أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۳۱۲۵
زمان انتشار: ۲۰:۰۵     ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
سرپرست مدیریت امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت اوراق مسکن در بازار محدویت‌هایی برای پرداخت تفاوت تسهیلات جعاله و خرید مسکن اعمال شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از ساختمان ایران؛ 

محمد حسن مرادی گفت: متاسفانه برخی اقدامات برای جلوگیری از افزایش قیمت اوراق مسکن و محدودیت‌هایی که از سوی فرابورس اعمال شد جواب نداد و قیمت‌ها همچنان بالا رفت و باعث شد تا بانک مسکن با هدف جلوگیری از واسطه‌گری و افزایش قیمت اوراق مسکن بخشنامه‌ای را صادر کند.

وی افزود: در این خصوص یک سری آسیب ‌شناسی‌هایی انجام دادیم که مشخص شد حجم معاملات به نسبت آنچنان بالا نیست ولی قیمت اوراق مسکن شدیدا بالا می‌رود.

وی ادامه داد: قبلا یک سری امکاناتی برای مشتریان داشتیم از جمله اینکه مشتریانی که قبلا 5 میلیون تومان وام جعاله گرفته بودند الان با توجه به این که سقف وام جعاله به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود این شرایط را دیده بودیم که از تفاوت آن استفاده و 5 میلیون تومان مابقی را اوراق بگیرند و استفاده کنند.

مرادی با اشاره به اینکه این اوراق عملا به مصرف واقعی که همان تعمیرات و یا خرید مسکن بود نمی‌رسید،اضافه کرد: شرح تعمیرات ارائه شده برای دریافت تفاوت وام جعاله صوری بود و یا اینکه ارزیاب بانک مسکن به هر دلیلی برای بازدید نمی‌رفت و آن تفاوت وام از سوی مشتری صرف سایر امورات مثل خرید طلا و یا سایر مایحتاج می‌شد.

سرپرست مدیریت امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت:‌این اقدامات تقاضای اوراق مسکن را به صورت کاذب بالا برده بود. وی افزود: یکی دیگر از امکاناتی که قبلا وجود داشت و ما اخیرا طی بخشنامه‌ای آن را منع کردیم این بود که اگر مشتریانی قبلا تسهیلاتی روی یک پلاک به عنوان مثال 20 میلیون تومان گرفته بودند و بعد از افزایش سقف وام مسکن به 35 میلیون تومان اگر می‌آمدند تعویض وثیقه می‌کردند یا تغییر نام مدیون می‌کردند و بدهی خود را به خریدار جدید منتقل می‌کردند خریدار جدید می‌توانست تفاوت این وام را یعنی 15 میلیون تومان را اوراق مسکن بخرد.

مرادی اضافه کرد: باز هم یک عده‌ای در این میان می‌آمدند معاملات صوری انجام می‌دادند، زیرا علیرغم اینکه قیمت اوراق همچنان نسبت به سایر تسهیلات بانکی به نظر بالا می‌آید اما جذابیت دارد.

وی ادامه داد: این افراد یک معامله صوری با برادر یا خواهر و بستگان خود انجام می‌دادند و 15 میلیون تومان تفاوت وام را می‌گرفتند و به مصارف دیگر می‌رساندند. مرادی خاطرنشان کرد: البته برخی از مشتریان هم بودند که واحد مسکونی کوچکی داشتند و می‌خواستند خانه بزرگتری تهیه کنند و می‌آمدند از این تفاوت وام استفاده می‌کردند و آن وام را به خانه جدید که بزرگتر بود منتقل می‌کردند.

وی افزود: این موارد باعث می‌شد آنهایی که واقعا مسکن ندارند و برای بار اول می‌خواستند صاحب مسکن شوند باید هزینه سنگین‌تری را برای خرید اوراق پرداخت کنند. وی خاطر نشان کرد: بانک مسکن برای اینکه جلوی این اتفاقات و معاملات را بگیرد بخشنامه‌ای را صادر کرد که به وام جعاله تفاوت داده نمی‌شود مگر اینکه وام قبلی را تسویه کرده باشد و جعاله بگیرد.

مرادی ادامه داد:تاکید شد که ارزیاب‌ها کنترل واقعی انجام دهند و معامله واقعی باشد و همینطور افرادی که قصد تعویض وثیقه دارند به آنها اعلام شده است که وامی تعلق نمی‌گیرد و همان بدهی قبلی را می‌توانند به خریدار منتقل کنند و لزومی به تسویه قبلی نیست. مرادی گفت: سیاست بانک مسکن با این بخشنامه جلوگیری از معاملات صوری و افزایش قیمت اوراق مسکن است.

وی افزود: با این محدودیت‌هایی که بانک مسکن اعمال خواهد کرد یک سری تقاضاهای غیرواقعی از گردونه خارج می‌شوند البته افرادی که از قبل اوراق خریداری کرده‌اند به آنها این تفاوت تسهیلات جعاله و خرید مسکن داده می شود و این موضوع از زمان ابلاغ بخشنامه که از حدود یک هفته پیش اجرایی شده است انجام می شود.

مرادی گفت: متقاضیان می‌توانند جعاله را از بانک‌های دیگر و بانک مسکن با سپرده‌گذاری که در صندوق پس‌انداز مسکن انجام می‌دهند بگیرند ولی این موضوع باعث می‌شود تقاضای اوراق مسکن کاهش یابد. وی افزود: به هر حال صدور این بخشنامه جدید با هدف حذف نیازهای غیرضروری و کاذب از بازار بوده است.

بر اساس این گزارش برخی رسانه‌‌ها امروز گزارش دادند طبق بخشنامه جدید بانک مسکن کسانی که قصد فروش خانه‌های در رهن بانک را دارند باید قبلا کل بدهی خود به بانک را تسویه کنند و این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای فروشندگان مسکن شده است.

مردادی این موضوع را رد و تاکید کرد وام خانه‌‌های در حال نقل و انتقال می‌تواند به خریدار جدید منتقل شود و تنها جلوی معاملات صوری اوراق خرید مسکن گرفته شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها