امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۵۴۲۳۷
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۰۲ مهر ۱۳۹۳
درست است که موضوعات فیلم های ده نمکی جذاب است اما فراتر از جذابیت، "نوع نگاه" ده نمکی به فیلم و "صراحت"و واقع بینی" او باعث شده بود تا مردم با فیلم های او احساس نزدیکی کنند. ده نمکی سعی می‌کند در تمام فیلم هایش نه فقط نقطه سیاه و سفید بلکه تمام ابعاد و سلائق مختلف را به نمایش بگذارد؛ نشان دادن افراد خاکستری، قشر ها و سلیقه های مختلف در کنار هم، بیانگر واقعیتی از جامعه است که بسیاری از فیلم سازان از بیان آن هراس دارند.
وبلاگ" باید کاری کرد" نوشت:

شاید برای بسیاری سوال باشد که چرا فیلم‌های مسعود ده‌نمکی تا این حد با استقبال مردم مواجهه می‌شود؟ به طوری که تمامی فیلم‌های این کارگردان از اخراجی های 1 که رکورد سینمای ایران را شکست تا رسوایی و معراجی ها، همگی با استقبال مردم مواجه شد.

کارشناسان احتمالات زیادی را برای فروش بالای آثار ده نمکی میشمارند که در ادامه برخی از این احتمالات بیان میشود:

موضوع فیلم؟

برخی بر این باورند که ده نمکی موضوعات  بدیعی را انتخاب میکند اما مخالفین پاسخ می‌دهند که موضوعات بسیار  جذاب دیگری در سینما وجود دارد اما باز هم تا این حد مورد استقبال قرا نمی‌گیرد.

پر بازیگر بودن فیلم؟

عده ای دیگر مدعی هستند که علت فروش‌ بالای فیلم های ده‌نمکی تعداد زیاد بازیگران مطرح است که باز هم این سوال مطرح می‌شود که در فیلم های زیاد دیگری، تمام ستاره ها دور هم جمع می‌شوند اما باز هم فروششان به فیلم های ده نمکی نمی‌رسد و از طرفی فیلم سینمایی رسوایی ومعراجی ها از ستاره های بسیار کمی برخوردار بود اما باز هم موفق ظاهر شد.

حمایت دولتی و ارگانها؟

جمعی دیگر می‌گویند که چون برخی ارگان ها و دولت می‌خواهد فیلم های ده نمکی به فروش برود در تبلیغات و... کمک می‌کنند. اما باز هم این سوال مطرح می‌شود که کدام حمایت؟! هیچ گاه تهیه کننده فیلم های ده نمکی ارگان و یا سازمانی نبوده است و از طرفی دیگر بسیاری از فیلم ها بلیط نیم بها یا حتی رایگانش را به برخی ارگان ها میدهند تا بین کارکنان توزیع کنند، اما آن فیلم ها هیچ گاه تا این حد مورد استقبال قرار نگرفت؛ اما به فیلم های ده نمکی هیچ گاه حتی تخفیف هم داده نشد و از آن طرف تلاش هایی برای زمین زدن فیلم، مانند پخش نسخه غیر رسمی همزمان با اکران همان فیلم در سینما صورت گرفت، اما باز مانع نشد که فیلم ده نمکی رکوردار نباشد.

 براستی راز موفقیت فیلم های ده نمکی چیست؟

درست در زمانی که برخی از اهالی سینما و روشنفکران، شعار دوری مردم از مذهب و دفاع مقدس را می‌دادند و با این ادعا که دیگر سینمای دفاع مقدس تازگی ندارد، به زیر پا انداختن ارزش ها روی آوردند، مسعود ده نمکی فیلیمی با مضمون دفاع مقدس ساخت که با استقبال بی نظیر در سینمای ایران مواجهه شد.

درست است که موضوعات فیلم های ده نمکی جذاب است اما فراتر از جذابیت، "نوع نگاه" ده نمکی به فیلم و "صراحت"و واقع بینی" او باعث شده بود تا مردم با فیلم های او احساس نزدیکی کنند. ده نمکی سعی می‌کند در تمام فیلم هایش نه فقط نقطه سیاه و سفید بلکه تمام ابعاد و سلائق مختلف را به نمایش بگذارد؛ نشان دادن افراد خاکستری،  قشر ها و سلیقه های مختلف در کنار هم، بیانگر واقعیتی از جامعه است که بسیاری از فیلم سازان از بیان آن هراس دارند.

به زبان ساده تر  ده نمکی با ظرافت و هنرمندی هم انسان بد و بدتر را نشان میدهد هم انسان خوب و خوبتر هم ریا کار را نشان می‌دهد هم فرد مذهبی را. در حالی که بسیاری از فیلم ها یا فقط فرد ریا کار را نشان می‌دهند اما الگوی خوب معرفی نمی‌کند و یا فقط شخصیت منفی  را در کنار مثبت نشان می‌دهد.و مطمئناً در این میان ناخود اگاه به افرادی توهین می‌شود.

نکته قوت فیلم های ده نمکی "بیان ظریف انتقادات همراه با راه حل" است. ده نمکی سعی نمی‌کند فقط در فیلم هایش نق بزند بلکه سعی دارد با نشان دادن گرده، راهکار حل مشکل را بیان کند.

"امید" و"همدلی" دو عنصر مهمی است که ده نمکی در تمامی فیلم های خود رعایت میکند. برخی فیلم های دیگر هم شاید سعی نمودند امید و همدلی را به نمایش بگذارند اما با برچسب شعاری بودن فیلم مواجه شدند.اما ده نمکی افراد جامعه را در کنار تمام اختلافات، به مشترکات می‌رساند و کاری می‌کند که  بیننده خود به این نتیجه برسد،  نه اینکه به زور سعی داشته باشد امید و همدلی را به مخاطب بقبولاند.

شاید عاملی که بسیاری از منتقدان از درک آن عاجز هستند"عنایت شهدا" به آثاری باشد که از روی "اخلاص"  بیان می‌شود.عاملی که بدون شک در موفقیت آثار مسعود ده نمکی دیده می‌شود.

البته یقیناً نکات دیگری در عامل موفقیت فیلم های ده نمکی وجود دارد که بهتر است در بیان خود این کارگردان مطرح شود.

امید است برخی دیگر از فیلم سازان با نگاهی به دور از حسادت به نوع نگاه ده نمکی و واقع بینی او در فیلم هایش، بتوانند استقبال عموم مخاطبان مردم عزیزمان را به همراه داشته باشند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نوشتن این مطلب به معنای عدم تولیدات فاخر دیگر فیلم سازان محسوب نمی‌شود.بلکه عوامل موفقیت در فیلم های ده نمکی از نگاه نگارنده است.

هم‌اکنون سریال معراجی ها آخرین اثر مسعود ده نمکی ساعت 22:15 از شبکه یک سیما در حال پخش است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها