يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۳۸۷۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۱     ۰۱ مهر ۱۳۹۳
این دوره ویژه طلاب حوزه علمیه طراحی شده، شامل چهار نیمسال تحصیلی و هدف از طراحی آن دستیابی به فهم تازه ای از تراث علمی سلف در جهت تحولی مبنایی است.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، موسسه علمی فرهنگی اندیشه عصر گذار که از ابتدای سال 1393، مجموعه مباحثی را در « بازخوانی بنیان های تاریخی و معرفتی اندیشه دینی» آغاز کرده بود، ثبت‌نام ترم پاییز خود را آغاز نموده است.

این دوره ویژه طلاب حوزه علمیه طراحی شده، شامل چهار نیمسال تحصیلی و هدف از طراحی آن دستیابی به فهم تازه ای از تراث علمی سلف در جهت تحولی مبنایی است. «بینش و آگاهی بر تاریخ حیات مادی و معنوی بشر»، «آشنایی با سیر تطورات، ارکان و پایه های مواریث علمی» ، «آشنایی با اندیشه های مقارن و دانش های قریب الافق با اندیشه دینی» محورهای اصلی این دوره آموزشی را تشکیل می دهد.



سرفصل های این ترم به شرح زیر است:

- حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی به بررسی «نسبت تحولات اجتماعی با اندیشه های فقهی» خواهد پرداخت.

- در ادامه بحث تاریخ اندیشه دینی حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین عبدی به «بازخوانی و روایت تاریخ تطور و تکامل علم اصول» خواهد پرداخت.

- «آخرین تحولات سیاسی و اجتماعی دنیای اسلام»، «زمینه های معرفتی و تاریخی نزاع فرق اسلامی در تاریخ اسلام» و «تبارشناسی جریان های تکفیری» عنوان مباحثی است که در حوزه مطالعات دنیای اسلام طراحی گردیده است که به ترتیب توسط حجج اسلام حمید رضا غریب رضا، دکتر مهدی فرمانیان و دکتر احمد رهدار ارائه خواهد گردید.

- در زمینه مطالعات غرب و غرب شناسی، دکتر سید مجید امامی به بحثی با عنوان «تاریخ فرهنگ و تمدن غرب» خواهند پرداخت. در ادامه مباحث این حوزه حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی درس­گفتار «سیری در مبانی فکری و فلسفی تمدن غرب» و حجت الاسلام دکتر رهدار درس­گفتار « غرب شناسی علمای شیعه در دوران معاصر» را ارائه خواهند نمود.

- در تداوم بحث اندیشه های مقارن و قریب الافق با اندیشه دینی، «تمایزات مبنایی منطق قدیم و جدید» مطرح خواهد گردید.

- «ضرورت علم شناسی تاریخی» و «آشنایی با گرایش های مختلف تفسیری قرآن» از دیگر درس‌گفتارهای این ترم است که توسط حجج اسلام علی محمدی و محمد اسعدی ارائه می گردد.

- «تاریخ و مکاتب علوم انسانی» نیز از جمله موضوعاتی است که از این ترم به موضوعات دوره اضافه گردیده و در ترم های بعد نیز ادامه خواهد یافت. این مبحث توسط دکتر سید محمد تقی موحد ابطحی ارائه می گردد.

زمان شروع ترم جدید 17 مهرماه سال 1393 و زمان برگزاری کلاس‌ها، پنج شنبه‌ها بعد ازظهر می باشد. علاقه‌مندان به ثبت‌نام تا 10 مهرماه سال جاری زمان دارند از طریق پایگاه gozaar-ac.ir  یا تماس (ساعت 12 الی 18) با شماره‌های  37835260-025 و 09107693505 در این دوره ثبت نام نمایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها