کد خبر: ۲۵۲۹۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
ابوالقاسم طالبی در برنامه "هفت":
این کارگردان سینما و تلویزیون در برنامه "هفت" گفت: فیلم سیاسی را با ضدانقلاب یکی نکنید؛ چون اینها دنبال تخریب خودی و تشویق امثال کاخ سفید نیستند؛ همه چیز سینما بر خرج دولتی می‌چرخد پس آدرس غلط ندهید؛ مخاطب ما هم فقط در گیشه نیست
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، برنامه "هفت" شب گذشته میزبان ابوالقاسم طالبی شد؛ این کارگردان با حضور در این برنامه در گفتگویی با محمود گبرلو عنوان کرد: من از اول هم فیلمساز بودم اما با جهانبخش سلطانی در اصفهان تئاتر کار میکردم. در دوره آقای خاتمی چون منتقد فرهنگ بودم مرا دعوت به همکاری در ارشاد کرد. بعد از آنجا هم با آقای لاریجانی و... مشغول همکاری شدم. از آن زمان هم راه‌اندازی ویدیو و شبکه آن برعهده من گذاشته شد.

* همه فیلمها به نوعی سیاسی هستند

این کارگردان افزود: من فیلمساز سیاسی هستم چه ابایی مگر دارد؟  یعنی باید دشمن را شناخت و تدبیر امور کرد. پشت صحنه سیاست را دید. من معتقدم که همه فیلمها نیز به نوعی سیاسی هستند. سیاست تبین می‌کند که فیلمساز چطور فیلم بسازد شاید خودش هم حواسش نباشد. کسی که می‌گوید من سیاسی نیستم هم باز هم با سیاست این حرف را میزند.

طالبی همچنین در ادامه گفت: انسان مومن متعهد وقتی در عرصه های مختلف کار میکند باز هم براساس آن اعتقاد کار کند. کسی در سینما نمیتواند بگوید ابوالقاسم طالبی متفاوت عمل کرده بلکه همیشه یک جور بودم. خیلی از مشکلات ما بخاطر همین دوگانگی آدمهاست که هرجایی می‌رهد رفتارش تغییر می‌کند.

* فیلم سیاسی را با فیلم ضدانقلاب یکی نکنید

وی در ادامه گفتگوی خود افزود: فیلم سیاسی با فیلم ضدانقلابی متفاوت است؛ کسانی که این نظام را قبول دارند اما به برخی جاها ایراد دارند و در رابطه با آن فیلم میسازد فیلمش سیاسی میشود نه ضدانقلاب چون دنبال تخریب و دست زدن الیزابت و کاخ سفید برای خود، نیست.

کارگردان "قلاده‌های طلا" یادآور شد: من به آقای روحانی رأی ندادم اما دلیل نمی‌شود که شمشیر بردارم و علیه ش کار کنم و ما هم به او کمک می‌کنم. دوستان مسئول سینمایی هم در سینما تلاش میکنند. ارزیابی آن را هم باید به زمان جشنواره فجر امسال موکول و بعد میتوان آنان را نقد کرد. الان که نمیتوان دوستان را نقد کرد. من آرزو دارم که موفق بشوند و ما خوشحال می‌شویم.

* نباید فیلمساز منتظر فرش قرمز باشد

وی همچنین توضیح داد: من نباید با کاری و حرفی علیه آنان موضع بگیرم بلکه ارزیابی آنان را باید به زمان جشنواره فجر امسال گذاشت. ما نباید عافیت طلب باشیم و از مشکلات بترسیم. برای کسی در سینما فرش قرمز که پهن نمی‌کنند بلکه باید تلاش کنیم و اذیت شویم تا فیلمی بسازیم.

کارگردان "نغمه" در ادامه به سینمای دفاع مقدس اشاره داشت و گفت: سینمای دفاع مقدس توفیق میخواهد و زوری که نیست؛ توفیق است کار کردن و به راه انسانهای نورانی و شهدا رفتن. امیدوارم فیلم ساختن ما نیز مخلصانه باشد چون اخلاص اگر نباشد کار برکتی ندارد.  در سینمای ما خیلی ادمها هستند که متوجه قضایا هستند خوشبختانه.

* همه چیز ما دولتی است؛ پس آدرس غلط ندهید

طالبی با بیان اینکه نباید با ایجاد کلماتی مثل سینمای بفروش، نفتی و تختی ... دعوا ایجاد کرد، افزود: چون همه چیز بر خرج دولتی می چرخد پس آدرس غلط ندهید. مخاطب تعریفش فرق کرده و دوستان کمی عقب تر هستند و با این همه وسایل ارتباطی هر فیلمی هم قابل دیدن است. مخاطب را فقط در دایره گیشه و سینما نبینیم.

وی ادامه داد: کدام فیلم، جز طنز در این سالها میفروشد در گیشه؟ کدام فیلم در سینمای ایران اینگونه است؟ پس همه باید طنز بسازیم؟ اصغر فرهادی فیلمساز بدی است مگر اما "گذشته" او فروخت؟ پس مخاطب فقط گیشه نیست، تلویزیون و رسانه های تصویری و دانلود غیرقانونی و ... فیلمها نیز هست.

* هر کسی که پول بدهد می‌گیرم تا فیلمم را بسازم

طالبی در این رابطه افزود: هرکه باشد که پول بدهد از او می‌گیرم و فیلمم را میسازم. هیچکس در این سینما بدون کمک دولت نمیتواند فیلم بسازد. خوشبختانه هیچوقت نگفتند که من نفتی کار می‌کنم اگر هم چیزی گفته اند از جنبه سیاسیم بوده اما کلا این بحثها درست نیست. خیلی از فیلمهای هالیوود نیز نمیتوانند در گیشه سرمایه شان را برگردند و امثال پنتاگون پشتوانه آنان هستند.

این کارگردان به گیشه و فروش سینما اشاره کرد و عنوان کرد: من با آقای فرهادی موضع ندارم گرچه از نظر فکری با او متفاوتم اما "جدایی نادر از سیمین" هم در جشنواره به او جایزه دادیم و در اسکار هم پذیرفته شد گرچه برای ما هم شاید ضرر داشت اما با یک گل که بهار نمیشود و دیدید که "گذشته" او نفروخت. فیلمهای ده نمکی می‌فروشد چون او قشر جدید سینمارو دنبال خودش راه انداخته و آنها هم قشری مذهبی بودند که قبلا سراغ سینما نمیرفتند که شاید خیلی ها این شانس را نداشته باشند.

* فضای کشور را سیاه نشان ندهیم

به گفته طالبی؛ هرکس هر عقیده داشته باشد میتواند فیلم بسازد اما به نفع کشور و نظام باید فیلمش را بسازد. ملاکش را هم برعهده مدیران است که ضوابط تعیین کنند. فضای کشور را هم نباید فیلمساز سیاه نشان دهد و غبارآلود. جالب اینکه در انتخابات ریاست جمهوری هم این را دیدیم و سیاستمدار همیشه دنیال این فضای یأس آلود است البته جز آقای حدادعادل.

* 6 سال را باید خرج فیلم جدیدم بکنم

ابوالقاسم طالبی در پایان نیز درباره وضعیت پروژه سینمایی "یتیمخانه ایران" گفت: چهار سال است دنبال اینم که از نظام پول بگیرم که فیلمی بسازیم چون 100 سال پیش جمعیت نیم میلیونی زیادی از قحطی و گرسنگی مرده اند درحالیکه هیچ فیلم و اثری درباره آن نداریم. 4 سال تحقیق کردم و 2 سال دیگر هم خرج آن می‌کنم. من در حد خودم تلاش میکنم و کم فروشی نمیکنم قرار نیست حتما در گیشه هم بفروشد. سعی میکنم از هنرمندان تئاتر استفاده کنم. میخواهم اثری در خور مردم ایران برای دیدن باشد در هر جایی چه سینما و چه تلویزیون و ... هم که مخاطب ببیند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها