کد خبر: ۲۵۳۱۷۵
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
باز آمد بوی ماه مدرسه؛
ماه مهر تنها بوی "بازی های راه مدرسه" را ندارد، رونقی هم میدهد به بازار لوازم التحریر و کیف و لباس/ حدود 15 میلیون دانش آموز به مدرسه می روند و آمار دانشجویان شاغل به تحصیل نیز حدود 4 میلیون نفر است. با یک حساب سرانگشتی اگر هر محصل بخواهد برای تهیه لوازم التحریر امسال خود فقط 200 هزار تومان خرید داشته باشد؛ گردش مالی نزدیک به 4هزار میلیارد تومان را ایجاد خواهد کرد

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، ماه مهر تنها بوی "بازی های راه مدرسه" را ندارد، رونقی هم میدهد به بازار لوازم التحریر و کیف و لباس. بازار لوازم التحریر هر چند در ظاهر مهم و اقتصادی به چشم نمی آید اما آمار منتشر شده از آن حکایت از گردش مالی چندهزار میلیاردی دارد. حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان می گوید: " گردش مالی بازار لوازم ‌التحریر در ایران 40 هزار میلیارد ریال است و تنها به یک محصول دفتر تحریر در ایران، 150 میلیون جلد نیاز داریم".

برای فهم بهتر این بازار بزرگ کافی است بدانیم امسال حدود 15 میلیون دانش آموز به مدرسه می روند و آمار دانشجویان شاغل به تحصیل نیز حدود 4 میلیون نفر است. با یک حساب سرانگشتی اگر هر محصل بخواهد برای تهیه لوازم التحریر امسال خود فقط 200 هزار تومان خرید داشته باشد؛ گردش مالی نزدیک به 4هزار میلیارد تومان را ایجاد خواهد کرد البته این عدد را اضافه کنید به خرید سازمان‌ها، اداره جات، شرکت ها و دیگر اقشار مردم.

اما سهم تولیدات داخلی در این بازار پر رونق و مهم وضعیت خوبی ندارد. طبق آخرین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اکنون 423 واحد تولید انواع نوشت افزار در کشور با اشتغال 7هزار و 850 نفر وجود دارد. سرمایه گذاری صورت گرفته در این واحدها نیز به 144 میلیارد تومان می‌رسد. عباس هدايتيان رييس اتحاديه نوشت‌افزار تهران از سهم کم تولیدکنندگان ایرانی در این بازار می گوید "تنها 40 درصد از لوازم‌التحرير موجود در بازار کشور از توليدات داخلي بوده و مابقي آن يعني حدود 60 درصد آن وارداتي است. از اين 60 درصد 50 درصد مربوط به توليدات کشور چين و 10 درصد مابقي نيز در اختيار توليدات کشورهاي آلمان، اندونزي، مالزي و تايوان قرار دارد. همچنين در برخي اقلام فانتزي بيش از 90 درصد از واردات متعلق به کشور چين است".

وارداتی بودن 60 درصدی لوازم التحریر نه تنها مشکلات اقتصادی و خروج ارز بلکه مشکلات فرهنگی را نیز به همراه داشته است. نمادهای غربی چون باربی، بنتن، باب اسفنجی و... موجب نگرانی اهالی فرهنگ شده و چند سالی است که نسبت به تبعات آن هشدار داده اند.

ناگفته نماند که در چندسال اخیر تلاش های فراوانی برای ترویج نوشت افزار ایرانی - اسلامی صورت گرفت که اولین ثمره آن در 3سال پیش نمودار شد. حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان از رشد تولیدات دینی و ملی در حوزه لوازم التحریر می گوید: "در 3 سال پیش دو برند با تیراژ یک میلیون جلد وارد بازار شدند، در سال بعد 10 برند با تیراژ 7 میلیون جلد فعال بود و در مجموع در سالهای اول و دوم 5 درصد بازار نوشت‌افزار کشور را تحت پوشش قرار دادند. امسال نیز بیش از 18 برند فعالیت می‌کنند که حدود 15 میلیون جلد دفتر می‌شود و می‌تواند بیش از 10 درصد بازار را تحت پوشش قرار دهد". البته بیشتر این تولیدات در حوزه دفتر تحریر بوده و حضور تولید کنندگان داخلی در دیگر بخش ها کم رنگ تر است.

بازار لوازم التحریر از مهمترین بازارهای اقتصادی و فرهنگی هر کشور بشمار میرود که میتواند علاوه بر اشتغال زایی فراوان در ایجاد هویت ایرانی اسلامی فرزندانمان نقش جدی بازی کند و رونق آن نیازمند توجه ویژه بخش خصوصی، نهادهای فرهنگی و حمایت های دولتی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها