أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۴۰۲۷
زمان انتشار: ۲۳:۳۰     ۰۱ مهر ۱۳۹۳
معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر اعتبار کافی برای خرید تضمینی گندم نداشتیم، گفت: این موضوع باعث شد، تا بخشی از گندم توسط بخش خصوصی خریداری شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در دومین گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی که در آستانه سال زراعی جدید با حضور و سخنرانی مسئولان و کارشناسان کشاورزی برگزار شد، گفت: سال گذشته حدود 10 درصد بارندگی از حد نرمال کمتر بود و استان‌های کمی بیش از حد نرمال بارندگی داشتند.

وی افزود: سال گذشته برخی از استان‌ها تا حدود 43 درصد دچار کمبود بارندگی بودند و همچنین پدیده سرما در استان‌های خراسان و گلستان موجب خسارات شد.

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: بارندگی در کشاورزی آبی و دیم برای ما تعیین کننده آغاز فصل زراعی است، در حالی که به دلیل تأخیر در بارندگی فصل زراعی در سال گذشته دیر آغاز شد.

کشاورز تصریح کرد: بارندگی مؤثر براساس گزارش فائو بارندگی است که حداقل  رطوبت مورد نیاز گیاه را در خاک تأمین کند.

وی افزود: در سال جاری به طور متوسط به ازای هر هکتار 1050 کیلوگرم گندم خریداری کردیم که این مقدار به عنوان شاخص تولید کم است و حتی در ماه‌های اخیر به علت تأخیر در تزریق اعتبار، در برخی مناطق مانند مناطق سرد خرید گندم دولت کم شد به طوری که بخشی از گندم را بخش خصوصی خریداری کرد.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در رابطه با عملکرد سیاست وزارتخانه جهاد کشاورزی استمرار پایداری در عملکرد گندم است و اصلا توقع و  انتظار تغییرات را نداریم.

کشاورز تصریح کرد: یکی از سیاست‌های بسیار وسیع و پردامنه ما موضوع بذر است که فرآیند آن از تحقیقات تا مصرف توسط کشاورز است.

وی افزود: در تأمین بذر ما به این نتیجه رسیدیم که مواد اولیه تولیدی برای رسیدن به برنامه‌هایمان کافی نیست و حتی مواد اولیه تولیدی بذر ما ارقامی تاریخی هستند و تولید ارقام جدید کم است و با انتظارات ما فاصله بسیاری دارد.

کشاورز با بیان اینکه هر رقم تجاری بیش از 6 سال نباید درعرصه‌ای که مناسب‌ بماند، اظهار داشت: در دنیا این مدت زمان 5 سال است و بنابراین عقبه عرضه ارقام جدید باید 300 درصد رشد کند.

وی افزود: برای تکثیر هیچ مانعی در هسته‌های اولیه ما وجود ندارد و با شماره آن را تکثیر می‌کنیم و تمام مکانیزهای تکثیر بذر مثل استفاده از بخش خصوصی و راه‌هایی مثل استفاده از بذرهای خارجی و انتقال تکنولوژی به داخل را بکار خواهیم گرفت.

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تأثیر کود در عملکرد و مقابله با تنش‌ها بسیار زیاد است، بیان داشت: کود به اندازه کافی در کشور تدارک دیده شده است و از این ناحیه هیچ گونه کمبودی نداریم.

وی افزود: در دنیا با یک تغییر هوا محصولات کشاورزی از بین نمی‌رود، بلکه با فرمود کود مناسب تولید خوبی فراهم می‌شود و کودها عامل مناسبی برای جلوگیری و از بین رفتن محصول هستند.

معاون زراعی وزیر جهاد کشاورزی از ورود کمک‌های فنی سیمیت به کشور خبر داد و گفت: سیمیت، همکاری جدی برای اراضی خوزستان دارد و تعهد کرده که 1.5 تن در هر هکتار ظرف پنج سال به عملکرد این استان اضافه کند و عملکرد این محصول به پنج تن در هکتار برسد.

کشاورز اظهار داشت: علاوه بر آن، انتقال تکنولوژی‌های حفاظتی و کمک برای مناطق سردسیری از دیگر مواردی است که مدنظر داریم.

معاونت امور زراعتی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش عملکرد محصولات دیم در کرمانشاه و لرستان اظهار داشت: مقرر است 40 درصد به تولیدات دیم این استان‌ها با ورود تحقیقات جدید اضافه شود.

کشاورز تصریح کرد: یکی از کلیدی‌ترین مشکلات کشاورزی ما پایین بودن ماده آلی خاک است و این مسئله در قالب کشاورزی حفاظت شده باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر در کشاورزی بهره‌وری آب است بیان داشت: باید با معرفی ارقام مقاوم به خشکی و  کشت محصولات زودرس بهره‌وری در آب را افزایش دهیم.

کشاورز همچنین با اشاره به این مطلب که باید محصولات تولیدی کشاورزی کیفی باشد اظهار داشت: به نظر می‌رسد در مواردی آمارهای تولیدات کشاورزی درست و دقیق نیست و یکی از برنامه‌های ما درست شدن این آمار است.

وی افزود: پایین بودن درصد خسارت و غرامت پرداختی نسبت به هزینه‌ها و عدم تناسب زیان وارده به کشاورز یکی از مشکلات این بخش است که باید این موضوع هم اصلاح شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها