أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۵۴۰۳۲
زمان انتشار: ۲۳:۳۷     ۰۱ مهر ۱۳۹۳
وزیر جهاد کشاورزی ضمن ابراز تأسف از صرف منابع آبی برای کشت هندوانه و سایر محصولات آب‌بر، گفت: با انتقال کشت خیار به گلخانه‌ها می‌توان مصرف آب در این بخش را از 700 به 60 میلیون متر مکعب کاهش داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ وزیر جهاد کشاورزی ظهر امروز در دومین گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی در آستانه سال زراعی جدید که با حضور و سخنرانی مسئولین و کارشناسان کشاورزی برگزار شد، گفت: شرایط کشور از نظر اقلیمی شکننده است به طوری که فرصت‌های دیروزمان را از دست داده‌ایم و باید به فکر باشیم تا فرصت‌های امروز و آینده را از دست ندهیم.

وی افزود:‌ ما اگر بخواهیم به این موضوع برسیم تجربه ثابت کرده که قادر خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال در ارتباط با مبارزه با سن گندم سابقه درخشانی را داشتیم و در سنوات گذشته هیچ‌وقت به چنین ضریب پاکی در تولید گندم دست نیافته‌ بودیم.

حجتی اظهار داشت:‌ سال گذشته همین موقع به مطالبی اشاره شد اما متأسفانه علی‌رغم تمامی سعی و تلاش‌ها به آن پرداخته نشده به عنوان مثال در مورد کمبود کود مسائلی مطرح شد و حتی امید نداشتیم که بتوانیم کود را تا قبل از آبان‌ماه تأمین کنیم ولی علی‌رغم تمام تلاش‌ها برای تهیه کود متأسفانه کودهای تأمین شده در انبارها مانده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: نارسایی‌ها نباید تکرار شود و خیلی ساختارها و سامان‌ها را باید ایجاد کرد ولی نباید اجازه داد که علی‌رغم تلاش برای حل مشکلات آن مشکلات دوباره تکرار شود.

وی افزود: دولت و در رأس آن مقام معظم رهبری به بخش کشاورزی عنایت خاصی دارند و در هر فرصتی که پیش آمده ایشان تأکید داشته‌اند که بخش کشاورزی باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

حجتی با اشاره به بحث صرفه‌جویی در آب گفت: باید به موضوع آبخیزداری توجه جدی شود زیرا این موضوع هم باعث تقویت منابع زیرزمینی و هم باعث افزایش سطح پوشش گیاهی می‌‌شود.

وی افزود: برای مکانیزاسیون کمبود نداریم و منابع آن وجود دارد و اگر کمبودی حس می‌شود به این علت است که به آن نپرداخته‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر بحران در سفره‌های آب زیرزمینی ایجاد شده است مشکل از ناحیه مدیر بوده زیرا نه کشاورزان و نه وزارت جهاد کشاورزی هیچکدام مدیر سفره‌های آب‌های زیرزمینی‌ نبوده‌اند.

وی تصریح کرد‌: آن افرادی که مدیر سفره‌های آب‌های زیرزمینی بوده‌اند کشاورزان را با مشکلات روبه‌رو کرده‌اند و امروز هم جوسازی می‌کنند.

حجتی تصریح کرد:‌امروز بیلان آبی 290 دشت ما منفی است ولی این را به یک حالت تعادل و حتی مثبت برسانیم و همه با کمک هم و با همکاری دستگاه‌های مختلف به این مهم دست یابیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ادامه روند مدیریت گذشته در برداشت و استفاده از منابع نگران‌کننده است و باید بدانیم که آب نداریم.

وی اظهار داشت: ما نباید آب موجود را برای کشت هندوانه صرف و بعد هم آن را با قیمت ارزان صادر کنیم این کار اشتباه است و باید از آن پرهیز کنیم.

* کشت محصولات آب‌بر اقتصادی نیست

حجتی با بیان اینکه باید محصولات آب‌بر مثل هندوانه را به اندازه نیاز و تقاضا کشت کنیم، گفت: گاهی اوقات در کشت این محصولات به اندازه‌ای زیاده‌روی می‌کنیم که بخشی از آن هدر می‌رود. کشت چنین محصولاتی اقتصادی نبوده و به مصلحت مملکت نیست.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: اگر در محصول تولیدی قیمت آب را محاسبه کنیم هزینه تولید بسیار بالا می‌رود در حالی که ما هزینه آب را صفر محاسبه می‌کنیم.

وی افزود: در یک آمار مصرف خیار تولیدی سالانه کشور نشان می‌دهد که 700 میلیون متر مکعب آب مصرف شده در حالی که اگر کشت محصول خیار را به گلخانه‌ها منتقل کنیم مصرف آب آن به حدود 60 میلیون متر مکعب می‌رسد و با آب صرفه‌جویی شده از این ناحیه می‌توان بیلان منفی آب دشت‌ها را به حد متعادل رساند.

حجتی افزود: کاهش مصرف آب از طریق کشت تولید محصولات در گلخانه‌ها نیازمند تأمین تسهیلات برای ساخت گلخانه‌ها است.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به آقای صفایی مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی اظهار داشت: امسال با کشت هندوانه چه بلایی به سر ما آمده وقتی هندوانه کیلویی 500 تومان توسط وانتی‌ها به فروش می‌رسد واقعاً چه مبلغی به تولیدکننده می‌رسد و من در این مورد افسوس می‌خورم که هم بخش زیادی آب هدر می‌رود و هم تولیدکننده سود نمی‌برد.

وی با اشاره به ظرفیت تولید گیاهان دارویی در کشور بیان داشت: در گیاهان دارویی مزیت‌های منحصر به فردی داریم و جزو چند کشور اول می‌توانیم باشیم و این نیازمند شناسایی قابلیت‌ها است.

حجتی ادامه داد: در زمینه باغداری مزیت‌های زیادی داریم که با پیگیری و تلاش‌ها معاونت باغداری امسال احیا شد.

* تولید دام سبک در کشور کاهش یابد

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنانش تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که من در دست دارم باید تولید دام سبک کاهش یابد و سیاست‌گذاری‌ها طوری باشد که با توجه به مشکلات مرتع تولید دام سبک گسترش نیابد.

وی افزود: توان مراتع ما بیشتر از این نیست و باید با همکاری سازمان‌های مختلف حالت پایداری را ایجاد کرد که در کنار انجام کار اقتصادی از مراتع به اندازه ظرفیت استفاده کرد.

حجتی گفت: با استفاده از روش‌های جدید در تولید دام و استفاده از نژادهای قابل قبول می‌توان با یک سوم دام موجود میزان گوشت فعلی را تولید کرد که البته در حال حاضر این موضوع در حد یک ادعا است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس،مرغداری و تخصیص منابع ارزان‌قیمت به مرغداری‌ها نیست زیرا اگر هدف از گسترش مرغداری افزایش اشتغال است بهتر است برای افزایش اشتغال اعتبارات را به سمت گلخانه‌ها و یا تجهیز مکانیزاسیون کشاورزی برد.

وی افزود:‌ در یک سال گذشته توجه ویژه به بخش کشاورزی شده است و بسترها و نظامات هم تعریف شده و فقط همت، حساسیت و پیگیری ما را می‌طلبد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها