غربی تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای آنهم با آرمان اسلامی و انقلابی را بر می تابند؟ باید منتظر بود و دید.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها