يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۵۳۸۷۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۶     ۰۱ مهر ۱۳۹۳
سخنان مهم دکتر ایرج توتونچیان در خصوص بانکداری و نظام ربوی:
دکتر توتونچیان افزود: رهبری گفتند باید یک مرکز فراقوه‌ای برای بانکداری اسلامی پیشنهاد شود. مگر جنگ با خدا و رسول خدا نیست؟ آیه صریح قرآن است. کافی است برای بانکداری اسلامی همان قانون ۳۰ سال قبل را پیاده کنیم. منتظر چه چیزی هستیم؟ منتظر این هستیم که امام زمان (عج) ظهور کند؟ خدا به ما عقل داده مسئولیت داریم.
به گزارش گروه اقتصادی پایگاه 598،  مستند «فاکتور صوری» در نقد نظام بانکداری ربوی در حضور دکتر ایرج توتونچیان، استاد دانشگاه الزهراء و از کارشناسان حاضر در مستند اکران گردید. ایشان ضمن تماشای مستند به بیان نقطه نظرات خود پیرامون فیلم پرداختند.

تبیین مسئله بانکدرای اسلامی یک برنامه حداقل دوساله می‌خواهد

دکتر توتونچیان در ابتدا بیان داشت: ما وقتی می‌گویم «بانک اسلامی از سویی وکیل سپرده‌گذار است و از سوی دیگر شریک سرمایه‌گذار»، این یک جمله کوتاه است، اما نیاز دارد دو ساعت مسئله را تبیین کنیم. لذا اگر زمانی نیت‌تان این باشد که مردم متوجه شوند که اولا سیستم ربوی است و دوم اینکه چه کار باید کرد که از این حالت بیرون بیاید، این یک برنامه حداقل دو ساله می‌خواهد.

وی با بیان اینکه در کنار بازکردن بحث بانکدرای اسلامی باید مراقب بود تا جامعه را ملتهب نکرد، اظهار داشت: باید آرام آرام و داوطلبانه به این سمت رفت. چگونه است که کودکان رفته رفته الفبای راه رفتن را یاد می‌دهند و بعدها به تدریج به افراد بزرگ  جامعه تبدیل می‌شوند این نیز همچنین است.

یک اقتصاد اسلامی، اقتصادی است که اساسش تعاون است

این کارشناس در ادامه افزود: من اعتقاد دارم یک اقتصاد اسلامی، اقتصادی است که اساسش تعاون است. پس تمام فعالیت‌هایی که در یک جامعه اسلامی انجام می‌شود باید سبقه تعاونی داشته باشد. به همین علت می‌گویم که تعاونی کوچک شکل گیرد. به نظر من باید اولویت واحدهای کوچک و متوسط تولیدی باشد. چرا؟! برای اینکه برخلاف تصور برخی‌ها که آشنا نیستند بیشترین اشتغال در واحدهای متوسط و کوچک صورت می‌گیرد، نه واحدهای بزرگ.

استاد دانشگاه الزهراء نظام اسلامی را دارای سه بعد دانست و بیان داشت: بعد اول آن عدالت است که حتی هدف غایی یک نظام اسلامی است و با هیچ چیز قابل سازش نیست. رکن دوم آن تعاون است و پایه سوم نظام اسلامی رفاه اجتماعی است. بدین علت بر اجتماع متمرکز شدم، چون غربی‌ها اصلا جامعه را به صورتی که ما می‌بینیم نمی‌بینند.

برای آنکه انقلاب را صادر کنیم، باید بانکداری‌مان را اسلامی کنیم

دکتر توتونچیان با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری افزود: ایشان گفتند باید یک مرکز فراقوه‌ای برای بانکداری اسلامی پیشنهاد شود. مگر جنگ با خدا و رسول خدا نیست؟ آیه صریح قرآن است. کافی است برای بانکداری اسلامی همان قانون ۳۰ سال قبل را پیاده کنیم. رهبری رئیس‌جمهور وقت، آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت و آقای موسوی نیز نخست وزیر وقت بودند که این قانون در مجلس تصویب شد. بنابراین منتظر چه کسی هستیم؟ منتظر چه چیزی هستیم؟ منتظر این هستیم که امام زمان (عج) ظهور کند؟ خدا به ما عقل داده مسئولیت داریم. ما چرا نمی‌توانیم درست کنیم؟ امام گفتند که ما می‌خواهیم که انقلاب را صادر کنیم. این یعنی چه؟ یک کلمه است اما معانی زیبایی دارد. کسی نیامد آن را معنی کند. ما می‌خواهیم دینمان گسترش پیدا کند. برای آنکه انقلاب را صادر کنیم، باید بانکداری‌مان را اسلامی کنیم.

ربا؛ پاشنه آشیل نظام سرمایه‌داری

این کارشناس حوزه اقتصاد ربا را پاشنه آشیل نظام سرمایه‌داری دانست و ابراز داشت: اگر شما بر علیه ربا جنگیدید و موفق شدید، آن وقت نظام سرمایه‌داری را له کرده‌اید. چیزی برای نظام سرمایه‌داری نمی‌ماند. آن وقت است که آبروی آنها از بین می‌رود. ما این را می‌خواهیم را صادر کنیم. من ۳۵ سال اینجا هستم کسی به حرفم گوش نمی‌دهد. نه در سخنرانی‌ها، کتاب‌ها و … . مجبور شدم کتاب به زبان انگلیسی بنویسم. گفتم اینها که حاضر نیستند، نمی‌خوانند و این کاره هم نیستند. بدهیم کشورهای دیگر این را بخوانند که الان با آنها درگیر هستیم.

در غرب به مسلمانان بانکداری اسلامی آموزش می‌دهند

وی تحقق بانکداری اسلامی را کاری پیچیده و بزرگ عنوان کرد و ادامه داد: بزرگی‌اش به این است که به آن دست نمی‌زنیم و روز به روز در ذهنمان بزرگتر می‌شود. چرا این کار را نمی‌کنیم؟ لیاقتش را نداریم. غربی‌ها وقتی دیدند که برخی از کشورهای اسلامی ثروتمند نظیر عربستان، کویت و… بدین دلیل که بانک‌های غربی ربوی هستند، گفتند ما حاضر نیستیم در آن بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، زود متوجه شدند و رفتند یکی دو تا از آن بچه مسلمان پیدا کردند و بردند تا در دانشگاه‌های خود به نام بانکداری اسلامی به آنها درس ‌دهند. چه کسی درس می‌دهد؟ آن دکتر مسیحی که اصلا به اسلام اعتقاد ندارد. درس‌هایش و محتوای درسی‌اش همان است. فقط یک درس تحت عنوان اسلامی فاینانس ارائه می‌دهند و مدرک اسلامیک فاینانس فوق لیسانس می‌گیرند. فارغ التحصیل که شد یک بانک درست می‌کنند به نام بانک اسلامی و این آقا را به عنوانمدیرعامل می‌گذارند. بعد به کشورهای عربی پولدار اعلام می‌کنند مگر نمی‌خواهید پولتان در بانک اسلامی بگذارید، این هم بچه شما که مدیرعامل شده است.

اساتید ما نمی‌دانند اسلام برای اقتصاد برنامه دارد

دکتر توتونچیان در ادامه بیان داشت: هیچ کدام از دانشکده‌ها و اساتید ما اشاره‌ای به موضوع اقتصاد اسلامی نمی‌کنند. می‌گویند دین، خدا و پیغمبر نیامدند اقتصاد طراحی کنند. خبر ندارند ما چند آیه در مورد ربا داریم. کتاب ۸۵۶ صفحه‌ای ما با ۳۰ الی ۴۰ مقاله در آمده است، شما نمی‌دانید، نخواندید و آشنا نیستید، چرا اظهارنظر می‌کنید؟ بگویید من نمی‌دانم اسلام چنین چیزی دارد یا نه، نگوید چیزی ندارد.

نویسنده کتاب «پول و بانکداری اسلامی و مقایسه آن با نظام سرمایه‌داری» گفت: در صداوسیما گفتند بیا در مورد این مسائل صحبت کن. گفتم باید قول دهید هر چه من می‌گویم پخش کنید. بنده دشمن خانواده و مملکتم نیستم. دوست دارم بگویم که این کار ربوی است.

برای اثرگذاری، باید تداوم داشته باشید و مردم را آگاه کنید

این استاد دانشگاه در انتها بیان داشت: در اینکه شما به این فکر افتادید تا درمورد بانکداری اسلامی اثری تولید کنید، برکاتی است که شما هم از آن سهم می‌برید، اگر منطقی باشد و دوام داشته باشد. حتما خداوند خود کمک خواهد کرد. کسانی که خالصانه کار کرده‌اند سودش را برده‌اند. امکان دارد که زمان ببرد، اما بالاخره به حرف آن رسیده‌اند. باید تداوم داشته باشد. رها نکنید و وارد جزئیات شوید. بگذارید از هر طریق شده مردم آگاه شوند. کار شما با مسائل تبلیغاتی دیگر متفاوت است. باید هم متفاوت باشید. چون شما برای آدم‌های بزرگ این کار را انجام می‌دهید. ارتباطاتان را زیاد کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها