أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۵۴۲۲۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۰۲ مهر ۱۳۹۳
هر روز که ماجرای پرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن دور از دسترس تر می شود، قیمت اوراق حق تقدم خرید وام مسکن هم در فرابورس بالاتر می رود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از طلا نیوز ؛ بررسی ها نشان می دهد از زمانی که وزارت راه و شهرسازی خبر از پرداخت وام های 80 میلیونی مسکن داد، قیمت اوراق حق تقدم نیز افزایش یافت. فعالان بازار اعتقاد دارند دو دلیل در رشد قیمت ها موثر بوده است. طی این دوره زمانی واسطه گران بازار سعی کرده اند به خریداران القاء کنند که پرداخت وام های 80 میلیون تومانی منجر به رشد یکباره قیمت ها می شود. از سوی دیگر انتشار خبر پرداخت این وام ها و سکوت طولانی بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در مورد آینده این وام ها برخی از خریداران بازار را قانع کرده که در کوتاه مدت چشم بازار به وام های 80 میلیون تومانی روشن نمی شود. برهمین اساس قیمت اوراق حق تقدم وام مسکن رشد داشته است. البته به گفته یکی از مدیران وزارت راه و شهرسازی، حداقل 40 درصد اوراق حق تقدم خرید وام مسکن در اختیار شرکت های حقوقی قرار دارد و تحرکات این شرکت ها بازار را با شوک های ناگهانی مواجه می کند. در حال حاضر قیمت اوراق حق تقدم در بازار به 94 هزار تومان رسیده است ولی همین اوراق هفته گذشته مرز 101 هزار تومان را نیز پشت سرگذاشته بودند. این اتفاق هم در شرایطی رخ داد که تحلیلگران بازار همگی به بی رونقی بازار مسکن تاکید دارند. در حال حاضر اگر کسی بخواهد خانه بخرد و 45 میلیون تومان نیاز داشته باشد، باید 9 میلیون تومان فقط برای خرید این اوراق کنار بگذارند. یعنی 20 درصد از کل پولی که نیاز دارد، باید اوراق بخرد.

 

بازار امتیاز تسهیلات مسکن هفته گذشته شاهد رشد 0.3 تا 4.1 درصدی قیمت بود و هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن دی 91 با بیشترین رشد به نرخ یک میلیون و 11 هزارو 480 ریال رسید.

 

به این ترتیب، محدویت و سقف خرید و فروش اوراق که گفته می شد برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها بوده هم از پس افزایش آن برنیامد و در معاملات هفته گذشته فرابورس، قیمت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن از 90 هزار تومان، یعنی قیمت اولیه خود در بدو وارد شدن به فرابورس فراتر رفت. این در حالی است که در ابتدای تیر ماه امسال قیمت این اوراق در محدوده 85 تا 87 هزار تومان بود.

 

البته به گفته علی صالح آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران، با افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن جلسات متعددی با مسئولان بانک مسکن و فرابورس در خصوص این اوراق برگزار و چند ساز و کار برای تعادل بخشی به بازار اوراق تسهیلات مسکن اتخاذ شد. به اعتقاد صالح آبادی، در حال حاضر تقاضای موجود در بخش اوراق تسهیلات مسکن واقعی بوده و سفته بازی روی این اوراق صورت نمی‌گیرد. اما در برخی شهرستان ها رقم 45 میلیون تومان وام مسکن رقم قابل توجهی است و این موضوع باعث شده است تا تقاضا برای این اوراق افزایش یابد بنابراین با توجه به افزایش رقم وام مسکن به ویژه در شهرستان ها، تقاضا برای این اوراق افزایش یافته است. روند معاملات برخی تحلیلگران بازار را ودار کرده تا تحلیل قدیمی در مورد سفته بازی در این بازار را همچنان مطرح کنند.

 

همین طور هم براساس گزارش های منتشر شده، علاوه بر این اخباری مبنی بر افزایش سقف وام مسکن و همچنین کاهش سپرده‌های ممتاز بانک مسکن که مبنای انتشار تسه‌ها هستند، منجر به افزایش چشمگیر قیمت این اوراق شده است و عده‌ای با تصور اینکه سقف وام افزایش پیدا می کند به این بازار هجوم آورده‌اند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها